hoeveel stro/kuil per dag/maand/jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

india

hoeveel stro/kuil per dag/maand/jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:49

Misschien klink het erg stom maar ik heb geen idee hoeveel stro en kuil mijn paard gebruikt,

het zit namelijk zo na 15 jaar op een pension stalling te hebben gestaan komt mijn paard vanaf morgen thuis staan,
mijn buren hebben een zorg boerderij en kopen stro heel groot in in hele grote balen, en daar mag ik per dag een plak gaan halen om mijn stal te doen (dit moet ook bij hen vandaar want zij zijn geheel biologisch en mijn mest moet bij hun mest enz,

nu wil ik hen gewoon daarvoor betalen en zeg maar per jaar op voorhand het aantal balen betalen wat ik nodig heb,
alleen weet ik echt niet hoeveel van die grote balen (je weet wel die giga grote van 1 bij3 of zo) ik moet gebruiken

kuil maken ze zelf en daar heb ik in de winter denk ik 3x een kruiwagen van nodig en zomer alleen voor op stal s'vonds
en dat hebben ze in van die grote ronde balen,
het is natuurlijk super dat ik dat kan komen halen per dag want dat kan je niet lang bewaren en die grote balen doe ik te lang mee

wie weet het jaargebruik in balen stro en kuil, voor 1 paard!

gr seline

Kims

Re: hoeveel stro/kuil per dag/maand/jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:15

dit ligt echt helemaal aan je paard/pony!

De een maakt echt een smeerboel van zijn stal en heeft iedere dag wel ruim een plak nodig van het stro, de ander kan het doen met een halve.
Hoevaal maanden staan ze op wei? staan ze dan savonds nog op stal? zoja, dan moet je eigenlijk het halve verbruik van stro rekenen dan wat je normaal in de winter gebruikt.

Ook het kuilgebruik ligt geheel aan je paard. Hoe groot is hij/zij? eet ie er veel van? wat krijgt ie bijgevoerd? Hier moet je allemaal rekening mee houden...

Ik verbruik voor mijn pony (1m55) per dag één plak stro. Dit is alleen in de winter. 's Omers staat ze dag en nacht buiten. Ze staat dus in totaal 7 maanden binnen. 7 maanden × 30 dagen per maand × 1 plak = 210 plakken stro. Ik weet niet hoeveel plakken er op een baal zitten, maar dan kan je dus uitrekenen hoeveel balen stro ik voor mijn paardje gebruik.
Mijn pony krijgt echt een ruime hoeveelheid kuil. Maar dit moet je echt zelf bekijken. Ieder paard eet anders namelijk...

Succes

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:27

O,ja,

mijn paard staat elke dag buiten , in de winter in de bak zomers op het land en elke avond naar binnen,
ik denk 1 plak stro per dag dan winter en zomer
en kuil van de rone baal 2x een pluk in de zomer van mei tot september en winter 3x een flinke plak

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 05:04

Dat is moeilijk te zeggen.
Je moet gewoon een maand bekijken wat je gebruikt. En dan gebruik je nu weer anders dan in de winter.

Wat betreft stro.. lijkt me niet handig elke keer naar de buren te gaan? Dan laat je toch een paar balen bij jezelf afgooien?
Dus dat gebruik je het gehele jaar hetzelfde, da's makkelijk.

Maar ik begrijp dat je paard s'winters niet op een wei staat?

En kuil..mja, dat ligt helemaal aan de kwaliteit.
Ik had hele goeie kuil, daar ben ik in begin april mee gestopt dat te geven. dan komt het gras buiten weer. Anders krijgen ze te veel...
Dus krijgen nu hooi, een plak, elke avond dat ze op stal gaan.

Dus stro en hooi inslaan en in najaar kuil of voordroog.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:52

Ik gebruik ongeveer 1/3 baaltje per dag in de zomer en 1/2 baaltje in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:09

Ik heb twee pony's, open stal/paddock en gebruik ook stro. Wij hebben ook van die balen van 300 kg. Wordt wel lastig om te schatten hoor... 's winters verbruik ik veel meer dan in de zomer. Denk een baal of 6/7 per paard per jaar.

Verder zou ik ook 1 baal bij jou zelf laten dumpen en die gebruiken en betalen. Het werkt echt voor geen meter om voor elk wissewasje om een nieuwe plak te gaan, plus het is niet makkelijk in te schatten wat je verbruik is. Een hele baal stro bij jezelf wel, plus stro bederft toch niet.

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:59

Ik heb de baal bekeken en ik schat dat er 20 plakken uit een baal kunnen? is dat zo,
verder moet ik wel het half jaar verbruik weten want zij bestellen voor zichzelf en dan moet er voor mij extra bij besteld anders hebben zij tekort ,of ik nu per baal thuis zet of niet!

maar het stro ben ik nu bijna uit kuil zou ik dus echt niet weten hoeveel alleen voor de winter 3x per dag voeren dus
wie heeft bijv 6 paarden en voert die uit een grote ronde baal,
als die voor 6 paarden bijv 1 week doet weet ik wat ik per maand enz voor 1 paard gebruik!