oorlog's wonden in de opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

oorlog's wonden in de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:53

ik heb een merrie veulen in de opfok bijna alle keren als ik kom heeft ze wel een wondje , dikke heup of dik been .
ik vraag me af of jullie daar ook wel last van hebben
groetjes linda

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:46

Nou, Opa zit altijd onder de wondjes Op z'n kont, hals .. overal
Dikke heupen, nee daar heeft hij geen last van wel van stalbenen.
Vocht dat niet meer wegtrekt.
Opa is 23

Nietje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:45

Zulke dingen zie je heel veel in de opfok.. Heb het ook wel eens gehad met een jonge hengst in de opfok, het zag er niet mooi uit maar je ziet er nu niks meer van..

naiade

Re: oorlog's wonden in de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:46

Denk dat het altijd gebeurt, ook hier hebben ze er last van.
Ze zijn lekker aan het stoeien en donderjagen met elkaar en tja dat gaat bij paarden wel eens hard...

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:24

ik kreeg vandaag een telefoontje dat ons hengstveulen een giga bloeduitstorting voor op z'n borstkast heeft opgelopen. Gelukkig niet kreupel of open. Tja, 8 hengstjes bij elkaar.....

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:59

Ik ken "opfok-stallen" die heel secuur paarden bij elkaar doen. De vechtersbazen bij de vechtersbazen, hengsten en merrie's natuurlijk ook apart, de "gewone paarden" bij elkaar waarbij ook de "hele rustige" paarden in de wei mogen. Veel mensen waren het spuugzat om "aan te zien" dat hun dure veulens KAPOT werden getrapt (en niet meer geschikt voor de sport) en zijn toen hier naar toe gekomen (waar mijn veulen nu ook staat)
Als er bij deze opfokstal ECHT een kl... paard tussen zit die ALLE paarden aan het lellen is of 9 x per dag door het draad loopt, etc. Laten ze het paard gewoon ophalen door de eigenaar van die draak. Ze hebben een opfokbeleid waarin RUST en ZELFWAARDE van de paarden op nummer 1 staat. Ze mogen natuurlijk best spelen en ravotten maar paarden die mens en dier vergallen en vooral verwonden vliegen er linea recta uit!!

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:39

ja dat heb je als je ze in de opfok gooit. persoonlijk zou ik er voor kiezen om dan een opfok te zoeken zoals downhill gebeschrijft. kijk het kan altijd gebeuren maar als je het kan voorkomen.nu zijn het kleine dingen maar het kan natuurlijk gebeuren dat ze blijvende schade krijgen en dan zit je wel met de gebakken peren

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:51

Helaas kan het altijd gebeuren, als je paarden bij elkaar zet. Ze gaan toch lopen ravotten e.d. Die van mij had nooit wat, toen hij nog in de groep stond, maar ja dat is ook type tank en totaal onverstoorbaar. Vorig jaar is er uit de groep waar hij stond eentje weggehaald, die had waarschijnlijk zo'n klap voor z'n kop gehad dat hij hersenbeschadiging had. Aan het begin van dit jaar stond mijn paard er ook bij eentje waar hij totaal de baas over was en die hij de wei door joeg. Die zijn dus uit elkaar gehaald, niemand heeft zin in ongelukken.
Zoals Downhill beschrijft zou het eigenlijk bij elke opfok moeten gaan, maar ik denk niet dat iedereen het zo doet.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:52

Denk dat de grotere en bekende opfokstallen het wel zo doen.
Wij doen het ook, had laatst er een nieuwe bij en die was weinig gewend en erg angstig en onderdanig, hem uiteindelijk bij 2 jaarlingetjes die ook onder danig waren gedaan en een 2 jarige die er bij liep er uit gehaald want die was de baas en vond de jaarling niet fijn.
Uiteindelijk waren ze met z'n 3en zo mans dat ze geen schrikdraad meer lieten staan, wel of geen stroom en niemand meer in de buurt lieten, das ook niet wat je wil natuurlijk... en ondanks dat had hij toch een flinke piephak opgelopen... dus kan idd als ze bij elkaar lopen altijd gebeuren.

Toch vind ik het wel heel belangrijk dat paarden bij elkaar lopen.
Wij hebben een 4 jarige hengstje die alleen bij merries kan en dat gaat bij ons niet... dus die staat apart, vecht nl verschrikkelijk met ruinen en hengsten, gewoon omdat hij het niet gewend is en altijd met merries heeft gestaan.
En we hebben een 2 jarige merrie die op het begin heel onderdanig was maar al snel omsloeg naar een echte bitch bij jongere dieren dan haar, dat zijn toch de paardjes die veel alleen en op stal hebben gestaan.

Bij ons lopen onze eigen dieren allemaal bij elkaar, op het moment niet want de 1 jarige kunnen niet bij de 2 jarige door de bitch om het maar zo te noemen dus heb ik de 1 jarige met de oudere pension merries en de 2 jarige met mijn lespony's
Merries met veulens bij elkaar, 2 groepen jonge hengsten, 1 jarige en 2 jarige (bij de 2 jarige ook 2 1-jarige die erg dominant waren) en dan nog mijn eigen 4 merries omdat die bij de buren lopen en ik daar geen pensionpaarden bij kon zetten