Stal stinkt, komt dit door vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomes

Stal stinkt, komt dit door vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:41

Ik heb mijn paard sinds drie weken op een bodem van vlas staan, met daar boven op een laag stro. (Daarvoor stond ze alleen op stro, maar het is zo'n viezerik dat ik een bodem eronder wilde)

Alleen de laatste week stinkt mijn stal echt gigantisch naar ammoniak.
Mijn paard is echt een viezerik, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!
Kan dit door de vlas komen? Heeft iemand hier ervaring mee??

Als hier al een topic over is, sorry...

Pellie

Re: Stal stinkt, komt dit door vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:18

hier is nog niet specifiek een topic over, maar ik geef je wel gelijk. heel veel mensen zijn erg te spreken over vlas maar ik heb 3 merken geprobeerd: lavor, nog iets en ecolit van ecobodem, volgens mij is dat de duurste zelfs, maar alle 3 gaven bij mij ook een enorme ammoniak lucht. ik ben daarna weer overgestapt op rapsodie, gehakselde koolzaadstro, en dit stinkt een stuk minder

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:25

Hoeveel vlas heb je er dan in gedaan? Mijn paard staat ook op vlas. Als ik begin gaan er 4 pakken vlas (grootte van een strobaal) in zijn box (ong. 3x3). Als ik na een week de natte plek eruit haal dan stinkt het op het moment van uitmesten inderdaad naar amoniak. Maar zodra de vochtige ondergrond dan weer met vlas bedekt is is dat ook direct weer over. Mijn vermoeden is dus dat je laag vlas te dun is waardoor de natte laag te dicht aan de oppervlakte komt en dus inderdaad gaat stinken.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 21:20

Ik heb er twee pakken in gedaan en daar overheen dus een laag stro, op zich ziet het er uit als een goede bodem, die van boven droog is, maar alleen die lucht is niet te harden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:15

Ik zou kiezen tussen veel meer vlas in je stal doen of je stal elke twee weken helemaal leeg scheppen. Een dun laagje vlas werkt gewoon niet.

Ik ben zelf begonnen met 10 balen (grote box, bij de standaardboxen wordt altijd begonnen met 6 balen) en dan heb je geen last van ammoniaklucht. Je houdt dan namelijk een veel dikkere, droge bovenlaag.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:20

Ik vind het inderdaad ook niet zo fris, vooral als het wat warmer weer is. Ik strooi alleen om het paardenmatras heen en heb ervoor gekozen om elke dag al het vlas te verversen. Dus niet potten. Ik strooi maar een dunne laag met een plakje schoon stro erover.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:25

Het stinkt inderdaad meer....... Gelukkig poept en plast mijn paard altijd op de zelfde plek.. Dus ik hoef alleen dat er elke dat uit te scheppen en een beejte nieuw vlas op te gooien...

Wat voor in de stal ligt kan dan gewoon blijven liggen.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:02

Bij ons staan ze allemaal op vlas (20 stuks) maar ik vind t in stal echt niet stinken.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 06:03

ik vind het juist veel minder stinken dan stro.... als je wilt dat het vlas écht zijn werk doet, zul je er meer in moeten doen en er niet elke dag alle natte plekken uitscheppen, dan wordt het 1 koek en zul je merken dat het echt goed absorbeerd

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 06:33

Met vlas kun je niet dun opstrooien. 4 pakken is idd echt het minimum in een schone stal. Overigens duurt het wel een week voordat de bodem begint in te klinken. Als dat "ballenbakeffect" er een beetje af is, begint het pas goed te werken. De onderlaag moet echt gesettled zijn.

Stro erop doen heb ik ook al eens geprobeerd (mijn merrie knabbelt graag aan stro) maar toen werd het dsus ook een bende, omdat het vlas niet "settlde".

Probeer gewoon eens goed dik vlas er in te doen en dit vervolgens een week met rust te laten. Alleen de mest eruit scheppen, verder niks.

Ook mijn ervaring is dat vlasstallen veel en veel minder stinken dan strostallen, dus ergens gaat er bij jou iets mis (en ik heb twee enorme smeerkezen op stal die hun hele stal omroeren)

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 06:38

ze staan bij mij alleen op vlas, dat stinkt helemaal NIET
dssrvoor stonden ze ook op stro en dat stont WEL

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:57

Bij ons staan ze ook op vlas. Wij mesten (halen de poep en plas) eruit en hebben er eigelijk niet veel last van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:59

Ik heb er nu ook 1 op vlas.
Maar ik pot niet op.
Ook gewoon elke dag het natte eruit.

Zo was ik dat met zaagsel gewend en doe het nog steeds zo.
En dat bevalt me goed
Geen stink zooi en altijd een zuivere stal.

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:01

Ja idd, door dat natte gaat je stal zo stinken.

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:04

runningkawa schreef:
Ik heb er nu ook 1 op vlas.
Maar ik pot niet op.
Ook gewoon elke dag het natte eruit.

Zo was ik dat met zaagsel gewend en doe het nog steeds zo.
En dat bevalt me goed
Geen stink zooi en altijd een zuivere stal.

Zo doe ik het dus ook.
Had eerst Lavor maar Ecolin bevalt veel beter.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:40

Op de stal waar ik rij, staan alle paarden op vlas. (thorobed)
Ik vind het echt niet stinken behalve als ik aan het uitmesten ben en de natte plekken weghaal.

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:11

vlas stinkt absoluut niet als jet het maar goed gebruikt....
niet te zuinig ermee doen...
stro daarentegen stinkt wel vooral bij wat warmer weer..
samen gebruiken is eigenlijk niet goed...dan gaat het effect van de vlas weg....

