lekker hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

lekker hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:01

ik zal met het begin beginnen:

3 jaar geleden heb ik mijn paard gekregen, hij was toen totaal niet opgevoed(hij was al 8 en is dus een hele klus geweest) en hij kon totaal niet vast staan, ging als een bezettene hangen met alle gevolgen van dien. hij is toen goed gevallen en heeft zich flink pijn gedaan, en het was klaar. heeft nooit weer gehangen(ja 1 keer omdat hij heel erg schrok)tot 2 week terug. om niets ging hij hangen(tominste ik heb niks gezien/gehoord waar hij van kon schrikken)hup halster kapot, dag erna hij weer hangen -> touw kapot, goed 3 halsters en 2 touwen verder en hij blijft het doen. echt om niets, 4 van de 5 keer waren er mensen bij die ook niks gezien hadden waar hij van kon schrikken en de andere paarden hadden ook nergens last van.

wat kan dit zijn??? en hoe lossen jullie dit op?

lindsy_hjv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:08

ik heb er niet veel verstand van maar bij ons op les was er ook zo een... het halster om touw er aan en gewoon het touw een paar keer om de ring/hek heen rollen... als ze dan ging hangen was ze zo los en niks kapot!!misschien een tip??? succes iedergeval!

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:11

die spullen kunnen mij niet zoveel schelen. ik wil gewoon dat hij niet hangt. het is niet alleen voor hem gevaarlijk maar ook voor mij, want hij gaat niet gewoon hangen, maar als een bezetene bokken en maaien met zijn voorbenen. gister heb ik paniekhaak op mijn duim gekregen en ik moet zeggen dat dat best pijn doet

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:24

Misschien een tip om hem met geduld weer langzaam aan aan vast staan te laten wennen: dus eerst wel halster om en aan een halstertouw maar het halstertouw dan alleen om de balk (of waar je hem aan vastzet) heendoen. Als je paard redelijk goed stil blijft staan is dit niet zo'n probleem alleen moet je natuurlijk zelf opletten dat je 'm vasthoudt als 'ie wil gaan lopen.
Als dit goed gaat kan je het touw een paar keer om de balk heen slaan zodat het paard een hele lichte trek voelt als hij z'n hoofd wegtrekt van de paal (maar nog steeds meteen los is) - nog steeds zelf je paard vasthouden als hij wil gaan lopen dus.
Weer later het touw een paar keer om de balk heen doen en het laatste eindje onder een lus doorsteken en zo doorgaan tot je je paard weer gewoon vast kan zetten.
Mijn verzorgpaard heeft ook een periode gehad waarin ze echt enorm ging hangen. Zelfs zo erg dat ze niet alleen haar halster kapot trok maar ook zo hard achterover is gevallen dat ze er kreupel van is geworden. De eigenaar bestempelde het namelijk als koppigheid/slecht gedrag en wilde het afleren door haar juist steeds en extra goed vast te zetten. Op het laatst klapte ze dus echt enorm achterover (de vonken sloegen van d'r hoeven af) en daar was de eigenaar behoorlijk van geschrokken. Op de manier die ik hiervoor beschreven heb hebben we haar vertrouwen uiteindelijk weer teruggekregen en konden we haar uiteindelijk gewoon weer vastzetten.

Dus ik hoop dat je er wat aan hebt en ik ben benieuwd wat andere mensen ervan zeggen want ik ben wel benieuwd of er andere methodes zijn om hiermee om te gaan.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 21:37

mijn paard heeft het juist door een keer goed hard vallen afgeleerd. ik heb zijn halster met strotouw weer in elkaar gezet. dus als hij hangt is het zo kapot. hij doet het 1 keer, zet ik hem weer vast en is het klaar. tot de volgende dag, doet hij het weer zet ik hem weer vast is het weer klaar.. ik heb hem altijd heel los vast staan, omdat hij heel veel heen en weer loopt(heerlijk een onopgevoede volbloed ). ik snap er echt niks van want er is niets gebeurd dat hem bang kan hebben gemaakt. er is ook niemand anders geweest die hem heeft vastgezet en is weggelopen ofzo( verlatingangst).....

voordat ik hem de 2e keer weer vastzet hou ik altijd eerst het touw vast of laat hem loshangen, maar dan is er niets aan de hand. alleen de eerste keer vastzetten

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:34

Maar dan heeft hij het nu weer afgeleerd of niet? Want nu lijkt het of jouw afleringsmethode dus juist wel vastzetten is. Het hangt er ook vanaf of het echt eigenwijsheid en uitproberen is of dat hij bang is/wordt. Mijn verzorgpaardje deed het namelijk eerst om uit te proberen maar raakte later echt in paniek, dus juist vastzetten was niet te manier om het haar af te leren.

