Help! Hoe maak je 'n eenvoudige buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anounimous

Help! Hoe maak je 'n eenvoudige buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 20:28

Ben niet handig, heb wel plaats maar ben niet rijk. Omheining lukt wel maar hoe groot moet een bak minimaal zijn en is kun je bijvoorbeeld gewoon een stuk wei omploegen?

V.w.b. de uitvoer heb ik al 'n plan: gooi me charmes in de strijd bij wat handige mannen voor de rest..

Alle tips welkom... bedankt alvast!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:29

Maar als je het zo doet krijg je wel het probleem dat het water niet afzakt volgens mij.

anounimous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 20:34

Okee bedankt,
maar hoe zorg ik dan dat 't water goed afzakt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:37

Wij lieten zo'n grote graafmachine komen en die ging heel diep de grond in. Nu is er voor altijd een goede waterafvoer.
Bijv in onze bak is totaal geen plas.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:07

Zorgen voor drainage.
Misschien op google kijken hoe je een bak draineert, of informeren bij een loonwerker in je buurt. Hij weet vast alles over de grond enzo in de gebied waar je woont. (het lijkt me dat informatie gratis is )

En heb je wel een vergunning daarvoor?!

anounimous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 22:06

Moet dat??

Jol1

Re: Help! Hoe maak je 'n eenvoudige buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:08

Het ligt er ook aan op wat voor ondergrond je zit. Is dat klei, zand, veen...?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:10

Wij hebben onze vijver docht gegooit, dus dat lijkt me zoiezo snel een natte boel.

We hebben gewoon super absorberend zand aangeschaft.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:39

essebesch schreef:
Moet dat??

Tot zover ik weet, ja!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:41

Het ligt aan je ondergrond. Ik zit op zandgrond en heb een bak die meestal droog genoeg is.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:44

Bij Chesney en Garfield is er een stroomdraadje in een vorm van een bak gedaan, hij is niet zo groot, maar fijn om te rijden is wel minstens 20x40m denk ik.

De boer heeft de bak toen omgeploegd, door het rijden is het gras zowiezo minder op. In de zomer moeten we echter wel lange planten eruit trekken, en in de winter is hij soms niet te rijden. Dit jaar had de boer zand besteld en word het wat minder snel nat, tip is ook nog om er iets met hout in te doen

En volgensmij hoef je alleen een vergunning als je echt een bak wilt met dreinage enzo, maar daar heb ik geen verstand van.

Oja, de bak waar ik het over heb is in maasland gebouwd, is dus veengrond als het goed is. Ik denk dat je standaart op zandgrond woont, dat het wat sneller vocht opneemt? (of zit ik er nu naast )

Vadisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:49

Ja het ligt voornamelijk aan welke ondergrond je bak heeft, daarnaast wat zijn je eigen eisen en wat wil je er aan besteden. Drainage hoeft echt niet perse, had ik ook niet in de vorige bak en het moest echt wel weken lang gieten voordat mijn bak te nat was. Helaas heeft me pa er nu een schuur gebouwd waar eerst mijn bak lag.
Toen hebben we een stuk grond omgefreesd (minder diep dan ploegen), maar helaas zat het gele zand toch dieper dan verwacht werd. En zwart zand vind ik niet aan teraden bij regen is het glad, droogt wel snel op, maar bij droogte is het knoert hard waardoor de paarden makkelijk struikelen. Moet nu alleen nog me pa overhalen of hij toch niet het zwarte zand wil afgraven en nieuw geel/wit zand wil kopen (tja zolang maar bij vrienden in de bak rijden)

En over vergunning aanvragen heb ik nog nooit gehoord, maarja dit misschien omdat we op een boerderij wonen.

oja en alleen ploegen is ook niet aanteraden omdat je het zand daarmee te los haalt en tja hoe leg ik dat uit zegmaar heuveltjes/richeltjes krijgt met klonten zand. Je moet het dan zeker nog nabewerken.

anounimous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:38

Bedankt, voor jullie reacties!

Wij wonen op zandgrond, dus dat is dan alvast een voordeel. En die vergunning is denk ik bij ons ook niet echt nodig als ik 'n simpele bak maak ..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:12

Voor een bak heb je wel degelijk een aanlegvergunning nodig. Als je kosten gaat maken, dan zou ik die zeker aanvragen. Veel gemeentes doen nl. erg moeilijk over het zomaar aanleggen van een bak. In het ergste geval kun je hem zelfs weer afbreken.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:45

Volgensmij kan je in een 15*30 makkelijk rijden hoor.. (als je sommige maneges ziet,, met zn 12en in zo'n bak.. )

Gewoon hekjes neerzetten, hebben wij ook gewoon gedaan. We gaan binnenkort midden in de duienen wonen: Op duinzand dus.. Dan hoef je helemaal geen drainage en is je bak altijd lekker droog.

