Welk merk voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 17:13

Hey,

Wij voeren Cavalor en dat gaat goed. Er zijn ook verschillende soorten voer, dus je hebt apart voer voor drachtige merries, jaarlingen, sportpaarden enz. Das wel fijn en als je ergens mee zit dan helpen ze je graag om het anders te doen.

xxxies
Syllie

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:08

Ik voer Pavo en Havens.

Zio (10maanden drachtig) krijgt Pavo2 sportbrok (ze lust de Merriebrok niet) en Havens Reform Kruidenmuesli en Pavo Slobber (voor de medicijnen). In het begin van de dracht kreeg ze Pavo Stibro.

Tiffy kreeg Pavo veulenbrok, zelfde muesli en Hartog Lucerne. Nu ze op de wei staan krijgt ze alleen 's avonds wat muesli.

Ze doen het er bij mij heel goed op.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:11

wij voeren Horsefood Basis.

LINDA

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:32

Wij havens.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:16

Gigi krijgt muesli van Mijtens (anderhalve schep), en daarbij zemelen. Soms als hij weer een periode heeft dat hij wat minder energie heeft, geef ik 1 schep muesli, een halve Pavo1 en zemelen.
xxx Kim

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 03:28

Mijne krijgen Nösenberger (denk alleen niet dat dat in Ned. te koop is Verward ).

Hiervoor had ik Hartog havervrij met Hartog lucerne. Was ik op zich ook erg tevreden over, alleen krijg ik het hier nu niet meer, vandaar dat ik overgestapt ben. Nösenberger is trouwens ook klasse; ze hebben veel verschillende soorten. Zo krijgt Dikke "Isi & Co" speciaal voor paarden die snel "aanzetten" en Beer krijgt "light" speciaal voor paarden die problemen met de vertering hebben. Verder hebben ze soorten voor paarden die van huis uit veel met gerst gevoerd worden (arabieren), andere weer met mais (de quarters) enz. enz.
Je wordt er super geadviseerd! Als je zelf een speciaal voer samengesteld wilt hebben, is dat ook mogelijk! Wie interesse heeft, moet maar even een PB sturen, dan geef ik je het adres van de HP.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 09:36

Lennon en Gracia krijgen beiden Cavalor
en ze vinden het erg lekker ook...

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 11:30

Besterly..(ben ik de enige dan?)

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 05:06

Ik voer Pro-Gold voor jaarlingen. Verder mengel ik het met haver en mais.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:50

nicolietje schreef:
Besterly..(ben ik de enige dan?)


heey die heb ik ook, ik kon ff niet meer op de naam komen, maar nou weet ik hem weer Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:51

Natuurlijk hangt het ervan af wat je allemaal doet met je paard. In het ene voer zitten veel meer koolhydraten (en een hoger VEP-gehalte) dan het andere voer.
Mijn paard krijgt voer dat bij een cooperatie wordt gekocht. Het is een heel goede en lekkere brok.
Als je een merknaam wilt horen, zeg ik Subli...dat is een superbrok, en naar mijn meninbg doen de paarden het er heel goed op en vinden ze het nog lekker ook!!!

MIrjam

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:21

Ilindra"]
[quote="Margreet schreef:
Pabeho. En volgens mij kent niemand dat! Haha!


Dat voeren wij ook (al 10 jaar), ik bestel het bij Hoogendoorn Haha!
[/quote]

Wauw! Je bent de eerste die het kent!
De complete stal (van recreatie tot grand prix) doet het er bij ons perfect op!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:18

loulou"]
[quote="nicolietje schreef:
Besterly..(ben ik de enige dan?)


heey die heb ik ook, ik kon ff niet meer op de naam komen, maar nou weet ik hem weer Haha!
[/quote]is goed voer hè?

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:29

De friezen staan op pavro2, alleen Tryntje is dik zat, dus nu ze in de wei staat dag en nacht, voer ik haar niets meer bij (op af en toe een klein handje brok als beloning na dan).