4_LIFE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:24

Nou niet door vlas maar ik weet er wel wat tegen....... Als je pony in de wei staat zomers en niet s'nachts op stal staat haal je de stal helemaal leeg en ga je hem heel goed schoonmaken en dan laat je de stal leeg tot dat je pony er weer in moet.....

nomes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:07

mistylove schreef:
Nou niet door vlas maar ik weet er wel wat tegen....... Als je pony in de wei staat zomers en niet s'nachts op stal staat haal je de stal helemaal leeg en ga je hem heel goed schoonmaken en dan laat je de stal leeg tot dat je pony er weer in moet.....

Hele goede tip, ware het niet dat mijn paard drie weken geleden in een brandschone stal is ingetrokken. Daar kan het dus in ieder geval NIET aan liggen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:53

Bij ons stinkt vlas juist minder Heb je in het begin de stal zonder vlas nat gemaakt?

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:16

bij mij stinkt het ook, met name de box van mijn ruin. Die maak er echt een ongeloofelijke zooi van. Hij roert inderdaad alles door elkaar. Hij is echt een smeerkees.Mijn merrie daarintegen piest op 1 plek. dat is beter te onderhouden. Ik zie het nog een tijdje aan en als het niet beter wordt ga ik iets anders proberen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:21

Bij ons staan er 2 op vlas, Biobed, ik ben er erg over te spreken! Wij halen iedere dag het natte er uit en het blijft mooi schoon..

Mijn eigen paard staat nog op stro, maar dat ik een nette merrie die alles op een hoop doet waardoor de rest van de stal mooi blijft..

Ik denk ook dat het deels aan het paard zijn mestgedrag ligt.. Je zegt zelf al dat het een viezerik is.. als ie alles door zijn stal ploegt zal het eerder vies zijn, dus gaan stinken..
Mijn idee is ook veel meer vlas en geen stro meer, maar als je wil dat je paard kan knabbelen geef hem dan gewoon een plakje hooi of stro zodat ie toch wat te doen heeft

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:34

Jammer, dat er zo negatief wordt gedaan over vlas, als eigenlijk al blijkt dat het verkeerd wordt toegepast. Daar waar het stinkt, wordt gewoonweg te zuinig aan gedaan!

Enkele richtlijnen van leveranciers van vlas, dan gaat het goed en stinkt het helemaal niet (hooguit bij het verwijderen van natte plekken of leegmaken van een potstal).

In de praktijk is gebleken dat er 2 manieren zijn om ons vlas te gebruiken.
1. economisch gebruik:
Beginnen in een lege box van 3x3 m. met 5 balen en elke dag mestballen uithalen.
Dan na 14 dagen elke week 1/2 tot 1 pak bijstrooien, zonder natte plekken uit te halen.
Vervolgens volledig uitmesten na 10 à 12 weken (verbruik ong. 60 balen per jaar).

2. visueel mooier gebruik:
Het begin is hetzelfde, maar na 14 dagen de natte plekken uithalen, de bodem gelijk maken en nieuw eroverheen,

Ongeveer 1,5 pak per week. Volledig uitmesten is dan overbodig. (Verbruik ongeveer 75 balen per jaar).
Vlas in 20 kg verpakking, is handzaam en heeft een groot strooivolume.Als eerste instrooi in een gemiddelde box van 10 - 12 m2 heeft u 3 tot 5 balen nodig, daarna strooit u een halve tot hele baal per week bij.Gemiddeld zult u een verbruik hebben van 2 tot 4 balen vlas per maand.

Gebruik voor een stal van 12m² :
4 à 5 balen vlas uitstrooien.
Vooraleer u de balen uitstrooit, maakt u de stalvloer nat waardoor u de vorming van de onderste vaste mat bevordert.
Dagelijks met een fijngetande riek de paardenvijgen verwijderen, zonder hierbij in de onderste laag van de strooiselmat te woelen.
De urine trekt namelijk naar onderen waar ze een vaste mat gaat vormen, de bovenlaag blijft evenwel droog.

Wekelijks een halve tot een volle baal vlas bijstrooien.
Na ongeveer 12 weken de stal volledig uitmesten.
Opmerking: In plaats van om de 12 weken uit te mesten, kan ook op de volgende manier gewerkt worden. · 4 à 5 balen vlas uitstrooien.
Dagelijks de paardenvijgen verwijderen. Na ongeveer 6 weken doet u de droge bovenlaag aan de kant van de stal, u haalt dan de onderste vaste urine-laag uit. Het droge strooisel dat u aan de kant deed, verdeelt u terug over de stal en u strooit een 1 à 2 verse balen bij.
Met deze methode kan u volledig uitmesten wanneer u dat best past en hebben de paarden bijvoorbeeld in de winter steeds een dikke laag in hun stal.

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:52

Het ligt inderdaad aan het strooigedrag, als je gewoon voldoende vals neerlegt dan ruik je juist vrijwel niets, en dat stro erop gaat de werking eigenlijk alleen maar tegen.

Juist als je paard er een zooitje van maakt is vlas veel handiger!

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:12

Tinkerlady schreef:
Jammer, dat er zo negatief wordt gedaan over vlas, als eigenlijk al blijkt dat het verkeerd wordt toegepast. Daar waar het stinkt, wordt gewoonweg te zuinig aan gedaan!

Is geen kwestie van negatief over vlas doen... Helemaal niet! Gewoon een vraag van mijn kant uit, heb er zelf geen ervaring mee namelijk.

Op mijn huidige stal kan mijn paard niet alleen op vlas dus daardoor was het idee opgekomen om het dan wel als bodem te gebruiken, maar ik begrijp van de meeste reacties hierboven dat dit dus niet werkt. (Helaas...)