Een veulen en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Een veulen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:53

Hay,

Ik heb lang nagedacht en getwijfelt.. en gepraat met mijn vader.
En ben tot de conclusie gekomen Brunny te laten dekken deze
zomer. Ik twijfelde omdat ik vrij weinig weet van veulens..
Het word dan het eerste veulen dat bij mij geboren word.
En dan had ik daar nu een paar vragen over.

-Moet een veulen persé in een stal geboren worden?

-Als die op stal word geboren binnen hoeveel tijd mag het dan
de wei op, met de moeder?

-Wanneer mag een veulen weg bij de moeder?

-Wanneer eerste intingen enz. ?

-En op welke leeftijd mag je hem/haar laten chippen?

Alvast bedankt! De pony die ik wil laten dekken is een Shetlander.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:58

Nee het veulen kan ook buiten geboren worden. Zelf heb ik er voor gekozen om mij merrie binnen te laten bevallen.

Gelijk de zelfde dag kan het veulen al naar buiten ligt wel aan het het weer.

Vanaf 4 maanden, meestal een hengsteveulen 4 maanden en een merrieveulen 6 maanden. Maar dat ligt ook helemaal aan de moeder.

De eerste enting is als het veulen 6 maanden oud is.

Chippen kan al vrij snel. Die van mij is met 2 maanden gechipt. IK weet gelijk niet of het nog eerder kan.

Karin_deB

Re: Een veulen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:06

Ik heb een soortgelijk topic geopend paar dagen geleden

viewtopic.php?f=13&t=590753

zijn nog niet veel reacties, maar misschien heb je er wat aan.
Er zijn geloof ik ook nog een paar boeken waar je veel aan hebt, ik geloof dat ik de namen ergens heb opgeslagen, dus mocht je ze willen weten, moet je het even tegen me zeggen dan zal ik zoeken.

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:07

Moet een veulen persé in een stal geboren worden?
Nee dat hoeft, mijn pony is buiten in de wei bevallen.

-Als die op stal word geboren binnen hoeveel tijd mag het dan
De pony en haar veulen kunnen gelijk de eerste dag al naar buiten.

-Wanneer mag een veulen weg bij de moeder?

Tussen 4 en 6 maanden kan het van de moeder af.

-Wanneer eerste intingen enz. ?
Inentingen van het veulen gebeuren vanaf ongeveer de 5e maand omdat het voor de tijd geen zin heeft omdat het veulen dan zelf nog geen anti stoffen aan maakt

-En op welke leeftijd mag je hem/haar laten chippen?
Ik heb mijn veulen met 5 weken laten chippen het kan dus al erg vroeg

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:30

Leandra15 schreef:

Moet een veulen persé in een stal geboren worden?

Nee, kan ook gewoon in de wei, gebeurt in de natuur ook .. Zorg er dan alleen voor dat er geen sloot in de omgeving is, of zet je pony in de bak zodat het veulen -mocht je pony toevallig gaan liggen vlak bij de sloot- niet in de sloot valt (dit jaar gebeurt op manege heir in de buurt )
Zet moeder en veulen eventueel de eerste dagen de nacht op stal, mocht het iets kouder zijn ..

Als die op stal word geboren binnen hoeveel tijd mag het dan

Kan gelijk na de geboorte .. Vooral shetlanders kunnen veel hebben, zorg ervoor dat moeder en kind een appart stukje hebben, zodat ze wel aan elkaar kunnen wennen zonder dat anderen er bovenop staan ..

Wanneer mag een veulen weg bij de moeder?
Wij hebben de vorige veulens allemaal na 6 maanden bij de moeder weggehaald .. Maar hierover zijn de meningen verdeelt .. De een zegt 4 maanden, de ander 8 ..

Wanneer eerste intingen enz. ?
Eerste enting hebben ze bij ons met 6 maanden gehad ..

En op welke leeftijd mag je hem/haar laten chippen?
Ook met 6 maanden gedaan ..

Veel plezier ermee
Geniet ervan ..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:18

Op de fokkerij waar onze paarden eerst stonden worden de veulens altijd op stal geboren. Éen keer is een paard toch onverwachts in het land bevallen. Alle merries stonden er in een kring omheen. Toen de fokker er naar toe liep, lagen in het midden van de kring moeder en kind. Blijkbaar heeft de kudde dan toch nog steeds het instinct om merrie en veulen te beschermen tijdens een bevalling.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:20

Wat een erg fijn boek is en je een stuk wijzer van wordt is paarden fokkerij van Paul de Vries. (Te koop bij bol.com, sorrie als deze 'reclame' niet mag) Maar ik vind een heel leerzaam boek voor nu met drachtig krijgen maar ook straks als veulen er is.

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:23

texeenmaikey schreef:
Nee het veulen kan ook buiten geboren worden. Zelf heb ik er voor gekozen om mij merrie binnen te laten bevallen.

Vanaf 4 maanden, meestal een hengsteveulen 4 maanden en een merrieveulen 6 maanden. Maar dat ligt ook helemaal aan de moeder.

Chippen kan al vrij snel. Die van mij is met 2 maanden gechipt. IK weet gelijk niet of het nog eerder kan.

dit klopt niet, met de entingen: de basis entingen moet ALS je het laat enten (niet verplicht) binnen 48 uur ggegeven worden en het liefst nog binnen 24 uur!

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:59

justremie schreef:
texeenmaikey schreef:

dit klopt niet, met de entingen: de basis entingen moet ALS je het laat enten (niet verplicht) binnen 48 uur ggegeven worden en het liefst nog binnen 24 uur!

Waar jij heb over heb is de veulenprik dat is iets haal anders.
Door de bies en gewone moeder melk krijgt het veulen al antiestoffen mee en dat is pas na 6 maanden uitgewerkt dus voor die tijd heeft het helemaal geen zin om te enten.

De veulenprik is iets heel anders dan de gewone enting.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:11

Veel mensen willen wel die enting aan het veulen geven omdat ze denken dat het zo moet. Sommige dierenartsen geven dan ook zo'n prik omdat de eigenaar erop aandringt. Maar inderdaad wat texeenmaikey al schrijft is zo'n enting eigenlijk onzin want via de biest krijgt het veulen alle anti stoffen welke ze nodig hebben.

Wel is het handig om met je dierenarts een ent schema voor de moeder vast te stellen tijdens de dracht. Het mooiste is namelijk als de enting tegen influenza en tetanus ongeveer een maand voor de verwachte veulendatum gegeven zou kunnen worden. Een enting rond deze tijd stelt de merrie namelijk in staat de antistoffen te vormen die ze met de biest dan aan het veulen overdraagt. Het veulen profiteert dus mee van de enting van de merrie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:52

ze heeft toch zomerexceem? dat is/kan erfelijk zijn.

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:12

Ik zou eerst maar eens alles goed op een rijtje zetten en op zoek gaan naar een passende hengst voor volgend jaar. Er kan bij de geboorte ook heel veel misgaan met zowel de merrie als het veulen, dus misschien is het leuker om een shetveulen te kopen? Kun je ook de kleur en het geslacht kiezen.