Op de manege waar Jip en Duvel staan, hebben ze voer van Vente, dat in bulk wordt ingeslagen in de silo.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 07:06

Ik heb verschillende merken uitgeprobeerd, maar heb uiteindelijk voor Equisanum gekozen.
Daar doet ze het gewoon het beste op. *LOL*

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Welk merk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:02

Rio eet het liefst patat met mayonaise... Haha!

nee gekheid, ik voer momenteel Pavo Stibro omdat hij een tekort aan vit. E heeft en in pavo stibro zit dit het meeste. Normaal heb ik eigen merk van het fourage bedrijf. Dit kost 5 euro per zak en uiteraard heb ik het eerst laten onderzoeken op de ingredienten.... bleek nagenoeg gelijk te zijn aan Pavo 1..... Scheelt alleen 3 euro per zak dus.....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:50

Nu weet ik dus echt nog bijna niets van voer af. Vroeger werd er voor mij gevoerd op de privestal. Eten wat de pot schaft. Maar... nu ik over een klein jaartje mijn eigen paard weer wil kopen wil ik het allemaal weten en zelf bepalen.
Ik heb dat groene boekje al gekocht, paardenvoeding in de praktijk, kom er nog niet echt doorheen, wat is dat saai...

Kunnen jullie mij vertellen waarom jullie voor dat voer hebben gekozen.
Hoe bepalen jullie hoeveel je voert?
Waarom geven jullie lucerne? Krijgen ze dan nog wel hooi of kuilgras???

Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen.
Alvast bedankt.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:58

Beetje flauw, maar bij het vak voeding kregen we bij het eerste college een definitie van een GOED VOER:
"En goed voer is een voer waar het dier het goed op doet."

Als je een paard gaat kopen, kun je natuurlijk altijd vragen, welk voer de huidige eigenaar hem voert en dat in het begin ook geven.
En verder kun je ook eens gaan kijken wat je van je paard wilt. Veel en fanatiek rijden, vereist meer energie in het voer, dan af en toe een lekker buitenritje en verder je paard op de wei. En dan moet je ook eens bij een voer leverancier gaan kijken wat er voor verschillen zitten in de verschillende merken/soorten voer.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:58

Mijn huidige paard eet brokken mee van stal, sportbrok van Treurniet. Daarnaast krijgt hij nog 1 kg kruiden meusli van Havens. Als ik zelf zou voeren zou ik geheel overgaan op haven, heb het niet zo op met Treurniet. Naast dit krijgt hij drie maal daags (nu twee maal omdat hij een paar uur per dag buiten staat) flinke pluk kuilgras.

Mijn vorige paard kreeg juist Lucerne van Hartog en granen mix van Havens (die kruiden meusli). Hij was zeer gevoelig op zijn darmen en kon geen brok of kuil verdragen. Dus kreeg hij hooi ipv kuil. Van Lucerne wordt mijn huidige paard veel te heet van en ziet hij spoken!

Het is dus uitproberen wat voor jou paard het beste is. Zelf zal ik gaan voor goede kwaliteit voer en niet voor de prijs een goedkope zak halen (dus geen Besterley, Treurniet, Vente, enz). Zou eerder gaan voor Pavo, Equiral of Havens. Zelf heb ik, en ook anderen, hele goede ervaringen met Havens. De wat 'goedkopere' merken zijn niet helemaal betrouwbaar met hun samenstelling en ik vertouw ze niet of ze wel helemaal vrij zijn van producten waarin dieren in zijn verwerkt (dus niet alleen van granen zijn gemaakt).

Met lucerne moet je wel oppassen. Er zijn fourage handelaren die bermgras waar ze brokjes van maken, het verkopen als dure lucerne. Koop alleen Lucerne van de HArtog, dan weet je zeker dat je de goede koopt (van die andere 'troep' kreeg mijn vorige paard koliek). Sommige noemen die brokken grasbrok, maar als jij lucerne wil, maken ze je graag wijs dat het ineens lucerne is geworden (net tovenaars die fourage handelaren).

Naast lucerne kan je hooi of kuil geven. Hoeveelheid hangt van paard af, dus proberen.

