een wat kaler stuk weide, ook goed voor een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

een wat kaler stuk weide, ook goed voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 08:32

mijn paard staat zich nu een beetje dik te eten dus heeft ze nu nog maar een weiland van 30 x 40 tot haar beschikking. er staat nog wel wat gras op, maar ik wil dat wanneer ze het wat kaler heeft gegeten haar dr op laten staan, zodat die grasbuik wat minder wordt.
Ik rijdt haar natuurlijk wel, ongeveer drie a vier keer per week, maar die buik blijft, door al dat gras.

natuurlijk is een kale wei voor een shet prima, maar geld dit ook voor een paard van 1.63?
dat was mijn vraag. dat ze straks niet opeens te weinig krijgt.

Met kaal bedoel ik dit weilandje van 30 x 40 meter met grasprietjes van 3 cm ofzo...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:41

Een kale wei is opzich niet erg maar als er weinig te eten staat zou ik wel hooi/kuil gaan bijvoeren.

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:42

Ja idd, beetje kuil erbij

Voer je verder nog bij (biks enz)

Muesli en penen zijn ook goede opvullers, maar worden ze niet tot weinig dikker van

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:45

ligt er ook aan hoe kaal het weiland is. als het erg kaal is dan gaat ie namelijk misschien zand er bij happen en dat wil je natuurlijk ook niet hebben

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:47

Musli word je paard juist wel dik van!

als het land erg kaal word zou ik je paard wel bijvoeren idd

Zesiram

Re: een wat kaler stuk weide, ook goed voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:51

Mijn paard staat op het moment ook op een wat kaler stuk. Hij krijgt er wel iets bijgevoerd ( meestal een handje of twee brok per dag ), maar ja hij hoeft nog niet te werken. Op zich kan het geen kwaad, maar ik zou hem liever op een wat voller stuk hebben. Hij staat zich toch vaak een beetje te vervelen en gaat dan idd op het zand staan happen. Nog een paar weekjes, dan zijn z'n hormonen uitgewerkt ( na de castratie ) en dan mag hij bij de rest.
Ik zou gewoon wat hooi bijvoeren, dat houdt ze ook een beetje bezig.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 08:58

ik kan haar gewoon op een voller stuk weiland zetten, maar ik heb liever dat ze op een wat kalere gaat omdat ze zich anders helemaal vol eet. wanneer zie je dat ze te weinig heeft? is dit wel een goede manier om te dieeten, of moet ik gewoon nog meer rijden en haar op dat vollere weiland zetten? ben gewoon benieuwd wat de beste manier is.... want meer rijden weet ik niet of ik dat waar kan maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:01

Mijn paard is er aardig wat van afgevallen, en ziet er nu een stuk beter uit. Omdat hij nog niet mag werken, was dit voor mij een goede manier. Maar ja, of het echt de meest verantwoorde manier is? ( Voor de effecten op mijn paard, zie topic in mijn onderschrift ) Veel beweging is denk ik beter, omdat je op die manier spieren opbouwt. Dat is natuurlijk altijd goed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:04

Alle dierenartsen van onze dierenartspraktijk zeggen dat paarden in nederland het veel te goed hebben, ze krijgen veel te veel te vreten dus een keer minderen is helemaal niet verkeerd. Zorg wel dat de overgang geleidelijk aan gebeurd, maar dat moet niet al te moeilijk zijn in dit geval.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:06

ja oke, ik denk dat ik het maar zo doe, wanneer ik wat minder tijd heb om te rijden ( zit in mn examens ) zet ik dr op t kale stuk, en als ik ga rijden, mag ze op het grotere stuk met genoeg gras. misschien is zo de beste oplossing.
Erleyne, jou paard is echt heel mooi geworden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:48

Niet om het een of het ander... maar is het paard echt te dik, of is er alleen een grasbuik? Als het alleen om een grasbuik gaat zou ik het zeker niet op het kale stuk zetten, als het paard echt te dik is wel, maar houd er wel rekening mee dat hij wel wat te knabbelen moet hebben.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:02

Als je de tijd hebt kun je haar een paar keer per dag een uur in het hoge gras zetten en daarna terugzetten in het kalere stuk.

