Welke methodes heb je om een druk paard te ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Welke methodes heb je om een druk paard te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 16:33

Hoihoi! Weten jullie een paar methodes om een druk paard onder het rijden te ontspannen?? En voor na/voor het rijden? Ik ken er al een: T-Touch.
Bedankt alvast! Doeggies! MarjOtjj
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:35

beetje vaag topic dit. wat wil je hiermee?
wil je tips om je paard te laten ontspannen of wil je ons vertellen wat T-touch inhoudt?

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:01

Nou ik wil graag wat tips om me paard te laten ontspannen voor/tijdens en na het rijden

monsera

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:09

Door zelf te blijven ontspannen.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:12

goed voor in het zadel blijven zitten (ik weet niet of het helpt maar bij ons is een pony, en als je voor in het zadel blijft is ze veeel rustiger dan als je achter op het zadel blijft zitten...

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:14

Bij gestresste paarden praat ik eigenlijk contant. Veel belonen en vooral zelf niet gaan stressen, wilde bewegingen maken, of je tijdens het rijden helemaal vast zetten. Zelf ontspannen zitten, veel figuren rijden. van te voren misschien longeren? helpt bij sommige paarden wel. Laat mijn pony soms ook even lekker uitraassen terwijl ik erop zit. Lekker hard door de bak galoperen, daarna gaat het weer goed.
Goed je been er bij houden, niet teveel aan je teugels zitten. Tsja, het ligt ook een beetje aan je paard.

Wat doe je nu voor dingen om je paard te laten ontspannen?

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:57

Ik heb geen eigen paard, ik rijd op manegepaarden in een les. Dus ik kan hem niet eerst longeren of lekker laten gaan. dat is gevaarlijk voor de anderen. maar ik zat vorige keer op Renee en die gaat heel snel! Het woord rustig staat niet in zijn woordenboek dusz... hij wil ook niet op de hoefslag blijven. Ik ben toen heel boos op hem geworden omdat hij haast niet naar teugelhulpen luistert, en denkt dat de lessen een racewedstrijd zijn. Er is al verschillende keren op hem gereden in mijn les, maarr toen heb ik niet goed kunnen kijken hoe hij is, zij stapten alleen met hem. Dat vind ik zelf saai en houd wel van pony's waar pit in zit. maar niet van pony's waar té veel pit in zit! Ik ben zelf bezig met T-touch voor de les begint, maar dat hielp niet echt. Zaterdag moet ik waarschijnlijk weer op hem, dus ik zou graag wat tips voor dan willen hebben!

Meestal gebruik ik eerst T-Touch als ik in de stal ben, dat doe ik zo'n 5 tot 10 minuutjes voor de les begint. Ik zit ook meestal in de stal met de pony, zodat ik met hem kan kennismaken. Dat vind ik lekker namelijk!

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:14

hm ja, met manege pony's kan je niet veel beginnen, je rijdt er maar 1 keer in de week op en als het je lukt dan kan je de week erna weer opnieuw beginnen omdat anderen er ook op rijden.
Die té pittige pony's ken ik ook wel. maar zoals ik al zei, manegepaarden valt niet veel mee te beginnen. Zodra hij begint te rennen, op de (kleine) volte zettenen gewoon veel figuren rijden. Laten gaan kan inderdaad niet in een les. je mag hem ook best flink aanpakken als hij verveld doet vind ik hoor.
Heeft je instructeur geen tips?

monsera

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:08

Een pony/paard moet niet terug komen als jij aan de teugels trekt hij moet terug komen als jij zwaarder gaat zitten.Vraag je instructrice in je volgende les maar om jou te leren goed op je paard te zitten en beide zitbeenknobbels te belasten.Ook leuk voor de anderen in de les.

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:01

hm... ja... okee... nog tips???

Niien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:40

Een vriendin van mij doet een Join-up. Of heeft dat hier niets mee te maken?

Idioteque

Re: Welke methodes heb je om een druk paard te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:13

Vooral zelf rustig blijven. Rustig ademhalen en heel relaxed zitten. Paard heel goed bezig houden door veel figuren te rijden en veel tempowisselingen. Dan weer stukje harder laten gaan en dan weer oefenen om terug te rijden op je zit. Als je toch de controle kwijtraakt niet gaan panieken maar rustig gaan lichtrijden, jezelf zwaar maken en paard op de volte sturen en die steeds verkleinen. Dan kunnen ze niet door blijven racen. Als ze weer wat rustiger zijn volte vergroten en weer rustig verder gaan.

Zo doe ik dat bij mijn paard ongeveer als ze heel druk is.

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 15:16

okeej bedankt!
enne GerO_Saiilan: ik rijd op manegepony's ik kan dan niet even een join up doen

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:21

Veel tempowisselingen maken.. (tot bijna in stap, en dan weer vooruit, en weer hetzelfde), zelf gewoon ontspannen blijven, veel belonen (bij mijn paardje helpt het om met je binnenhand te belonen, dus eventjes binnenhand vooruit en een krabbeltje over haar nek... Heb je meteen ook de spanning van je teugels af. Echter nooit met je buitenhand belonen!)

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:22

Bedankt allemaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:46

als mijn pony druk gaat doen?

ga ik zingen....

doordat je zingt blijft je ademhaling gelijk en de mijne reageerd erop door zelf dan weer rustiger te worden...

als je merkt dat je boos word op je paard gaat je ademhaling sneller en reageerd je dier,dus ga lekker zingen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:38

Onze drukke pony krijgt speciaal voer om haar te laten ontspannen. Tevens helpen oordoppen bij haar ook. Maar die is druk vanwege de omgeving, en niet vanwege verveligheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:06

GerO_Saiilan schreef:
Een vriendin van mij doet een Join-up. Of heeft dat hier niets mee te maken?

Nee Een JU wordt gebruikt om een paard te straffen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:39

in een rustig tempo een minuut of 10 galopperen aan de lange teugel werkt voor mijn paard heel goed