Hengst stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

Hengst stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:39

Hoi!
Ik had het laatst met een vriendin over een hengst stallen.
Ik heb zoals in andere topics ook al duidelijk was een hengstveulen op het oog. Die zou ik dan wel hengst willen laten.
Het probleem is echter dat ik niet zo super veel geld heb!
(maak je geen zorgen, wel genoeg om een paard te onderhouden hoor!) Maar ik heb een leuke goedkope opfok gevonden waar hij dan heen zou kunnen, maar wat daarna? Het is en blijft een hengst, waar kan je een hengst nou stallen?
Op een dure dressuurstal zou het natuurlijk kunnen, maar dat kan ik niet betalen.
En het liefst zou ik hem toch echt hengst laten!
Weten jullie wat meer? Hebben jullie tips?
(Ik hoef verder geen adressen van stallen waar ik hem kan zetten, omdat ik wel wil dat het echt in de buurt is )
Bedankt!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:44

Zou je hem niet gewoon, mits hij niet te erg is, op een normale pension stalling kunnen zetten, als hij apart staat? Op de stal bij mijn berijdpaardje staan sommige paarden ook apart, om blessures te voorkomen. (alleen is niet leuk, maar hij staat dan wel in contact met andere paarden) Zou dat mogelijk zijn denken jullie?

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:46

ik ozu gewoon eens een paar stellen bij jou in de buurt bellen en vragen hoe zij over een hengst op stal denken... en vragen of je daar dan dus eventueel terrecht zuo kunnen enzo....

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:48

Als je hem gewoon goed opvoedt en goed kort houdt in het begin van zijn leven en daarna natuurlijk ook, kan hij zelfs tussen de merries staan, dus dat is nog het probleem niet...(In mijn ogen)
Je moet gewoon even informeren in je omgeving of die mensen het toestaan om een hengst opstal te hebben en dan kun je hem het beste in een hoekbox zetten, dan staat hij maar aan 1 kant naast een ander paard.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:50

Ja ok, maar ik bedoel in de wei. Een hengst blijft een hengst! En heeft echt die drang om te dekken. Tuurlijk moet ik hem heel goed opvoeden en streng zijn, maar dat leer je hem niet zomaar af! En ik vraag me af of er toch wel stallen zijn die een hengst apart zetten. En al die merries dan? Die reageren ook best heftig als ze hengstig zijn en als ik dan aan kom wandelen met mijn hengst!! Ik denk niet dat die mensen daar blij mee zijn. Toch ben ik koppig en zou ik hem niet willen castreren!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:58

Waarom zou je hem hengst willen laten? Wat is je ervaring met hengsten heb je er wel eens een gereden of afgericht? Een hengst is een heel ander verhaal dan een merrie of ruin en zijn in handen van een niet ervaren iemand niet op hun plek! Daarbij zijn er erg weinig stallen die een hengst willen hebben! Op het weiland zetten kan ook al niet dus je hengst zal waarschijnlijk een heel eenzaam leven krijgen! Met andere woorden...niet doen dus! Of laat hem castreren als hij wat ouder is!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:03

Ik wil hem hengst laten, omdat ik hem dan later kan laten keuren en naar de keuringen kan gaan enzo!
Ze hebben vaak net iets meer, en daar hou ik van.
Ik heb wel wat ervaring met hengsten, heb er een tijdje een gereden, en ik loop stage op een dressuurstal. Met het africhten zou ik zowieso hulp hebben, en met het inrijden zet ik hem een tijdje (misschien op mijn stage?) op een goede stal zodat ik proffecionele begeleiding heb.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:10

Wil je keuringen gaan lopen en ook dekken met je hengst mag je wel diep in je beurs tasten voordat je een goedgekeurde hengst hebt! Wel verstandig om er hulp bij te vragen,maar laat je in elk geval nog een keer goed voorlichten door profecionele hengstenhouders!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:38

Ik weet nog niet precies wat ik ermee wil doen, buiten rijden en uitbrengen in de sport, maar ik wil hem gewoon graag hengst houden

Nonnie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:40

Als hij gewoon rustig is zou dat wel op een "gewone" pensionstalling kunnen denk ik horr... Veel in de hand houden en zow..

