Eigen stal bouwen, hoe?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Eigen stal bouwen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:32

Hallo!

Ik ben op zoek naar iemand die mij meer kan vertellen over het bouwen van stallen.
Bijvoorbeeld welke kant de stal het beste op kan staan, in de zon, in de schaduw, op het oosten, westen. etc.

En kan een stal van 2.50m bij 3.00m voor een paard van 1.70m?
Ze staan alleen 's nachts op stal, in de winter.

We hebben al iemand die de stal wil bouwen en de stal uitgezocht, nu alleen nog maar de plaats.

Dus weet je hier iets van? graag reageren, ik heb er echt heel veel aan!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:30

stal kan t beste in de schaduw en dan op t oosten, hebben ze lekker t morgenzonnetje.
stal van 2.50 bij 3.00 m is niet erg groot voor een paard van 1.70 vind ik. zou eerder 3.50 bij 3.00 of als t nie anders kan 3.00 bij 3.00. een stal van 2.50 bij 3.00 kan wel, als hij een deur heeft en ook een stuk weiland aangegrenst heeft waar hij ook lekker in kan staan.

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:13

als ik jouw was zal ik de stal iets groter doen... dat is beter

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:15

ja, mijn vriendin heeft een paard van ong 1.75 en die stal is al zeker 3 bij 3..ik denk zelfs nog groter!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:05

Stal MINSTENS 3 bij 3. Het liefst 3,5x3,5 (of veel groter )

Een stal van 2,5 bij 3 vind ik al klein voor een welshje!

dorientjuh

Re: Eigen stal bouwen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:17

Is inderdaad veel te klein! Als je paard dan toch op stal moet, geef hem dan een ruime stal.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:36

Thanx (ik laat dit mij niet-verstand-hebbende-van-paarden-ouders lezen)

En nu de plek? waar die moet staan?
Allemaal eens met Hollybolly?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:46

inderdaad met de voorkant op het oosten. Je hebt veel vaker westenwind dan oostenwind. Een stal vind ik zowieso niks dus ik doe je hierbij een iets ander idee aan de hand: een uitloopstal. of je zet een zeecontainer op het land. Zo kan je paard zelf in en uit lopen, al leert de ervaring dat de meeste paarden, weer of geen weer buiten blijven staan.

Als je dan toch vor een "echte" stal kiest, maak em dan ruim, belemmer je paard zo min mogelijk in zijn bewegingsvrijheid. De meeste gezondheidsproblemen ontstaan doordat paarden, voor het gemak van de mens in een klein hokje moeten staan.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:50

Dat ben ik hélémaal met je eens!
Maar mijn paarden zet ik alleen 's winters 's nachts op stal, of met extreem takkeweer als gister een ochtendje. Niet uit gemak van mij, maar buiten hebben ze er dan ook niet echt lol in. En als je ze een ochtendje op stal zet, met lekker veel hooi, vinden ze dat prima hoor

En een loopstal is helaas geen optie. Het weiland is te klein om dag en nacht op te staan en hij wordt dan gewoon platgetrapt. Daarom komt er een paddock
(ik denk wel een beetje na )

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:54

hey maar als je een paddock hebt en de stal, inloopstal daarop aansluit kan je paard wel meer bewegen en kan hij kiezen of ie buiten of binnen wil staan!

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:56

ja inderdaad! Gewoon de staldeuren open en een hek ernaartoe!

Goed idee! Kijken hoe dat uitpakt, hoeft voorlopig nog niet, want de paarden verhuizen in juli en dan duurt de winter nog héél lang.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:57

En zo'n zeecontainer? als je daar de deur van halveert heeft je paard toch een behoorlijke ruimte en het kost niet zo veel.

Waar komt dat paddock te liggen? heeft dat ansluiting op de wei (of kan dat gemaakt worden)? Als je het zo op zou kunnen stellen: stal, (met uitloop naar) paddock en (uitloop naar) de wei. Dan is alles heel gemakkelijk, maar dat moet qua ruimte natuurlijk wel net allemal kunnen he.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 08:59

ja, dat is geen probleem, alles loopt op elkaar over. Maar de paarden kunnen echt niet 's winters op de wei of bedoel je dat ook niet?

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:10

Ik geef Hollybolly gelijk.
Maar waarom zo een probleem maken van een paard dat een nacht op stal moet?
Ik zie daar geen probleem in, als het een ruime stal is.

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:18

het is misschien niet een heel groot probleem als een paard op stal meot, aan de andere kant ze kan alles nu nog kiezen en maken zoals haar het goed lijkt. dus waarom niet kiezen voor een paardvriendelijke stal, met uitloop in de paddock (snap dat de wei niet gaat) dan kan het paard kiezen immers. dat is beter dan sowieso op stal zonder keus!

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:03

ik weet niet hoe het bij jullie zit met vergunningen van de gemeente, maar daar zou ik ook even naar informeren, straks koop je iets en laat je het daar bouwen moet je het weer afbreken van de gemeente...
Verder zou ik persoonlijk kiezen voor een inloopstal bij de paddock.
en zorg dat er geen oostenwind in komt want dat is in de winter de koudste wind.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:15

vergunningen zijn goed
Maar een inloopstal bij de paddock hè, daar heb ik nog even over nagedacht, maar ik vind het niet nodig.
Iedereen zegt dat paarden vooral voor buiten zullen kiezen. En de paarden staan er alleen 's nachts 's winters in!!
Gedwongen, dat wel ja, ze moéten er in. Maar is dat voor een nachtje nou zo erg?!

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:51

Gister met dat vieze weer en vooral tijdens de onweer stonden die van ons in hun schuilstal. daarna waren ze snel weer bij het hooi te vinden