Succes

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:02

Bij ons op stal wordt ook Treurniet gevoerd, de paarden doen het er prima op, waaronder een hoop wedstrijdpaarden. Treurniet is trouwens hofleverancier (staat op de zakken), dus waarom dat geen goed voer zou zijn is mij een raadsel. Maar als je meer van bekende merken houdt moet je inderdaad voor Pavo of zo gaan Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:05

Bijna alle merken zijn tegenwoordig wel goed hoor!!, maar er word veel ingespeeld op het sentiment van de mens, door alle leuke kruidenmelanges, mueslitjes, en al die bende. Dit is naar mijn mening allemaal commerciele onzin, die een paard niet nodig heeft. Goede brok en kuilgras..........is echt voldoende, zelfs voor een paard wat op hoog nivo sport. Maar de mensen vinden dat alles er veel lekkerder uitziet, waardoor ze het gaan voeren. Maar eigenlijk is het onzin.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:12

Pipo schreef:
Bijna alle merken zijn tegenwoordig wel goed hoor!!, maar er word veel ingespeeld op het sentiment van de mens, door alle leuke kruidenmelanges, mueslitjes, en al die bende. Dit is naar mijn mening allemaal commerciele onzin, die een paard niet nodig heeft. Goede brok en kuilgras..........is echt voldoende, zelfs voor een paard wat op hoog nivo sport. Maar de mensen vinden dat alles er veel lekkerder uitziet, waardoor ze het gaan voeren. Maar eigenlijk is het onzin.

Daar zit ik dus aan te denken.
Knoflook werd 10 jaar geleden nauwelijks aan paarden gevoerd. Al die supplementen... dat gebeurde vroeger ook bijna niet.

Wat hebben ze nou echt nodig???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:21

Tja, daar zijn de meningen over verdeelt, ik reed vorig jaar met een merrie die alleen op kuilgras stond ( geen brok ed) omdat ze dat gewoon niet trok........degene die me toen lesgaf en op wedstrijden konden mensen het niet geloven dat een paard wat er zo gezond uitzag alleen maar kuilgras kreeg. ( je moet natuurlijk wel kwalitatief goed gras voeren)
Nu kun je zeggen als ze op hoger nivo gaan lopen moet je wel brok bijvoeren.......bij een experimentje in deurne tijdens de voedingsles, hebben we uitgerekend dat het echt niet hoeft, alles zit in goed kuilgras wat een paard nodig heeft en als ie net zoveel kan eten als hij wil, kun je zelfs op topsport nivo goed mee draaien.

Alleen moet je je dan niet ergeren aan de dikke bolle grasbuik die ze krijgen ervan!!!! daarom is het slimmer om brok bij te voeren, want dat buikerige is natuurlijk niet mooi.

Tip: heb je een paard wat altijd heel fris is...voer minder, en geef meer kuil.
Veel mensen voeren hun paarden echt veel, sportbrok is voor het gemiddelde wedstrijdpaard helemaal niet nodig, want zo hard train je helemaal niet ( al denk je dat vaak) geef zo'n dier gewoon onderhoudsbrok en voer desnoods een kilootje meer.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:23

Treurniet is in mijn ogen niet zo betrouwbaar. Als je grasbrokken vraagt krijg je een zak met grasbrokken. Vraag je lucerne, krijg je dezelfde grasbrok met de mededeling dat dat hetzelfde is, NIET DUS.
Treurniet maakt ook voer voor o.a. varkens en verwerken daarin restanten van dieren, waaronder beendermeel. Of dit ook in de paardenvoer terrecht komt weten ze zelf niet eens! De installatie wordt niet schoongemaakt wanneer men van varkens voer naar paardenvoer gaat. Volgens Treurniet zelf. Laatst hebben ze de vitaminen verhoogt in het voer, waarom, omdat ze mee willen doen met de trent. Maar is dat wel goed? Krijg ook na gespreken met Treurniet niet echt het gevoel dat ze weten waar ze mee bezig zijn, koninklijk of niet.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:42

Voer kan je dus laten testen als je het niet vertrouwd. Inprincipe zijn inderdaad de bekende merken gewoon goed en de hoeveelheid is afhankelijk van de bouw, de arbeid en uiteraard van het paard zelf. Ik weet in ieder geval dat overdaad schaadt en dit is zeker in het geval van voeren....