wat als het nou heel koud word?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

wat als het nou heel koud word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:12

omdat het nou al echt warm is geweest, zit mijn pony helemaal al in de zomervacht. maar wat als het nou onder de 10 graden word?

ze heeft nooit een deken op gehad, zou er dan toch eentje op moeten? of zou ze zich zelf wel redden?

er heeft al welleens in mei een dik pak sneeuw gelegen vandaar... ben benieuwd wat jullie zouden doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:15

weinig kans op een dik pak sneeuw

Maar ze redden zich wel hoor.
Anders hadden er nu geen paarden meer bestaan, waren de voorouders die in de natuur leefden allemaal al dood geweest

ppeq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:44

Die paarden redden zich volgens mij wel hoor..!!
Mijn paardje staat inmiddels ook gewoon buiten en heeft al redelijke weidevacht gekregen..
Kzal me er maar niet te veel zorgen over maken!

Esmiralda_

Re: wat als het nou heel koud word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:21

mijn paardjes staan altijd(zomer/winter) buiten maar wel met deken
ze zitten nu ook al lekker in de zomervacht, bij mij ene paardje doe ik savonds nog wel een dun dekentje op maar dat komt omdat hij zo gevoelig is, maar bij mijn andere paardje niks
ik weet niet of jou paardje heel snel ziek is of erg gevoelig is maar normaal gesproken krijgen ze een dikke vacht en redden ze zichzelf wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:41

Als het morgen -10 zou worden (niet waarschijnlijk, maar goed: ALS), dan zou ik ze toch even snel inpakken voor die ene dag

Eigenlijk moet je dat soort dingen heel logisch bekijken: zou je dan zelf een andere (dikkere) jas aan willen trekken? Als je antwoord "ja" is, dan willen je paarden dat waarschijnlijk ook

Een paar graden verschil is niet zo heel erg hoor. Maar als het nu zou gaan vriezen, zouden ze toch kou vatten zonder wintervacht/jas aan

Onze paarden staan zomer en winter gewoon 24/7 buiten, maar als het morgen -10 zou worden, kocht ik vandaag nog een deken voor ze. Lekker warm Toch?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:44

Als het kouder wordt redden de paarden zich echt wel. Tocht is een veel groter probleem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:00

Er is een groot verschil tussen kouder en -10. Een paard in zomervacht met -10 gaat niet.
Zet een willekeurige warmbloed die normaal gesproken binnen staat maar eens midden in de winter zonder dek een dag buiten. Daar worden ze gegarandeert verkouden/ziek van. Onze Kwpnner kreeg een paar herfsten geleden zelfs koliek van een klein temperatuur verschil van 10 graden. Dat was wel een gevoelig paardje, maar toch. Ik zou zelfs mijn fjord een dekentje opleggen als het morgen ineens -10 zou zijn.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:06

oke bedankt

het weer slaat op het moment heel gauw om, nou is het hier ontzettend warm en gister liep ik nog met een trui rond...

ik kwam aan het denken een paard kan natuurlijk niet zo gauw een wintervacht aanmaken en weer verharen en toen ik hoorde dat het zoveel jaar geleden in mei nog een vlink pak sneeuw lag, en als er sneeuw ligt is het meestal niet boven de 5 graden dus

maar bedankt voor jullie reacties in iedergeval

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:33

gewoon lekker dekens af houden nu niet meer op doen dan dan het blijvend koud wordt daar wordt je pony/paard ziek van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:03

Precies... ze zullen nu niet zomaar een dekentje nodig hebben! Wij als mensen zijn wat dat betreft (zonder dikke/dunne vachten) een stuk gevoeliger. Bij ons komt de temperatuur direct op het huidje. Bij je paarden zit er nog een flinke dos haren tussen (zelfs met die zomervacht).

Meestal zal het in Mei niet zomaar gaan sneeuwen Laten we hopen dat 't inderdaad ook zo blijft.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:06

[quote="Hypofocus"]

Eigenlijk moet je dat soort dingen heel logisch bekijken: zou je dan zelf een andere (dikkere) jas aan willen trekken? Als je antwoord "ja" is, dan willen je paarden dat waarschijnlijk ook
Maar wij hebben geen vacht..