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:24

aerdenhout1 schreef:
Waarom zou je hem hengst willen laten? Wat is je ervaring met hengsten heb je er wel eens een gereden of afgericht? Een hengst is een heel ander verhaal dan een merrie of ruin en zijn in handen van een niet ervaren iemand niet op hun plek! Daarbij zijn er erg weinig stallen die een hengst willen hebben! Op het weiland zetten kan ook al niet dus je hengst zal waarschijnlijk een heel eenzaam leven krijgen! Met andere woorden...niet doen dus! Of laat hem castreren als hij wat ouder is!

Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Ik heb een hengst en een merrie. En mijn hengst is toch net iets makkelijker dan mijn merrie. Mijn merrie is niet genieten als ze hengstig is.

Vanaf volgende week gaat hij ook lekker naar buiten met andere (brave) hengsten en ruinen van alle leeftijden. En staat dan ook naast de merries. Geen probleem. Het is maar net hoe je er mee om gaat.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:30

Bedankt voor de reacties! Hebben nog meer mensen ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:41

Ik weet niet waar je woont. Maar ik weet wel een aantal adresjes die te betalen zijn en waar hengsten ook welkom zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:50

Bij ons is er een aparte rij hengstenboxen en aparte weiden voor de hengsten, maar dat is dus idd wel een stal die best aan de prijs is.
Mijn zus had een hengst en hield die wel gewoon op een pensionstal, heeft zelfs gewoon op een manege in pension gestaan maar die kwam wel apart buiten dus. Daarnaast heeft ze hem na een aantal jaren alsnog moeten ruinen omdat een pensionhouder zo slim was om haar hengst te pakken om mee te schouwen dus hij wist ineens dat hij hengst was
Verder rij ik op een fokkerij, waar de brave paarden hengst blijven en daar gaan de hengsten en ruinen samen op de wei en de merries staan aan de overkant van de straat. Maar daar staan dus alleen maar de paarden van de fokker zelf, en niks in pension.
Het is allemaal wel te regelen maar samen op de wei wordt moeilijker.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:52

die van mij was een hengst, is inmiddels geruind.
hij staat op een pensionstal waar nog twee hengsten staan en dit geeft verder geen problemen, ook niet met merries.

zou gewoon in jou omgeving informeren dan weet je waar je eventueel terecht kan.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:57

Er zijn wel goedkope plekjes. Je moet alleen goed zoeken. Ik heb ook best lang moeten zoeken. Maar heb nu wel iets ideaals gevonden.

cloris

Re: Hengst stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:44

Ligt ook een beetje aan de regio waar je woont denk ik.
Ik heb mijn hengst nou al op meerdere stallen gehad en dat waren zeker niet alle hele dure dressuur stallen hoor...
zoeken en bellen, er zijn er zat

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:06

Bedankt voor de reacties! Nu ben gelukkig gerustgesteld! Ik zal eens rond gaan bellen binnenkort!!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:54

Alfie is ook hengst. Hij staat nu alweer 7 jaar bij een boer in pension. 's nachts, net als alle andere pensionpaarden binnen in z'n box. Overdag net als de rest, buiten in de wei. Hij heeft wel een weitje voor zichzelf. De merries van de boer staan in de aangrenzende wei, er zit alleen een dubbel draadje tussen. Gaat prima. Tuurlijk, hij brult wel eens naar ze, vooral als ze hengstig zijn.

Ik zou het gewoon in de buurt gaan vragen.

shemar

Re: Hengst stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:53

Als hij goed opgevoed is zal het geen problemen geven, je moet natuurlijk wel rekening houden dat je geen hengstige merries in z'n buurt gaat zetten want dan volgt hij z'n natuur dat is logisch. Maar zelfs dan zijn er hengsten die goed blijven luisteren.

Alleen als je hem voor dekkingen wil gebruiken is het denk ik een ander verhaal, dan ziet hij in elke merrie hengstig of niet een eventuele partner.