Bijrijdster probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Bijrijdster probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:56

Hallo bokkers,

Het zal een lang verhaal worden, maar ik zou het erg waarderen als jullie het willen lezen. Bedankt.

Ik ben sinds januari in het bezit van mijn pony en sinds april heb ik er een bijrijdster bij ivm mijn werk. In het begin ging het allemaal redelijk met haar, maar ik weet het nu echt even niet meer.
Het zit namelijk allemaal zo:

Totdat ik mijn bijrijdster kreeg ik april, kon ik alles met mijn paardje doen en dat werkte ook allemaal. Sinds mijn bijrijdster er is, gaat het allemaal niet lekker meer. Mijn pony krijgt rare streken die hij nooit heeft gehad en ik ben er in deze 1,5 maand twee keer afgevallen en daarvoor nog niet.
Mijn bijrijdster zorgt ook erg slecht voor zowel mijn pony als mijn spullen. De pony word ongepoetst op stal gezet (laatst was de stal zelfs niet afgesloten en stond een stukje open), bit word slecht tot niet afgespoeld, borstels werden niet schoongemaakt toen mijn pony aan het verharen was, mijn kastje is elke keer een puinhoop en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het probleem breid zich ook nog uit aangezien ik dat meisje er natuurlijk al een aantal keer over heb aangesproken, maar ze blijft liegen over bijna alles. Ze zegt dat het allemaal wel goed doet en ze beweerd gewoon dat ik sta te liegen (ik sta bij een ontzettend vies bit, na mijn idee 2 dagen dat ze heeft gereden niet afgespoeld) en als ik haar bel zegt ze dat het wel gedaan is enz. en dit blijft ze gewoon 10 minuten of langer volhouden.
Met het rijden gaat het ook niet echt geweldig. ja ze gaat wel zo`n 3 kwartier rijden met hem, maar zet hem niet of nauwelijks aan het werk. Eerst was het zelfs zo dat ze na het galopperen meteen afstapte en hem op stal zette met als gevolg een stijf paardje een dag later. Dit heb ik haar gelukkig aan haar verstand kunnen krijgen dat ze echt wel minstens 10 minuten uit moet stappen met hem. Maar dat is ook het enige. Ze neemt de dingen die ik haar wil leren gewoon niet aan. Ook heb ik vorige week een gesprek gehad met haar en haar vader en alles opgeschreven en in een mapje gestopt. Ze zegt dat ze het heeft gelezen, maar als ik er iets over vraag, weet ze helemaal niks ervan. Dus in mijn ogen ook weer iets waar ze over liegt.
Alle dingen die ik haar zeg neemt ze dus niet aan en staat me vaak echt zo aan te kijken van waar heb je het over.
Aangezien het nu met het rijden dus minder gaat met mijn pony kreeg ik ook de vraag van haar of ik niet eens priveles moest noemen voor de probleempunten (haar probleempunten, want tot aan april heb ik er nooit moeite mee gehad) en dat ze dingen toch allemaal wel beter kan dan ik. Dit raakt mij echt heel diep en ik zit er ook best mee. Niet alleen voor mezelf, maar vooral voor m`n pony. Die veranderd nu ook echt en niet bepaald op een positieve manier.
Kortom, het gaat mijn bijrijdster dus alleen om het rijden en de zorg eromheen zal haar een zorg wezen. Daar doet ze echt niks aan.
Ik ben nu al zo ver dat ik als ik uit mijn werk kom, naar stal rijd om alles te controleren en nog vind ik dagelijks iets waarvan ik denk; waarom nou?? Ze doet ook gewoon dingen die niet door de beugel kunnen vind ik, want laatst belde ze me of ze buiten mocht rijden (een buitenrit). Ik zeg ja is best, maar blijf achter bij de stapbaan, een groot grasveld ver van de weg waar je heerlijk kunt rijden (daar rijd iedereen), want het is je eerste keer en mijn pony is bang van verkeer. Dan beloofd ze dat te doen, maar vervolgens zoekt ze de drukste weg in de buurt op en dat is toen dus helemaal fout gegaan. Terwijl ik het toch zo duidelijk had gezegd.
Nu heb ik haar deze week gebeld en ik heb gezegd (niet al te vriendelijk natuurlijk) dat ik het helemaal beu ben zo en als er niet snel iets veranderd dat het dan na deze maand gewoon klaar is. Nu beloofd ze beterschap (niet de eerste keer hoor), maar ik vertrouw haar niet meer. Het liefst zou ik er eind deze maand gewoon mee stoppen, maar wat als ze nu echt beterd deze twee weken?
Het gaat om een 11 jarig meisje wat ik tot aan april niet kende. We zijn toen naar deze stal gegaan en op aanraden van de stal eigenaar voor dit meisje gekozen al bijrijdster. Helaas valt het dus zwaar tegen(met haar dan, want de bijrijdster van mijn vorige pony was helemaal super) en ik weet gewoon even niet meer wat te doen en ook mede tegenover het welzijn van mijn pony.

