Paard laat manen niet trekken !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Paard laat manen niet trekken !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:58

Hallow,

Mijn paard heeft van zichzelf een hele dikke bos manen ..
Die ik natuurlijk wel bij moet houden ..
Ik vind het persoonlijk mooi om haar manen kort te hebben, zo komt haar nek beter uit en heeft ze een nog pittigere uitstraling ..
Het probleem is alleen dat zij al dat gefrunnik aan dr manen helemaal niet leuk vind ..
In het begin dat ik haar had, was het zelfs zo erg dat ik dr manen niet eens mocht kammen .. Na veel geduld en herhalen mag ik ze nu wel kammen ..
Maar trekken ... Berg je maar als je daaraan begint .. Ze doet vanalles om eronderuit te komen ..
Ik heb ook al vanalles geprobeert (lees: terwijl ze eet manen trekken (iemand gaf me die tip), kleine stukjes en niet alles tegelijk) maar het helpt niet ..
Toen ben ik gaan snuffelen op internet en vond op de anky site de tip om een pluk manen omhoog te houden, met een kam een deel naar beneden kammen en dan het overige afknippen ..
Dit ziet er al wel netjes uit, maar de manen worden niet dunner en zolang ze zo dik zijn kunnen er dus geen knotjes of iets in ..

Om dit verhaal kort te maken Hoe krijg ik een bos manen kort en een beetje uitgedunt, zonder dat ik moet trekken??

Bestaat deze oplossing uberhaupt

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:01

Alternatief : lang laten groeien en een hengstenvlecht maken? Komt de hals ook mooi uit.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:14

Een uitdun schaar misschien?

4EverHobbes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:18

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Toen heb ik een solocomb gekocht (wel duur hoor), maar dat werkt perfect. Manen zien er hetzelfde uit als na het trekken, alleen met deze kam trek je ze niet maar snijd je ze af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:18

Ik zou hetzelfde doen als Tamary. Als je eenmaal doorhebt hoe je een hengstenvlecht maakt, doe je het zo met gemak. En het staat ook erg netjes verder
En anders idd een uitdunschaar.

merrieveulen

Re: Paard laat manen niet trekken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:14

ik heb het één keer geprobeerd bij Faram, maar hij vindt het verschrikkelijk! bij veel paarden doet het gewoon pijn, dus ik zou ze lekker laten groeien en invlechten, of knippen met een uitdunschaar, zodat het niet kaarsrecht is.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:17

Ik volg dit even, heb dit probleem ook. Je kan het bij haar alleen ook totaal niet vlechten, dan wordt ze ook helemaal gek. Kammen gaat aardig, maar verder moet je er niet teveel aan frunikken, want ze wordt helemaal gek..

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:20

Jaja... en gelijk heeft die.. sommige paarden bij ons op stal hebben er ook een hekel aan, maar als je het goed doet zonder dat je keihard aan de manekam trekt wil het opzich nog wel... en anders knippen..

_Summerly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:26

Bij Lauscha wordt het met een praam gedaan omdat hij anders ook de boel afbreekt.
Lang laten groeien was bij hem ook niet echt een optie omdat hij z'n manen niet makkelijk laat kammen dus dat zou ook een heel drama worden.

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:30

Toen mijn paard nog erg jong was had ik er ook erg veel moeite mee..
Ik deed het daarom ook altijd met een uitdunschaar.. eerst uit dunnen en daarna de lange puntjes afknippen. (daar ben je wel een tijdje mee bezig, gaan niet lekker met een uitdunschaar,maar het wordt wel "natuurlijk").

Wat ik ook wel doe is: dan pak ik het langste plukje (wat je er anders uit zou trekken) en dan ga je met een gewone schaar, die je op en neer beweegt tegen het plukje haar aan, het langzaam afknippen. Omdat je de schaar beweegt en langzaam knipt worden de haartjes allemaal op een andere lengte afgeknipt..
TIP: trek hierbij geen wollentrui aan.. want er vallen allemaal kleine haartjes op je arm, en die gaan heeel erg kribbelen!

- als je paard gespannen is voelt hij het ook meer..
- begin in het midden want dat schijnt minder gevoelig te zijn..
- als je het na de arbeid doet staan z'n porien wijder en gaan de haren en makkelijker uit..

