fjord maakt het erg bont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

fjord maakt het erg bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:25

Mijn fjordje staat nu op mijn werk, hij maakt het daar erg bont, doet dingen die hij thuis niet deed, of wel deed maar in veel mindere maten. Hij spring echt overal overheen, draden, vaste hekken, ga zo maar door. Verder staat hij te stijgeren in zijn stal (jaja dat kan die dus ook nog wist ik ook niet). Ook is hij bijna niet mee te nemen, rukt zich los en springt dan weer een aantal hekken.
Wat moet ik nu? De eigenaar begint mijn fjordje behoorlijk zat te raken en noemt hem levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 20-05-06 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:26

Wat is het grote verschil met hoe hij nu staat en met hoe hij eerst stond? Staat hij nu alleen terwijl hij eerst niet alleen stond? Is er verschil in wat hij kan zien? etc.etc.etc.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:32

Mijn shetje stond er al, maar hij helemaal gek op de fokmerrie's daar, alleen die mogen in het lange gras en hij moet dan met janneke staan. Ook staan nu 2 van mijn merrie's daar om gedekt te worden, maar als hij zo zenuwachtig is worden de andere 30 dat ook. Want hij staat nooit alleen zelfs op stal staat hij met 2 (met janneke dus)

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:33

zie mijn profiel bij timo, daar gaat het om.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:55

Volgens mij een duidelijk signaal dat je paard zich op deze stal niet op zijn gemak voelt. Waarom staat hij eigenlijk bij je baas? Heb je niet de mogelijkheid om hem terug naar huis te halen?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 07:01

jawel, maar ik wilde graag starten, en bij haar is een rv in de buurt en zij heeft een trailer. Het verschil tussen haar en mijn huis is 18 km, dus ook niet weinig.
Als ik hem weer mee naar huis moet nemen ga ik hem weer verhuren.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:47

ik heb net je profiel bekeken maar wat springt die zeg!!!
ik heb helaas geen tips voor je, stond hij eerst veel buiten en nu niet meer? Dat nu teveel energie heeft of zo?

loulou

Re: fjord maakt het erg bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:00

krijgt hij soms meer/ander voer waardoor hij zoveel energie heeft?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:49

thuis gaf hij niet zoveel om merrie's maar nu loopt hij echt de hengst uit rte hangen....
Hij kreeg thuis juist meer bijgevoerd en nu helemaal niet meer.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:05

Tja het is wel duidelijk dat hij het daar niet naar zijn zin heeft,
Mischien een iedee om hem meer buiten te zetten, mits dat niet goed gaat natuurlijk. En anders is verhuizen toch mischien de beste oplossing. Of mischien gaan ze daar niet consiquent met hem om? (dat kan het ook nog zijn mischien)

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 22:50

ik wilde met hem gaan buitenrijden (was altijd erg mak) maar hij werd geheel gek, ben eraf gesprongen en hij wilde alleen maar rennen rennen en hinniken naar de merrie's daar. hij rukte zich los en rende hard weg, richting de grote weg. Ik was erg bang! Maar hij was om de bocht waar hij me niet meer kon zien en kwam bang terug gelopen, ik kon hem zo pakken en hij was daarna erg braaf, wel ben ik maar geen buitenrit meer gaan maken maar hem flink laten werken in de bak. Hij is nu wel weer een stuk braver met rijden. Er zijn extra draden gemaakt voor hem.

Hij mag niet teveel op het land omdat het een dikke fjord is De andere zijn scrale nrpsers. Hij mocht dan wel op de wei, maar dan een kaler stuk, maar dat ging niet, sprong van landje naar landje, ook een dubbele draad (halve meter tussen 2 draden voor een hengst gemaakt) van ongeveer 1,30/1,40 hoog. Hopelijk gaat het nu met de nieuwe draden beter.

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:34

suc6 met je fjotrje ik hoop dat je het kunt afleren

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:16

Ik zou hem weer lekker thuis zetten. Hij geeft duidelijk aan het niet naar zn zin te hebben, of het niet eens te zijn met de gang van zaken daar.
Wellicht een idee om hem juist nu wat bij te voeren voor het idee, kan zijn dat hij zich juist daardoor zo misdraagt.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:04

kan ik ook wel gan proberen

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:11

Ik weet niet hoe lang hij er al staat, maar paarden wennen vaak langzaam aan een nieuwe omgeving. Gun hem nog even wat tijd.
Als het over een paar weken nog niet gaat, zou ik hem gewoon weer naar huis halen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 07:52

Me shetlander was er al eerder heen gegaan, dus hij had wel een soort van houvast daar. Maar eerst wilde zae niets van elkaar weten, me shetje had andere vrienden en timo was alleen in eten geïntereseerd, nu gaat het wel weer super met ze samen, dus ik heb goede hoop.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:32

je fjord heeft zich de taak opgenomen om alle merries te beschermen...en dan houdt geen draadje hem tegen

soms wil zo'n ''beschermer'' na een poosje kalmeren...maar het is inderdaad erg lastig voor je baas.
ik zou toch weer terugverhuizen na het een poosje aangekeken te hebben.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 07:39

Hij is nu tijdelijk thuis, maar gaat daar weer heen, hij mag even thuis blijven anders is het zo'n geheen en weer. Maar eigenlijk is hij nu thuis zodat ik mijn kar en tuig daar heen kan rijden zodat ik de jonge pony's daar voor de kar kan beleren.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 07:44

Maar zulke veranderingen zijn voor hem nu ook niet handig. Daardoor kan je het gedrag alleen maar verergeren.
Je kan hem beter op 1 lokatie laten staan, consequent methem omgaan en hem laten wennen. Daar gaat nou eenmaal tijd overheen!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 08:01

Ik weet het, maar had geen andere manier om mijn kar daar te krijgen en ik wil deelnemen aan een wedstrijd wat dichter bij mij is als bij me werk