Help, mijn pony krijgt stippen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Help, mijn pony krijgt stippen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:56

Nouja, precies zoals het in de titel staat. Ik heb een zwartbruine pony die wat stekelharig lijkt, hij heeft witte haren door zijn vacht, in de zomer hele lichte, bijna witte flanken en witte haren in zijn staart en manen.

Nou had ik het er laatst over met het meisje waar mijn pony staat. Zij vroeg of het mij ook opviel dat het lijkt of Nanza's stip in zijn staart groter wordt. Dat was mij ook al opgevallen. Toen we het er verder over kregen vertelde ik dat er in zijn paspoort staat dat hij geen aftekening op zn hoofd heeft. Al sinds ik hem heb heeft hij daar een paar witte haartjes. Dit worden er steeds wat meer en het begint nu echt al op een kolletje te lijken.

Ook heeft hij sinds een paar week een soort stip op zn rug, alleen nog niet echt stip, het is meer een groepje witte haren, met nog wel zwart ertussen, wat hij ook op zijn hoofd had toen ik hem net had.

Als dit zo doorgaat heb ik dus straks een gestippelde pony. Ik heb nog gedacht aan ouderdom, maar hij is pas 10 jaar. Weet iemand wat dit kan zijn?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:59

Mijn schimmel heeft allemaal bruine sproetjes en het worden er elk jaar meer
Zal wel genetisch bepaald zijn denk ik zo.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:00

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:01

Ik zal even kijken of ik fotoos heb waar het duidelijk te zien is.

Edit: @ Stef; kunnen littekens groeien?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:08

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:36

Nou ja leuk tog.. Een stippelpony haha...

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:09

Tsjah het is maar net wat je leuk vindt. Persoonlijk heb ik liever een pony zonder stippen, vooral omdat ik niet weet wat de oorzaak ervan is.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:12

hallo,

mijn friese merrie is 10 jaar, en die krijgt ook steeds meer witte haren op haar voorhoofd(kolletje). Ik denk niet dat je er iets tegen kan doen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:19

mijn paard heeft t ook. paar pagina's terug staat een topic met als titel: elk voorjaar t zelfde? je moet het gelijk behandelen met imaverol. anders worden het er steeds meer. het is pigmentverlies in de huid. na de behandeling worden het er geen meer. maar blijven ze er nog wel zitten. dan moet je ze zo kort mogelijk afknippen, dan krijg je meestal de normale haren weer terug

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:20

Haha grappig
Mij lijkt die stipjes wel leuk!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:21

@ Hollybolly: hoe zeker ben jij ervan dat dit pigmentverlies is? Pigmentverlies moet toch ook te zien bij bij bijvoorbeeld zijn mond en ogen?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:25

Heb even je topic bekeken. Bij mijn pony verandert er niks als hij verhaart, de vlekjes blijven. Ook zien ze er anders uit.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:45

die dierenarts heeft t me verteld zo, verder weet ik t ook niet. ik wist niet hoe jouw stipjes eruit zagen dus t lijkt mij dat ze t zelfde waren als dat mijn paard heeft. die foto's die je ziet zijn niet de foto's van de vlekken van mijn paard even voor de duidlijkheid. heb jij anders eenfoto dan?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:50

Hollybolly schreef:
mijn paard heeft t ook. paar pagina's terug staat een topic met als titel: elk voorjaar t zelfde? je moet het gelijk behandelen met imaverol. anders worden het er steeds meer. het is pigmentverlies in de huid. na de behandeling worden het er geen meer. maar blijven ze er nog wel zitten. dan moet je ze zo kort mogelijk afknippen, dan krijg je meestal de normale haren weer terug

Pigment verlies (als het dat is) is natuurlijk blijvend, kun je knippen wat je wil maar de haren blijven gewoon wit dan hoor. Maar het lijkt me sterk dat het dit is.
Enne Imaverol is toch tegen schimmel?

Kabouterdans

Re: Help, mijn pony krijgt stippen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:56

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:01

Qimm schreef:
Hollybolly schreef:

Pigment verlies (als het dat is) is natuurlijk blijvend, kun je knippen wat je wil maar de haren blijven gewoon wit dan hoor. Maar het lijkt me sterk dat het dit is.
Enne Imaverol is toch tegen schimmel?

imaverol gebruiken ze voor de meeste huidziektes. dus niet speciaal tegen schimmel. De dierenarts wist anders ook niet wat t was, geen ringworm en geen soort van schimmel. vandaar dat hij op pigmentverlies kwam. en als ik de haren knip komen dr meerdere haren in de oorspronkelijke bruine kleur terug dus, en ik zit hier niet te liegen. men kan het toch gewoon proberen een klein plekje, dan heeft men het in ieder geval geprobeert. werkt t niet, dan weet je dat ook weer

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:02

Dan is pigmentverlies gewoon geen goede benaming Dat is blijvend, als de huid geen pigment meer bevat groeit dat niet meer terug.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:08

het kan toch over gaan of niet? als ik behandeld heb is de huid weer gezond, alleen die witte haren bleven tot ze ging verharen, ik probeer ze nu zo kort mogelijk af te knippen zodat het gezonde haar weer terug komt. Ik weet t verders ook niet, bij mij is het de praktijk en ik ben dolgelukkig als ze zometeen weer netjes bruin is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:10

Maar het kan toch zo sowieso bij stekelharigen dat er witte plekjes tevoorschijnen komen, zoals bij Levi's paard?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 09:46

Als dat zo is is het dus heel normaal, want mijn pony is wel degelijk stekelharig.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 09:48

Even het topic van Levi bekeken. En ja, de stipjes van Nanza zien er ook ongeveer zo uit, alleen heeft hij er op sommige plekken nog wat zwart tussen zitten en heeft ie er nog niet zo veel.

Kim_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:51

Misschien stom, maar mijn shetland krijgt ook stipjes op zn kont Zwarte stipjes, en het worden het ook steeds meer.. En nu ook waar dan eigenlijk het zadel bij een paard hoort te zitten, kan ik ook stipjes zien.. maar bij haar komt het denk ik omdat ze haar wintervacht verliest en dat er miss onder zat? Ik weet niet of dit hetzelfde is Maartoch

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:01

ik vond jou topic en je had het al gezegt.
Best apart eigenlijk dat hij ineens een kolletje heeft ik heb hem ook in het echt gezien en toen zag ik het nog niet zo duidelijk..

ik hoop voor je dat het weg gaat maar anders is het ook best schattig en nansje wordt er niet minder lief van

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:07

waarschijnlijk wordt het alleen maar meer. veel paarden hebben dit, het kan een pigmentafwijking zijn, maar bijv. genetisch bepaald kan ook. het ene paard wordt ook eerder 'grijs' dan het andere. paarden kunnen op latere leeftijd nog schimmel worden, maar dit is meestal al duidelijk voor ze een jaar of vijf zijn, dus in dit geval is dat niet waarschijnlijk. ik denk dat het toch met de leeftijd te maken heeft, en dat hij gewoon vroeg grijs wordt. in de loop der jaren zal het steeds meer worden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 10:15

Nouja, dan maar een gestipt paard, kan er ook niet echt een probleem van maken. Lief blijft ie toch wel.