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:44

mischien dat hij weg wil?? ik wil je zeker niet beledigen hoor!!:n

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:58

Bij mijn vorige verzorgpaardje op stal was er ook een pony die steeds ging hangen die hebben het met een binnenkant van een fietsband opgelost.. Maar ik weet niet of het gevaarlijk is omdat het niet los kan schieten of wat dan ook.. Maar het rekt mee.. Ik hoop dat je een oplossing vind. Succes!

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:20

bij ons op stal stond er eentje en die deed het echt puur uit vervelendheid.. hij wist dat hij zich los kon trekken (hangen) toen hebben ze hem telkens aan zo'n rubberen "ketting" (weet niet hoe je dat anders moet noemen) vast gemaakt en deed ie het niet meer.
Bij nog een paardje zijn ze een paar keer met n bezem achter zn kont gaan staan en daarna deed ie t ook niet meer

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:12

ahum nu zal ik half bokt wel over me heen krijgen....maar geef hem es een enorme knal met zijn flauwe hang-gedrag.....vaak is dat uitproberen...als ie zich een paar maal rotschrikt door die klap....zal ie zich wel bedenken

merrieveulen

Re: lekker hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:21

Faram deed het ook, en slaan maakt het alleen maar erger. Faram deed het uit angst, omdat hij het gevoel had dat hij geen kant op kon. ik heb het geoefend, een ketting gekocht met een stuk slang eromheen, de ketting zelf vervangen door een gewone ketting, want die paardenkettingen trekken ze zó stuk. als Faram bang werd sprak ik hem kalmerend toe, waarbij ik licht tegen hem in trok. kennelijk voelde hij dit wel, want het was dan gelijk over.
je hebt tegenwoordig ook halsters met elastiek, en kabeltjes met plastic omkleed die kunnen veren. als je paard dus schrikt en achteruit springt, dan geeft de boel mee, en krijgt hij niet het gevoel dat hij geen kant op kan. het belangrijkste is het vertrouwen in jou, als je dan aangeeft dat het goed is maakt hij zich vanzelf minder druk.

slaan of schreeuwen is het laatste dat je moet doen, het klinkt mij in jouw geval als angst, en door kwaad te worden maak je het alleen maar erger. als het etteren is, kan streng optreden wel helpen, maar zo klinkt het bij jou niet.

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:52

Vervelend probleem.
Is het alleen als jij weg bent? Misschien aandacht trekkerij of verveling..?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:54

Ik heb ook een hanger. Het enige wat bij hielp was een tik op de kont, ook in angstsituaties. Niet boos worden oid, maar gewoon een tikje op de kont om aan te geven dat die kont omhoog moet. En veel geduld ermee hebben idd.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 16:30

een tik verkopen zou ik ook wel doen, als ik bij hem in de buurt kon komen, zonder een klap te krijgen. hij gaat niet gewoon hangen maar bokken en maaien met zijn voorbenen enz.

als hij eenmaal los is, blijft hij gewoon staan. zet hem dan weer vast en het is weer klaar.doet het niet weer. tot de volgende keer en is het weer zelfde verhaal.

ik laat hem zo min mogelijk alleen vast staan, omdat hij dan de hele tijd heen en weer gaat lopen. het is ruim 2,5 jaar goed gegaan. tot nu, zomaar uit het niets.

ik ben ook bijna altijd alleen op stal, omdat ik de enige stalklant ben. dus moet het ook alleen oplossen.

je hebt bij divoza van die speciale halsters. iemand daar ervaring mee?

merrieveulen

Re: lekker hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:43

volgens mij zijn dat de halsters waar ik het over heb gehad, die geven mee omdat er elastiek in zit. zo krijgt je paard geen klap in de nek en is er minder kans op blessures. de verende kabel waar ik het over had kan ook uitkomst bieden, als je paard dan wil gaan hangen wordt die kabel langer, dus valt er niks te hangen...

sandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:32

Mijn pony hing ook altijd, heel vervelend.
Ik heb hem toen een tijdje helemaal niet meer vastgezet, niet erg handig met poetsen enzo, maar je moet toch iets.
Na een tijdje weer eens vastgezet en nu kan ik hem weer gewoon vastzetten zonder dat hij hangt!