Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Leandra15 schreef:
Moet een veulen persé in een stal geboren worden?
Nee, kan ook gewoon in de wei, gebeurt in de natuur ook .. Zorg er dan alleen voor dat er geen sloot in de omgeving is, of zet je pony in de bak zodat het veulen -mocht je pony toevallig gaan liggen vlak bij de sloot- niet in de sloot valt (dit jaar gebeurt op manege heir in de buurt)
Zet moeder en veulen eventueel de eerste dagen de nacht op stal, mocht het iets kouder zijn ..
Als die op stal word geboren binnen hoeveel tijd mag het dan
de wei op, met de moeder?
Kan gelijk na de geboorte .. Vooral shetlanders kunnen veel hebben, zorg ervoor dat moeder en kind een appart stukje hebben, zodat ze wel aan elkaar kunnen wennen zonder dat anderen er bovenop staan ..
Wanneer mag een veulen weg bij de moeder?
Wij hebben de vorige veulens allemaal na 6 maanden bij de moeder weggehaald .. Maar hierover zijn de meningen verdeelt .. De een zegt 4 maanden, de ander 8 ..
Wanneer eerste intingen enz. ?
Eerste enting hebben ze bij ons met 6 maanden gehad ..
En op welke leeftijd mag je hem/haar laten chippen?
Ook met 6 maanden gedaan ..

texeenmaikey schreef:Nee het veulen kan ook buiten geboren worden. Zelf heb ik er voor gekozen om mij merrie binnen te laten bevallen.
Gelijk de zelfde dag kan het veulen al naar buiten ligt wel aan het het weer.
Vanaf 4 maanden, meestal een hengsteveulen 4 maanden en een merrieveulen 6 maanden. Maar dat ligt ook helemaal aan de moeder.
De eerste enting is als het veulen 6 maanden oud is.
Chippen kan al vrij snel. Die van mij is met 2 maanden gechipt. IK weet gelijk niet of het nog eerder kan.
justremie schreef:texeenmaikey schreef:Nee het veulen kan ook buiten geboren worden. Zelf heb ik er voor gekozen om mij merrie binnen te laten bevallen.
Gelijk de zelfde dag kan het veulen al naar buiten ligt wel aan het het weer.
Vanaf 4 maanden, meestal een hengsteveulen 4 maanden en een merrieveulen 6 maanden. Maar dat ligt ook helemaal aan de moeder.
De eerste enting is als het veulen 6 maanden oud is.
Chippen kan al vrij snel. Die van mij is met 2 maanden gechipt. IK weet gelijk niet of het nog eerder kan.
dit klopt niet, met de entingen: de basis entingen moet ALS je het laat enten (niet verplicht) binnen 48 uur ggegeven worden en het liefst nog binnen 24 uur!