wel of geen deken om???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

wel of geen deken om???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:45

Ik heb een vraag

Nu dat het weer kouder word overdag en snachts doen jullie dan weer een deken bij jullie paard om? of moet je daar niet meer aan gaan beginnen?

Ik doe namelijk als het kouder dan 10 graden wordt snachts mijn paard haar zomerdeken om, omdat ze al helemaal haar zomervacht heeft. En ben bang dat ze het anders koud krijgt.

Maar de ene hoor ik zeggen dat je dat niet moet doen, omdat ze dan geen weerstand opbouwen. En de ander doet het wel, omdat ze zeggen dat ze anders ziek worden.

Nou zit ik dus erg te twijfelen of ik het wel of niet moet doen.

Groetjes Annemiek

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:01

Ik doe het niet meer hoor . Kom je er weer moeilijk vanaf vind ik..
xx

Tara13

Re: wel of geen deken om???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:03

Ik heb wel weer een dekentje op liggen, het is maar een katoenen dekentje en tis meer dat er wat over de rug heen ligt
(nou moet ik zeggen dat ik wel een beetje aanstellerig ben met dekens, maar meerdere mensen hebben een deken opgedaan bij hun paard bij ons op stal)..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:06

Mijn paard staat nu weer met een regendeken op. Ik had had liever gewoon weer ''naakt'' in de wei gehad maar ik vind de temperatuurwisselingen wel erg extreem de laatste tijd. Het staat hier de afgelopen week ook al zo'n beetje non-stop te gieten

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:08

ik heb ook de deken weer opgedaan, vooral omdat het zoveel regent en ze toch elke dag naar buiten gaat en op stal laat ik hem ook op. Ik heb nl geen regendeken en heb dus gewoon mijn dikkere waterdichte deken opgedaan, doe ik wel vaker. In mijn ogen merk ik er niets van qua weerstand of vacht.

Ik merk het alleen met het poetsen...hihihi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:09

ik heb ook geen deken om bij mijn fries, en die zit ook volkomen in haar zomer vacht en staat dag en nacht buiten..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:09

als je nu een deken om doet kan je paard t niet zelf ergelen als ze t wat kouder heeft. Zodra een paard t kouder krijgt zet hij zijn haren uit waardoor hij zelf zijn temp. regelt. Als je een deken op doet kan hij dat dus niet

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:25

Bedankt voor jullie antwoorden!

Vind het toch ook best moeilijk maar denk dat ik hem toch maar om doe want de temperatuur verschillen zijn inderdaad zo groot zelf doe ik ook een jas extra aan, maar zodra het weer warmer wordt gaat hij weer af

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:08

Ja maar jij hebt ook geen vacht die je op kunt zetten .

Paarden zetten hun vacht op als het kouder wordt, als je hem een deken oplegt kan hij dat niet meer en krijgt hij het dus juist koud.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:47

Inderdaad, Sjors heeft allang geen deken meer op. Hij staat 24/7 buiten (wel met paddock en stal). Ze kunnen er heus wel tegen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:22

ik zou er niet meer aan beginnen om dekens op te doen. Dan kun je wel bezig blijven met dekens op en afdoen. een paard kan zelf ook nog wel iets regelen en valt niet meteen dood neer als het onder de 10 graden is en hij staat zonder deken.
mijn paard staat al ongeveer een maandje zonder deken 24/7 buiten. Ook met dit regenweer en hij redt zich zo prima

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:03

mijn paard heb ik na de winterdeken een waterdichte zomerdeken opgedaan. Deze heb ik een paard dagen af gedaan met het warme weer, maar nu weer op. mijn paard is niet gek op dit weer en staat het liefst binnen, maar als ze buiten in de regen staat is er toch enige bescherming..

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:03

die van mij staan nu binnen..maar als ze dag en nacht buiten hadden gestaan in die regen had ik ze denk ik ook een dunne regendeken om gedaan..want ze stonde gewoon te trillen in de wei..dus zo lekker vonden ze het ook weer niet buiten..

maar er waren er ook die er weer helemaal geen last van hadden..en die staan dag en nacht buiten

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:41

bij mijn verzorgpony's doen we alleen de (dunne) deken op nadat ze gewerkt hebben, anders vatten ze kou, want ze worden na die tijd vaak afgespoeld met warm water, en ze zijn soms ook bezweet vandaar, maar als het rond de 20 graden is dan hebben ze geen deken op na het rijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:28

Mijne staat terug onder een ongevoerd regendekentje.
Ik ben overigens wel de enige op stal geloof ik, maar bij stalgenoten begon hun paard ineens aan een tweede verhaarperiode en die staan nu met een dikkere vacht. Hebben ze daar de hele winter voor met dekens zitten klieren
Ach, de natuur weet het ook niet meer. Ik heb drie soorten dekens bij de stal liggen omdat het steeds zo wisselt

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 01:56

mijn paarden krijgen rond oktober een deken om, begin met een dunne en als t kouder wordt steeds een dikkere

Tessie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 05:36

Die van mij staat naakt.
Hij gaat 's nachts naar binnen en regen kan hij wel hebben. Hij heeft het tot nu toe niet koud gehad.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 06:33

De mijne staat volgensmij ongeveer al 2 weken weer onder de winterdeken. Een 200 grams. Volgens die eigenaar van de manege daar zou dat beter zijn.

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:27

Mijn paard krijgt ook een deken op als het onder de tien graden komt.(Alleen buiten en op stal gooi ik de deken er weer af.)
Komt omdat het de ene keer lekker warm is en de volgende dag weer regen en wind.

Is het niet zo dat ze als veulen hun weerstand opbouwen?
Want een ander paard dat bij ons in de wei staat word zonder deken gelijk ziek.
Omdat hij als veulen altijd een deken op had.

(maar dit weet ik niet zeker )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:33

Maaike14 schreef:
De mijne staat volgensmij ongeveer al 2 weken weer onder de winterdeken. Een 200 grams. Volgens die eigenaar van de manege daar zou dat beter zijn.

paard heeft toch een uitstekende vacht om dat te regelen? Meer hooi gaan voeren is een betere oplossing, dan kan hij zich warm eten.

Daarnaast, als je nu al een winterdeken erop hebt wat moet je dan van de winter? Lijkt mij dat de temperatuur regeling van je paard geheel door de war is nu.

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:51

Mijn paard krijgt geen hooi maar kuil
Gaat harstikke goed in de winter hoor

Xantaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:32

Ik doe nu geen deken meer om.