Hopelijk is het een béétje duidelijk..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:30

_Summerly_ schreef:
Bij Lauscha wordt het met een praam gedaan omdat hij anders ook de boel afbreekt.
Lang laten groeien was bij hem ook niet echt een optie omdat hij z'n manen niet makkelijk laat kammen dus dat zou ook een heel drama worden.

kan je het dan niet beter gewoon knippen? misschien heeft het paard wel pijn, dan is het logisch dat hij zich verzet.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:44

mijn merrie vind dat ook niet leuk, en heb nu zo'n solocomb gekocht (te krijgen bij de paarden drogist, en verder op marktplaats of in winkels maar dan moet je erg goed zoeken!)

Werkt hetzelfde als trekken, alleen snijd je dan de manen af ipv eruit trekken.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:44

magic_lover schreef:
mijn merrie vind dat ook niet leuk, en heb nu zo'n solocomb gekocht (te krijgen bij de paarden drogist, en verder op marktplaats of in winkels maar dan moet je erg goed zoeken!)

Werkt hetzelfde als trekken, alleen snijd je dan de manen af ipv eruit trekken.

lijkt mij een erg paardvriendelijke oplossing.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:37

mijn paard haat ook mannen trekken, ik gebruik een uitdunkam, deze heb ik bij een hondentrimsalon gehaald, ongv. 15,00 euro

Laura123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:44

Ik knip de manen eerst netjes recht, daarna pak ik een uitdunschaar en knip daarmee in het midden en bij de puntjes als je dat doet ziet het er hetzelfde uit dan als je de manen trekt.

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:49

bij ons op de manege hebben we ook een paard die dat afschuwelijk vind. Gaat zelfs liggen enzo :S
Een praam helpt vaak wel..

JoJz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:54

Een praam werkt vaak wel. Wij knippen ze meestal op de manege, niet te recht, maar met "hakkeltjes" zeg maar, hierdoor worden de manen ook dunner. Wordt niet zo mooi, maar staat wel verzorgder dan zo'n dikke bos manen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:55

maar lijkt mij niet echt handig met een praam.... moet je altijd met z'n 2e zijn enz.....

_Summerly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:22

merrieveulen schreef:
kan je het dan niet beter gewoon knippen? misschien heeft het paard wel pijn, dan is het logisch dat hij zich verzet.
Ik trek ze niet, dat wordt door z'n eigenaar gedaan. Het zou idd kunnen zijn dat hij pijn heeft (weet haast zeker van wel), maar ze hebben het een hele tijd geknipt, alleen dat was ook niets. Het werd steeds dikker en met kammen werd hij ook steeds vervelender juist omdat het zo dik was. Nadat het getrokken was deed hij ook niet zo heel erg vervelend meer met manen kammen enz.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:38

Misschien even een hele domme vraag hoor maar hoe werkt trekken nou? Je trekt gewoon de plukjes die te lang zijn er helemaal uit? En wat nou als alle manen te lang zijn? Dan trek je ze er toch niet allemaal uit? Hoe doe je dat?

loverasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:38

met een mesje uitdunnen doe ik ook altijd !

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:30

Een praam wil ik niet gebruiken .. Dat vind ik niet eerlijk tov mijn paard .. Ze geeft aan dat ze het niet fijn vind, dan ga ik haar niet nog meer kwellen met een praam ..

Maar zon uitdunschaar, hoe werkt dat dan precies? Kun je daarmee netzo knippen als met een gewone schaar en wordt het dan netter?
Of moet je die ook nog op een speciale manier gebruiken? Iemand een voorbeeld of omschrijving?

Een hengstenvlecht heb ik al eens gemaakt, maar dr manen zijn er nu net iets te kort voor en ik vindt het haar niet mooi staan .. Net als lange manen, dat geeft haar een suffe uitstraling ..
Ze is jong, fris, en zo haar kapsel

Iemand nog andere opties?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:55

Afscheren?

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:00

Ik heb dat mesje van de lidl.. Heerlijk ding, je snijd het zo af en het paard merkt het niet eens.

Anders gewoon met een schaar, die open doen en zo afsnijden.

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:55

Ik heb van mijn instructie gehoord dat je het , t beste kan doen als je heb gereden omdat dan de hals ''warm'' is en de haren makkelijker los laten !
Succes!
Groetjes Charley