Leeftijd dekrijp merrie/hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

Leeftijd dekrijp merrie/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 21:46

Vanaf welke leeftijd kan een hengst dekken (dus tot wanneer kan een hengst bij een merrie blijven zonder met haar te fokken (om het zo maar even te vragen)).

En vanaf welke leeftijd kan een merrie drachtig worden?? (dus niet welke leeftijd het beste is maar vanaf welke leeftijd ze geslachtsrijp zijn).

Ik heb hier verder geen bedoelingen mee hoor maar vroeg ik me af en kan het heel moeilijk vinden.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:32

Als je een merrie wilt laten dekken vind ik 3 of 4 jaar een goeie leeftijd zijn ze meestal al goed volgroeit. mijn merrie was met 8 maanden als geslachtrijp en mijn hengst, nu al een tijdje ruin, met 6 maanden al. weet niet de precieze leeftijd maar bij mijn paarden was het die leeftijd. mijn hengstje heeft toen een merrie drachtig gemaakt.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:05

ik heb een jaarling gekocht die zich nog helemaal niet als hengst gedraagt en een 2 jarige die wel wat springt, maar meer speels en aan de zijkant. Maar de andere 2 jarige mogen al merrie's dekken. Eva was ook erg vroeg hengstig geworden, en carmen is paar weken geleden hengstig geweest en wordt in juni 1

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:25

Mijn paard is nou bijna 3.5 en wordt binnenkort gedekt

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:58

Het verschilt per paard natuurlijk, maar een hengst kan vanaf 6 maanden al vruchtbaar zijn. Van een merrie weet ik het zo even niet, maar dat zal iets ouder zijn.

merrieveulen

Re: Leeftijd dekrijp merrie/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:04

ze zijn geslachtsrijp vanaf 8 maanden tot 1,5 jaar. er kan dus veel verschil in zitten, en blijkbaar zijn er paarden die er nog vroeger mee zijn. vergis je echter niet in wat geslachtsrijp is. een hengst die al op merries springt hoeft niet per sé vruchtbaar te zijn.

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:15

Hengsten kunnen vanaf een half jaar al vruchtbaar zijn, merries worden meestal rond hun 2e voor het eerst hengstig.. dan zijn ze dus ook al vruchtbaar.. maar je kan beter wachten tot na hun 3e of 4e want dan zijn ze helemaal uitgegroeit, dat verschild natuurlijk per paard.

Ohjah.. het opspringen van jonge hengsten is vaak gewoon spelen, maar ik denk dat het ook wel een soort van oefenen is.. die hengstjes zijn zeker wel vruchtbaar maar dat weten ze zelf nog niet, dan kunnen ze wel geen hengstengedrag vertonen, maar vruchtbaar zijn ze zeker!

merrieveulen

Re: Leeftijd dekrijp merrie/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:34

sommigen laten hun merries al wel dekken als ze twee zijn, of als ze drie zijn. persoonlijk vind ik dat erg vroeg, met twee jaar zijn ze zelf nog kind! ik zou minimaal 5 jaar aanhouden, aangezien het zwaar is voor de rug, en deze pas met 5,5 tot 6 jaar is uitgegroeid.