En ja, je moet een vergunning hebben, maar alleen als je je grond gaat 'wisselen' (draineren) toch.. ? Wij hebben ook geen vergunning.. Ik rijd gewoon in mijn tuin; Er staat niks in de wet dat je geen hekjes in je tuin mag zetten en volgensmij ook niet dat je niet op een paard mag zitten in je eigen tuin?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:49

essebesch schreef:
Bedankt, voor jullie reacties!

Wij wonen op zandgrond, dus dat is dan alvast een voordeel. En die vergunning is denk ik bij ons ook niet echt nodig als ik 'n simpele bak maak ..

Ik heb mijn weide gewoon door een boer laten freezen en het vast laten rijden.
De bak is nu 20 x 40 mtr.
Dat is goed te doen bij zandgrond.
Wel ben ik op zoek naar een klein trekkertje met sleep om de bak te onderhouden. Maar dat zijn ook niet de grote kosten.
Je hebt geluk als je op het zand woont.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:03

Je hebt zeker geluk dat je op zandgrond woont. Onze bak, op zware kleigrond, heeft een kapitaal gekost. (Maar we zijn er wel erg blij mee.)

anounimous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:25

Nou dan kom ik er blijkbaar goedkoop vanaf!
Mja, aangezien ik 'n vrouw ben en 't toch geld moet kosten laat ik er dan maar 'n extra gezellig hek omheen zetten

Heb nog tijd tot na de zomer, ze staat nu nog op de pensionstalling..
kan ik trouwens ook nog ff sparen voor dat hek

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:25

Ik wil ook graag een bak van 20x40.
Wij zitten op veengrond met daarover een dun laagje klei.
Afgraven tot aan het zand is geen optie want het zand zit op ruim 2 mtr.
Denk dat we het gras dood spuiten en er dan eerst 10 cm woudzand opbrengen (stevig geel/bruin zand), kijken hoe het de winter doorkomt en dan opnieuw 10 cm erop, want het zand verdwijnt op een gegeven moment gewoon in het veen.
Dus dan maar een paar jaar achtereen zand aanvoeren, kunnen we de kosten ook een beetje spreiden, want met zo'n ondergrond ben je een vermogen aan zand kwijt!
Denk trouwens dat als je er ineens 20 cm op doet je een loodzware bak krijgt en het weken duurt voor het wat ingezakt is.

Wel mazzel hoor als je op zandgrond woont, de graszode eraf en een laagje mooi woudzand erop omheinig erom en klaar is kees.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:33

Wij hebben een stuk weiland gefreesd en weer vast gereden en afgezet met lint en men hebbe een bak. Als er veel regen voorspelt wordt rijd de boer hem goed los zodat het water weg kan, als je het zo bij houd is op zwarte grond best goed te rijden. Onze bak is 20m bij 38 m.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:32

Ik rijd gewoon in een stuk afgezette wei met bordjes. Als je genoeg rijd, rijd je zelf het gras wel weg

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:50

Ik zet ook wel bordjes in een net gemaaid stuk weiland, alleen is het nadeel dat ik er alleen mag rijden als het droog weer is, want anders rijd ik de graszode kapot en ook alleen de eerste 2 weken nadat het gemaaid is, daarna staat er meestal alweer teveel gras.
Als het langere tijd droog is wordt de grond keihard en loopt mijn paard voor niet meer lekker, mijn voorkeur gaat dus toch uit naar een bak met zand en zomers zo nu en dan oefenen tussen de bordjes in de wei.

Als je zelf een bak hebt kun je daar bijna altijd in rijden, met droog en met nat weer, natuurlijk zal de bak (vooral als je het simpel doet) wel eens te droog of te nat zijn, maar vaak kun je dan toch wel een beetje rijden, nu moet ik altijd naar een ander om te rijden en dat kost zoveel tijd.
De afgelopen 2 weken reed ik in de wei tegenover onze boerderij, ideaal, paard opzadelen een half uurtje rijden even een stukje de weg uit en weer op stal, dan ben je met een uurtje weer klaar.