Brandweeroefening op stal, laat jij jouw paard mee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Brandweeroefening op stal, laat jij jouw paard mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:54

Onze stalhouder zit bij de vrijwillige brandweer. Een paar keer per jaar oefenen in ze het ´echt´in grote loodsen of leegstaande huizen.
Nu gaan ze drie keer bij ons op stal oefenen. In de schuur voor de stal wordt dan rook gespoten (niet in de stal zelf), de brandweermannen gaan dan de paarden ´redden´. Stallen worden open gezet en de paarden worden allemaal de weide in gebracht.
Je paard hoeft niet mee te doen met deze oefening wanneer je niet wilt.
Ik ben op zich een voorstander van dit soort oefeningen, maar nu mijn eigen paard hierbij betrokken kan worden begin ik te twijfelen, wat zouden jullie doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:58

Als ze eventueele risico's en ongelukken voor hun rekening nemen misschien wel. Als ze ook echt met de paarden om gaan zodat er niks gebeurt.

Het voordeel is dat als ze na 1 keer oefenen weten dat ze de wei in kunnen ze 'voor het eggie' minder eng vinden. Nadeel is wel lopen ze hier trauma's bij op is de vraag groot of ze de volgende keer wel mee gaan.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:02

Op zich wel goed om je paard weer een stukje bom proof te maken en een goede oefening voor de brandweermannen.

Waar ik me wel zorgen over zou maken is of de rook die ze binnen krijgen (ze moeten toch door die schuur naar buiten neem ik aan) niet slecht voor ze is. Als ze niet al te snel naar buiten willen krijgen ze misschien toch behoorlijk wat rook binnen. zou toch bang zijn dat dit slecht is voor hun longen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Brandweeroefening op stal, laat jij jouw paard mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 20:05

Ze gaan niet door de rook naar buiten. De rook speelt zich enkel af in de schuur waar materiaal staat. De paarden worden door de stalgang naar buiten geleidt. Ik twijfel zelf vanwege veel stress en ´enge´mannen in pakken in de stalgang. Van daaruit een wat hectische sfeer met alle gevolgen van dien...

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:13

Op zich is het geen verkeerd plan. Maar ik zou mijn eigen paard never nooit daarvoor laten gebruiken -bedoel ik niks negatiefs mee, gewoon in de zin van nuttig gebruiken voor de oefening-, ik vind het risico dat er ooit brand komt niet opwegen tegen de blessures die ik met zo'n oefening al zie ontstaan. Commotie, rook, geschreeuw, paarden los bij elkaar, naar buiten jagen, jemig ik moet er niet aan denken. Laten we maar hopen -en er alles aan doen om te zorgen- dat er nooit brand op stal komt...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:19

ik ben wel voorstander hiervan, maar of ik mijn paard hiervoor zou laten gebruiken weet ik niet..

misschien voor de paarden wel stressvol, maar ook hier leren ze dan wel weer van..
en ik neem aan dat het nu rustiger gebeurt als wanneer er echt brand is, ze worden toch naar buiten geleid, en niet gejaagd?

ik vind het wel een goeie oefening..

knuffelpoesz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:25

ik heb het al eens gedaan met een toenmalige verzorgpaard...het is een goede oefening, voor brandweer en paard.
eigenaren van de paarden mochten erbij zijn.
was heel indrukwekkens

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:33

Ik zou mijn eigen paard er nooit aan mee laten doen..
Die gaat al van de onzinnigste dingen compleet over de rooie dus dan lijkt dit me ook geen succes.
Wel goed zo'n brandoefening

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:40

Ik zou het mijn paarden niet aan doen, veel te veel stress. Lijkt me niks
Laat het hem maar doen bij zijn eigen paarden.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:44

Tweet zou absoluut mee doen, die is niet gek te krijgen. Af en toe oefent op het terrein van het ziekenhuis ook de brandweer, de jonkies die moeten leren mikken zeg maar. Dan vraag ik altijd aan de leiding of ze even de sirene willen aanzetten, heel kort maar puur om te kijken hoe mevrouw erop reageerd. Geen reactie dus

Maar ik weet niet of ze bij jou alle paarden ineens los gooien (lijkt mij wel) want ik zie nog wel gebeuren dat ze op elkaars benen staan ofzo

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 20:48

De paarden gaan bij ons dagelijks gescheiden naar het land (merries, ruinen en ´alleenstaanden ´). De groepen worden dan losgelaten en de paarden redden zich dan wel tot de weide. Dit zal tijdens deze oefening ook gebeuren. Dus dat is niets nieuws. Maar de verandering van tijd en mensen zal toch zorgen voor een andere situatie denk ik zo. Overigens doen de paarden van de staleigenaar ook mee. Evenals een merrie met veulen van dan een maand oud...

