Kan een paard een zout tekort krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_a

Kan een paard een zout tekort krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:51

Zoals de titel al zegt

mijn verzorgpony staat 24/7 op het land, eet voorderest hooi en pulp met mais en gras natuurlijk. Maar in de zomer enzo zweten ze natuurlijk wel. Kunnen ponies dan een zout tekort krijgen?

loesje688

Re: Kan een paard een zout tekort krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:56

Ja dat kan. Meestal gaat een zouttekort samen met een algeheel mineralentekort. Het is daarom verstandig om je paard een liksteen te geven. (en voor de paarden die in stal staan is het een goede bezigheidstherapie ) Leg de liksteen alleen niet in de voerbak als het kan, de brokken kunnen dan heel zout worden waardoor je paard ze misschien niet meer wil eten.

Suomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:16

Ja, volgens mij kan dat als paarden o.a. heel veel zweten, maar dan kun je ze speciale supplementen door het voer doen. Zou je es bij de paardendrogist of zo moeten kijken.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:16

Ben het eens met mijn voorgangers.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:01

Ja het kan..

Je kan je paard gewoon een liksteen geven...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:11

Idd een liksteen, dan kunnen ze zelf doseren. Met een supplement kan het zijn dat je weer te veel geeft en dat is heel belastend voor de nieren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:14

Sluit me volledig bij Urielle .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:15

ik ook, als een paard een tekort heeft kan hij dan zelf bepalen in hoeverre dat aangevuld moet worden, als je toevoegingen bij het voer gaat doen dring je het als het ware op, en heb je een grote kans dat de dosering verkeerd is.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:14

bedankt!, alleen is een liksteen een beetje lastig om dat hij 24/7 op het land staat, 3 x regen en er is geen liksteen meer..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:34

dat valt erg mee hoor, wij hebben ook altijd een steen aan het hek hangen in de winter, en die gaat meer dan een winter mee! op de grond leggen is minder geschikt, dan is hij sneller op, maar wordt hij ook erg vies.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:28

Jep dat kan.. Je kan een liksteen in de wei hangen..

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:32

Ik voer die van mij altijd electrolytenmix in de zomer, omdat ze zo ontzettend zweet, en ze dan snel een zout te kort kunnen krijgen, en ze gaan er lekker van drinken.

Bij zware inspanning, vooral bij warm weer, verliest uw paard door te zweten belangrijke lichaamszouten als Calcium, Natrium, Kalium en Chloride. Bij langdurig tekort aan deze elektrolyten kan uw paard minder goed vocht vasthouden, waardoor het uithoudingsvermogen snel achteruit gaat. Door Pavo E'lyte voor de inspanning toe te dienen geeft u uw paard de kans een vocht- en elektrolytenreserve op te bouwen. Uw paard herstelt snel van een zware prestatie. Volwassen paard 100 gram voor en 100 gram na de inspanning verstrekken. Pony halve dosering. Er moet altijd water beschikbaar zijn!