Wie heeft geen verlichting in de buitenpiste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Wie heeft geen verlichting in de buitenpiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:13

Als je in de winter geen verlichting hebt in de piste, is dit dan te doen of niet?

Anders graag je bevindingen, wat heb je wel en wat mankeert volgens jou?

anounimous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:13

Ga dit topic even volgen: overweeg om m'n paardje naar huis te halen, hebben weide om 't huis en stalling is te maken, heb ze nu op kwartiertje rij-afstand staan bij pension met alleen buitenbak.

Voor wat betreft die verlichting, denk dat zonder kan als je overdag kunt rijden, als 't vroeg donker is ben ik blij dat er licht is in de buitenbak.. zonder is het i.i.g. daar echt donker! Zou niet weten of verlichting duur is?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:25

Mja, ik moet verhuizen van stal, momenteel heb ik wel verlichting. Maar in die nieuwe stalling die mij wel bevalt, heb je een buitenpiste zonder licht.

In de winter kan ik vb.meestal wel overdag gaan rijden, maar niet altijd.

En dan vroeg ik mij af of je iets kon doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:35

Bij de fokker waar ik voor reed was er ook nog geen licht (komt er nog wel gelukkig) en daar had ik gelukkig een klein beetje licht van de straatlantaarn even verderop maar verder was het toch wel vervelend want de rest was aardedonker.
Maar voor een handige harry hoeft licht niet zo duur te zijn dus misschien dat iemand zich er toch wel mee bezig wil houden op verzoek?

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:13

ik heb ook een tijdje zonder verlichting gereden... met de schemering gaat het nog wel... daarna totaalniet

Jol1

Re: Wie heeft geen verlichting in de buitenpiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:12

Wij hebben ook een buitenbak zonder verlichting. Net liep ik buiten (12 uur 's nachts) en nu ik denk ook niet dat ik verlichting nodig ga hebben. Met dit bewolkte weer is er zoveel licht in de lucht door de kassen die bij ons in de buurt staan, dat je zowat zonder verlichting nog buiten kunt rijden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:17

Ik kom ook regelmatig in het donker de bak uit. Ligt er ook een beetje aan hoe donker de nacht is. Met volle maan wil het prima zonder licht. Bedenk wel dat een paard veel beter ziet in het donker dan jij zelf. Als je een mooie egale bak hebt is het eigenlijk niet eens zo'n probleem om in het donker te rijden. Laat wel andere mensen weten dat je gaat rijden want in het donker iemand zoeken is voor mensen wel lastig.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:19

Het lijkt me voor mezelf niet echt lekker rijden in het donker zonder licht. Ik zou dan als je de kans hebt gewoon overdag gaan rijden..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:34

Voor wij bakverlichting bij de bak hadden gingen we naar de rijhal van een vriendin. Het is alleen lastig wanneer je daar met lessen zit en ook nog meerdere paarden rijd. Eerst hebben we een winter moeten overbruggen met de bakverlichting aan huis met maar 1 mast omdat de andere 3 nog geplaatst en geinstalleerd moesten worden. Die ene mast gaf alleen voldoende licht voor wat longeer werk. Sinds vorig jaar hebben we alle 4 de masten geplaatst en geinstalleerd en afgelopen winter hebben we lekker kunnen werken in de bak met goede verlichting.

Het aanleggen van een rijbak verlichting is niet goedkoop, wij hebben het uiteindelijk zelf gedaan. Ik heb 4 houten kantelmasten 6m hoog vanaf de grond, die we zelf in elkaar gezet en geplaatst hebben. Een vriend heeft de electriciteit gedaan wat we later ivm verzekering hebben laten checken en keuren en dat was allemaal dik in orde.

We hebben het zelfs zo luxe, dat als we gaan rijden we met een klein afstandsbedieninkje de lampen aan en uit kan doen En als er een lamp vervangen moet worden halen we de masten gewoon naar beneden.

Je kan ook informeren bij de gemeente, die willen nog wel eens voor een kleine vergoeding of voor nop oude lantaarnpalen leveren.