Mits het verschil niet megagroot is, zou ik er niks aan doen! Het is de natuur, hier zijn ze op berekend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:16

Mijn opmerking was dus ook uitgaande van het "idee" dat het nu ineens van + 25 graden naar -10 zou droppen van de één op de andere dag, zoals in het topic werd gevraagd. Dat zou namelijk geen "normale" natuurlijk omstandigheid zijn, en daar zijn dieren dus ook niet op berekend. Maar een paar graden verschil kan geen enkele kwaad

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 04:58

Ik heb ook getwijfeld of ik ze weer onder een deken zou zetten. Ik doe het niet, ze staan nu nog lekker beschut buiten overdag en de nachten op stal. De stal is toch warmer en de paarden vinden het ook erg lekker om zonder deken te kunnen staan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:39

Lijkt me onlogisch want na 15 mei vriest het niet meer, maar toch dan zou ik een deken gebruiken want zo opeens kan niet.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:51

Nou 15 mei is het idd ijsheilige maar vorig jaar hebben we na 15 mei nog wel nachtvorst gehad. Dus onmogelijk is het niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:57

Oh dacht van wel, nou ja vorig jaar was het een raar jaar

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:35

Hebben paarden in het wild ook een deken op??

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:55

Hypofocus schreef:
Als het morgen -10 zou worden (niet waarschijnlijk, maar goed: ALS), dan zou ik ze toch even snel inpakken voor die ene dag

Een paar graden verschil is niet zo heel erg hoor. Maar als het nu zou gaan vriezen, zouden ze toch kou vatten zonder wintervacht/jas aan

Onze paarden staan zomer en winter gewoon 24/7 buiten, maar als het morgen -10 zou worden, kocht ik vandaag nog een deken voor ze. Lekker warm Toch?

Daar wil ik even op inhaken.... je denkt nu als een mens... dat klopt dus niet. je moet kijken als de paard in de natuur. mischien een keer een kijkje op de site www.paardnatuurlijk.nl Dan kun je lezen hoe paarden omgaan met dit soort dingen. Uiteraard kan en wil niet iedereen zo denken en dta hoeft ook niet helemaal. Maar als ik nu paarden zie met een deken op, die zich rot puffen van de hitte dan vind ik dat dus ook zielig hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:25

Wij houden onze paarden ook natuurlijk ook zonder dek, maar als het ineens gaat vriezen en een enorme tempomslag dan neem ik het risico niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:51

OK, ik haakte even in om de topic starter een "gevoel" bij de kwestie te geven door het te vergelijken met een mens. Ik realiseer me dat een paard in de verste verte niet op een mens lijkt. Maar ik heb wel verstand van zaken (HAS paardenhouderij). Je kunt een paard dat met een zomervacht buiten staat, niet zomaar in -10 graden zetten en verwachten dat de natuur het oplost. Want de natuur lost het alleen op als het regelmatig voorkomt, en de dieren zich in de loop der jaren/eeuwen erop aan kunnen passen. Bij een "natuurramp" zoals 35 graden verschil (uitgaande van wat de TS verteld, nu tot -10 ineens) is de natuur daar niet zomaar op berekend, en zullen paarden écht wel een koudje vatten o.i.d.

Maar goed, zoals ik al zei; het is bijzonder hoogst ONwaarschijnlijk dat het nu vanaf +25 graden ineens -10 zou worden.

En ik ben het zeker met je eens: paarden moeten nu niet zomaar MET dekentje op staan. Veel te warm. Mijn paarden staan 's zomers en 's winters 24/7 buiten en hebben nog nooit een deken gezien.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:52

Grappig die verhalen over paarden in de wild. Vergeet voor het gemak niet dat je de "huis"paarden niet kunt vergelijken met de paarden in het wild. Deze paarden worden onder dekens gezet, ze gaan naar een dierenarts ze worden bekapt. Onze paarden worden geborsteld, en raken hun natuurlijke bescherming ook al kwijt en ga zo maar door
Ik heb dit alles nog niet gezien bij paarden in het wild Onze paarden zijn teveel verwend dit is gewoon niet te vergelijken.

Edit: Ik heb mijn paarden vanavond weer onder een ongevoerde regendeken gezet