Of in de kalere wei laten staan en wat hooi bijvoeren.

Mijn paarden staan in een (erg) kale wei en krijgen er 2 keer per dag een meter hoog gras bij. Tussendoor dan nog hooi als bezigheidstherapie.

Er zijn vele mogelijkheden. Maar de hele dag dooreten is volgens mij niet nodig, als een paard tenminste niet drachtig is, een veulen heeft of nog jong en in de groei is .

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:06

Je zou haar wat hooi bij kunnen voeren tzt, en voor de nodige voedingstoffern pavo-summerfit of aura koeken erbij geven! Let op dat het gras niet zo kort wordt dat ze er de pollen bij uit de grond gaat trekken, ze kan dan teveel zand binnen krijgen en het gevolg daarvan kan weer koliek zijn.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:08

skessa schreef:
Als je de tijd hebt kun je haar een paar keer per dag een uur in het hoge gras zetten en daarna terugzetten in het kalere stuk.

Of in de kalere wei laten staan en wat hooi bijvoeren.

Mijn paarden staan in een (erg) kale wei en krijgen er 2 keer per dag een meter hoog gras bij. Tussendoor dan nog hooi als bezigheidstherapie.

Er zijn vele mogelijkheden. Maar de hele dag dooreten is volgens mij niet nodig, als een paard tenminste niet drachtig is, een veulen heeft of nog jong en in de groei is .

Als dit mogelijk is zou ik het idd ook zo doen!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:20

ze heeft alleen een grasbuik, het weiland is wel wat kaler, maar niet zo kaal dat ze echt niks meer heeft om te eten. mijn paard staat niet aan huis, dus kan er niet iedere keer naar toe om haar eventjes op een ander stuk te zetten.

ze is niet drachtig, heeft geen veulen en is niet zo jong meer. dus en echt dik is ze niet, maar dr mag wel wat vanaf.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:34

Dan zou ik haar eerst maar lekker op dat kalere stuk laten staan met wat hooi.
Nu het geregend heeft zal het gras ook wel weer wat gaan groeien ook!

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:38

bij ons staan ze ook op een heel kaal stuk en als ik ze s'avonds binnen haal hebben ze toch een buikje , ze krijgen wel iets hooi bijgevoerd.
En ze zijn hoefbevangen gevoelig dus ik ben voor kale grond.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:41

oke, ja dat doe ik dan ook. en als ik er dan kom laat ik dr af en toe op t wat vollere stuk lopen. in ieder geval bedankt voor het meedenken

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:56

Katoo71 schreef:
bij ons staan ze ook op een heel kaal stuk en als ik ze s'avonds binnen haal hebben ze toch een buikje , ze krijgen wel iets hooi bijgevoerd.
En ze zijn hoefbevangen gevoelig dus ik ben voor kale grond.

Ben ik ook altijd bang voor. Mijne loopt in het weide-seizoen ook altijd wat korter en stijver als ik hem 's nachts niet uit het land haal. Ik ben dus weer eerder bang voor spierbevangerheid. Helaas zijn de meningen hierover nogal uitéénlopend. Ik denk altijd dat je het per paard moet bekijken.
Ik voer mijn paard liever bij op een wat kaler stuk dan dat ie teveel gras binnen krijgt. Er zijn ook steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat een paard dat 24/7 in het land staat meer voedingsstoffen (zoals eiwitten en fructaan) binnenkrijgt dan goed voor hem zou zijn.
Ik doe het een beetje op gevoel, en mijn paardje ziet er prima uit en loopt tot nog toe lekker.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:20

oke, je hebt gelijk. teveel gras is niet goed. ik ben eruit. beter teweinig dan teveel gras geldt in dit geval voor een paard denk ik. ze komt niks te kort, ze moet er gewoon meer moeite voor doen om netzoveel gras binnen te krijgen als op het grotere en vollere stuk. bedankt voor alle tips