Wat zouden jullie met deze situatie doen? Het mogen eerlijke antwoorden zijn hoor, want ik ben het echt helemaal zat met haar.
Als ik mijn hart volg zou ik zeggen: stoppen ermee en iemand anders zoeken of anders tijdelijk gewoon weer even zelf doen tot hij weer gewoon de oude is met rijden.

Sorry voor het lange verhaal, maar dit is het zo`n beetje samen gevat. (waarschuwing vooraf wel gelezen denk ik), maar toch ontzettend bedankt voor het lezen ervan.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:00

volg je hart... als jij denkt dat ze niet goed is voor je pony moet je er echt niet verder mee gaan.
Ik heb ook ooit een bijrijdster gehad, ze was opzich wel goed voor mijn paard maar als ik er op reed werd ze steeds vervelender en begon ook rare gewoontes te krijgen.
Nadat zij was gestopt waren de problemen binnen no-time weer weg.

je pony is het aller belangrijkste...

remi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:04

Ik denk dat de enige oplossing is stoppen met deze bijrijdster........Bij mij had ze na de buitenrit al niet meer hoeven komen.

Harvumi

Re: Bijrijdster probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:05

Mijn mening is dumpen die handel om het even grof te zeggen. Ik vind niet dat zij zo tegenover jou en je pony mag doen. Oke zoveel weet een 11 jarige meestal niet maar ze kunnen wel leren. En als ze dat niet willen houd het voor mij op. NIEMAND is te oud om te leren, en dan zou een 11 jarige snotneus jou even kunnen vertellen dat ze het beter weet??
Iemand die niet gemotiveerd genoeg is om jouw paard te verzorgen (incl. rijden, nazorg etc etc) is het niet waard om een verzorgpaard/pony te hebben.
Sorry dit is mijn mening. Maar na alle loze beloftes die ze heeft gedaan? Er zijn grenzen natuurlijk.

puntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:06

ermee stoppen en wel onmiddelijk geen kansen meer geven. als je een bijrijdster voor je paard of pony hebt is dat om jezelf te ontzien of omdat je die dag niet kan. het kan dan niet de bedoeling zijn dat je degene niet vertrouwd en je alsnog naar je paard of pony moet. goede bijrijdsters zijn er genoeg maar je moet ze maar net tegenkomen. ik heb er al een aantal gehad en als het me niet beviel sorry maar helaas. ga gewoon op zoek naar een ander en tot die tijd zal je je pony wat vaker zelf moeten doen maar dan wwet je wel zeker dat het goed gebeurt en zoals jij wilt!!

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:08

Hoi, wat jij moet doen is dat meisje gewoon wegsturen!!!!
Als iemand niet voldoet aan jouw wensen en eisen, dan moet je er gewoon mee stoppen. Niet over twijfelen. Het is jouw pony en als hij verandert sinds zij erop rijdt, dan is er al helemaal iets niet in orde. Misschien brengt ze haar negatieve gedrag over op je pony. Je gaf al aan, ze vindt alleen het rijden belangrijk, maar de rest niet. Dus doet ze je pony toch echt tekort.
En je hebt haar dus al meerdere keren gewaarschuwd. Dus zodra je haar gezegd hebt dat je ermee stopt kun je daar ook naar verwijzen.
Mijn advies: Niet twijfelen, gewoon mee stoppen!!!!
Succes!!!!! En veel sterkte met je pony, hoop dat hij snel weer de oude is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:08

Jullie bevestigen wel mijn idee inderdaad. Mijn moeder wil haar eventueel nog een kans geven als ze nu toch beterd deze dagen, maar ik zie dat niet gebeuren, want daar ben ik nu al 1,5 maand over bezig. Ik denk dat mijn keuze/mening de beste is inderdaad. Zeker als ik jullie reacties zo lees. Bedankt en meerdere reacties blijven welkom.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:10

Ik zou, voordat alles uit de hand loopt, een gesprek met haar aangaan en haar op een vriendelijke manier uitleggen dat je de samenwerking beeindigd. Hou de eer aan jezelf, ga geen ruzie maken.