Kelly_Brunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:33

Nou ik zou er absoluut niet aan mee doen zo'n vreemde man pakt je paard die er mischien wel niet eens mee om kan gaan en als je paard in paniek raakt kan die brandweer man toch niks doen want hij weer er niks van ...... Ik zou het echt nit doen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-06 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleur verwijderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:50

Tuurlijk, meteen! Zoek je nog een leuke lokatie?
Brandweermannen gaan heus niet als een stel dolle met de paarden om, daar wordt ook een stuk instructie aan gewijd, zodat ze weten wat te doen. Bovendien zou ik het wel erg prettig vinden als ik weet dat de brandweer in mijn dorp oefent met paarden, zodat ze ook weten wat te doen als de boel ECHT in de hens gaat!
Te veel stress? Kom, daar leert ie maar mee omgaan, er hangt hem nog wel meer stressvols boven het hoofd. Bovendien zou ik het wel prettig vinden als hij wat minder achterlijk op vreemden zou reageren.
Dat not-in-my-backyard-gedrag van sommigen, dat snap ik niet. Als er str*nt aan de knikker is, dan moet de brandweer wel ala minuut verschijnen en weten wat te doen, maar waar de heren het leren, zoeken ze maar uit, maar niet hier........

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:51

Kelly_Brunny schreef:
Nou ik zou er absoluut niet aan mee doen zo'n vreemde man pakt je paard die er mischien wel niet eens mee om kan gaan en als je paard in paniek raakt kan die brandweer man toch niks doen want hij weer er niks van ...... Ik zou het echt nit doen!

Wat denk je als er echt brand is, dan heb je ook grote kans dat ie door een "vreemde man" uit stal word gehaald.

Ik zelf ben wel voorstander van zo'n oefening en zou als ik een paard heb hem eraan mee laten doen.
Neem aan dat de paarden de rook wel kunnen zien etc, alleen maar handig dat je paard ermee bekend is en weet wat het is. Stel je voor dat het een keer echt gebeurd en een paard er niet eruit wilt komen etc.
Voor de brandweermannen ook een goed ding om te oefenen en wat handigheid met paarden te krijgen, je weet nooit of het een keer voorkomt (wat ik natuurlijk niet hoop)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-06 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleur verwijderd.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:17

Gewoon op stal laten staan terwijl de rest eruit gaat veroorzaakt imo óók stress. Lekker mee laten doen dus.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:27

Margreet schreef:
Gewoon op stal laten staan terwijl de rest eruit gaat veroorzaakt imo óók stress. Lekker mee laten doen dus.

De paarden die niet mee doen staan volgens mij dan op het land. Dus hebben geen last van al die drukte. Hoogstens van het feit dat ze erg laat naar binnen worden gehaald.
Ik denk overigens toch dat ik mee doe. Voor zowel het paard als de brandweer is dit toch een leermoment.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:01

Mooi toch als je een bijdrage zou kunnen leveren aan de 'opleiding' en ervaring van de brandweer.
Zeer nuttig werk doen deze mensen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:37

Van mij zouden ze zeker mee mogen doen. Mooie gelegenheid voor die mensen om te oefenen

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:36

ik zou ze ook mee laten doen alleen krijgen ze wel bescherming om kijk dat gebeurt ook niet als het echt is maar tis nu een oefening en voor de zekerheid. ja van die merrie met een veulen van een maand, persoonlijk zou ik dat niet doen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:29

Die van mij zou zeker mee mogen doen .Ben wel voorstander van dat soort dingen eigelijk

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:41

De mijne zouden zeer zeker meedoen. Goed leermoment voor zowel brandweer als paarden. Voor de paarden geldt toch hoe meer ze zien, hoe makkelijker ze worden.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:55

indd zal ook mee doen
goed leermoment voor beide partijen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:58

Ik zou mijn paard ook mee laten doen, goed voor ze denk ik!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:13

Ha ha wat grappig, mijn paard is gisteren net naar jullie stal verhuisd! Ik heb het ook overwogen en besloten dat Kiran gewoon mee kan doen. Hij is nog jong dus de brandweerlui zullen hun handen vol aan hem hebben maar dat is in het echt ook zo en daar leren zowel de brandweerlieden als mijn paard weer van.

Dus ik ben er wel voor. Kweet wel dat het risico's met zich meebrengt maar een weide vol met ballorige ruinen doet dat ook! Zal Tiede nog even bellen dat Kiran ook mee kan doen.

Groetjes, van Susan (en Kiran!) vanuit Friesland....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:48

sjuutje schreef:
Ha ha wat grappig, mijn paard is gisteren net naar jullie stal verhuisd! Ik heb het ook overwogen en besloten dat Kiran gewoon mee kan doen. Hij is nog jong dus de brandweerlui zullen hun handen vol aan hem hebben maar dat is in het echt ook zo en daar leren zowel de brandweerlieden als mijn paard weer van.

Dus ik ben er wel voor. Kweet wel dat het risico's met zich meebrengt maar een weide vol met ballorige ruinen doet dat ook! Zal Tiede nog even bellen dat Kiran ook mee kan doen.

Groetjes, van Susan (en Kiran!) vanuit Friesland....

Grappig! Toevallig een vriendin van Chantal? Ik hoop geen ´alleenstaande´?.