Maar rijden in het schemer/donker doe ik zowiezo niet, ook niet voor die tijd. Ik ben nachtblind dus dat is niet vertrouwd

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:35

Ja 6 grote lampen rondom de bak, bak is 60x40

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:39

Ik heb ook een jaar geen verlichting gehad in de buitenbak, niet echt handig. Heb sinds vorigee winter een goedkope oplossing:

Een paal van ongeveer 6 meter wel stevig met daaraan een grote bouwlamp erop. Bevestigd met van die tangen kan ff niet op de naam komen. En met verlengsnoer in het stopcontact. Moet je natuurlijk wel het stopcontact dichbij de bak hebben zitten

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:41

zo hebben wij het de 1e winter ook gedaan sundance11 en dat was niet echt handig. Ten eerste zit je met schaduw effecten en ten tweede elke keer die kabel uitrollen etc is ook niet handig.

MissesYou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:40

Ik heb lang gereden zonder verlichting, ging goed als je maar niet s'avonds ging rijden. Nu is sinds 2 jaar de bak verlicht, en is het veel makkelikjer ik kan rijden wanneer ik wil.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:16

Ik heb ook geen verlichting, en tsja, dat is niet handig. Nu overweeg ik om lid te worden van de rijvereniging even verderop, zodat ik van de binnenbakken gebruik kan maken.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:20

RUBYWHITE schreef:
zo hebben wij het de 1e winter ook gedaan sundance11 en dat was niet echt handig. Ten eerste zit je met schaduw effecten en ten tweede elke keer die kabel uitrollen etc is ook niet handig.

Dat klopt,maar als je het geld er niet voor hebt, is dit een goede en goedkope opllossing.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:21

Wij hebben geen verlichtinh in de buitenposte, s winters is dat bijna niet te doen, in ieder geval niet als je niet smiddags kan komen. Gelukkig hebben wij ook een binnenhal

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 06:24

Bakverlichting hoeft niet duur te zijn hoor, voor meer info mag je me best pm-en. Onze bak verlichting was zeer betaalbaar en inmiddels heeft een vriendin van ons dezelfde bakverlichting genomen en is er ook onwijs blij mee.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:05

Ik vind het niet handig als je winterdag geen bakverlichting hebt. Zeker als je overdag gewoon werkt of naar school gaat, zull je in de avonduren je paard beweging moeten geven. Dan is goede verlichting toch wel handig!

Klopt je kunt het ook aan laten leggen en vervolgens niet betalen! Lekker goedkoop

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:12

Tsja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om verlichting aan te leggen. Ik heb geen electriciteit op de wei bijvoorbeeld. Dat maakt het al een stuk lastiger.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:51

Ja dan kun je idd weinig beginnen. Maar ik vind het geen overbodige luxe

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:52

Ik heb thuis ook een buitenbak zonder verlichting, althans verlichting ligt er wel maar moet nog aangesloten worden en in de grond gezet.
Heb het al 2 jaar zo gered is voor mij prima te doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:01

In principe is het wel te doen, maar ik heb nu 2 bouwlampen hangen en dat werkt super!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:06

Ik heb ooit eens een winter in een bak gereden met aan één kant een te laag hangende bouwlamp. Heer-lijk. Aan de lamp kant werd je verblind en aan de niet-lamp kant zag paard in kwestie een reden om te laten zien waar de kabouters zaten. Later zat de lamp hoog genoeg en was alles beter! Als je zonder lamp rijdt moet je rekening houden dat het erg vroeg donker is en dan moet je maar net de tijd hebben om zo vroeg te gaan... Goede lampen zijn toch wel een must als je gewoon lekker wilt rijden zonder zo'n mijnlamp of infraroodbril op je neus om te zien waar de bakrand is. Buurmeisje zonder verlichting parkeerde haar pony een keer tijdens een winteravond in een sloot. Foutje.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:09

ik heb ook geen verlichting. Maar door mijn onregelmatige wertijden is het voor mij geen probleem mijn paarden overdag te doen. En anders maar eens een dagje niet rijden ...

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:13

Hou er rekening mee dat het in de winter om half 5 al helemaal donker kan zijn. Dan moet je dus op zijn allerlaatst om 4 uur al aan het rijden zijn. Als je werkt of naar school gaat is dat bijna niet te doen. Ben je in staat om overdag te rijden dan is het natuurljk geen enkel probleem.

Bij kampeerwinkels kan je lampjes kopen die je met een band om je hoofd kan doen. Heb ik zelf nooit geprobeerd en ik weet niet of het kan bij een cap maar ik vraag me af of die nog voldoende licht zouden geven om te kunnen rijden.