Ook al is het een kind van 11, ze weet best wat haar verantwoordelijkheden zijn. Ik heb ook een dochter van 11 en als ze iets niet netjes doet bij ons paard zeg ik het haar ook. Je hebt het verschillende malen geprobeerd en het werkt niet.

Bovendien zijn er genoeg meisjes die het dolgraag willen doen en wel goed met het paardje en je spullen om kunnen gaan. Dit meisje is voor jou een verkeerde keuze.

Volg dus je hart en stop ermee. Ga eerst zelf maar weer een poosje met je paardje aan de gang en zoek dan rustig verder naar een volgende bij rijdster.

caroltje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:11

Mijn mening erover is ook dumpen die handel want ze hoort er gewoon goed mee om te gaan.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:18

Ik denk echt dat je je hard moet volgen.
Je paard is wel belangerijker en ik ken haar niet maar ik lees dit verhaal en denk dat ze misschien nog niet goed begrijpt wat verantwoordelijkheid en eerlijkheid is.
en dat is toch wel erg belangerijk als ze zo iets kostbaars verzorgt.

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:22

Ik zou haar wegsturen dan een tijdje geen bijrijder nemen dat je pony weer fijn rijdt en daarna kan je altijd nog kijken of je een andere nbijrijder wil

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:27

Inderdaad: weg ermee! Je hebt het praten en uitleggen al geprobeerd en dat blijkt niet te werken dus op zoek naar een nieuwe bijrijdster.

Het gaat om jouw pony dus moet je bijrijdster iemand zijn die jij kan vertrouwen, anders werkt het gewoon niet.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:01

remi schreef:
Ik denk dat de enige oplossing is stoppen met deze bijrijdster........Bij mij had ze na de buitenrit al niet meer hoeven komen.

Inderdaad hier ben ik het mee eens.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:05

Ongeacht of wij vinden of jouw bijrijdster het goed doet of niet, jij voelt je er duidelijk niet prettig bij. Ik zou haar dus eerlijk vertellen dat je het niet meer ziet zitten. En dan moet je er zelf goed over nadenken of je een ander wilt zoeken of het zelf gaat doen.

Overigens had ik haar al eerder weggestuurd als ik het zo lees.

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:09

Ik had haar na een paar waarschuwingen (lees; 3x is teveel) de deur al toe gewezen...

Verder ben ik het met Loesjuh en vele andere boven mij eens
Succes hea

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:17

Ik zou haar direct wegsturen. Ik vind 11 jaar ook best wel jong om die verantwoordelijkheid al te dragen. Als ze gaat rijden is er dan wel altijd een volwassene bij? Onder de 18 mag je namelijk niks alleen met een paard. Als ik je verhaal lees kan ze helemaal nog niet zo goed rijden en wordt daarom het paard bij jou ook verveldend omdat zij het accepteerd. Als je een verzorger hebt moet je altijd goed met elkaar kunnen opschieten en elkaar kunnen vertrouwen. Is dat er niet dan kan je beter iemand nders zoeken.

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:36

Stoppen met haar zeker weten!
Ik zou haar nog wel even goed duidelijk maken waarom ze precies weg moet (voor zover ze dat nog niet weet )
Wie weet lert ze er dan nog iets van....
wel balen dat je paardje hier nu het slachtoffer van is geworden.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:44

Mijn pony gaat in alles situaties voor. Ik vind het belangrijk dat ze goed verzorgd word. Bovendien hecht ik zeer veel waarde aan hoe er om word gegaan met mijn eigen spullen. Ik zou persoonlijk in deze situatie direct stoppen en een meisje zoeken waar je je 100 % gerust bij voelt. Bovendin is het belangrijk om te kijken of het ook goed met haar en jouw paardje klikt, zodat je hoogstwaarschijnlijk ook minder rijtechnische problemen zou hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld een meisje van 8 jaar die nog maar net op de manege reed. Maar ze heeft er een heel goed gevoel voor en talent en het klikt ontzettend goed met mijn pony. Ze zet dan ook alles op alles om haar goed te verzorgen, te verwennen en goed met haar te leren rijden. (het gaat al super!!!!!!!!! (en dat zeg ik niet snel ) ) Ik zu gewoon een meisje vinden waar het mee klikt je moet vertrouwen kunnen hebben dat jou paardje in goede handen is...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:48

Zelf heb je je paard ook nog niet zo lang, dus het zou kunnen dat je paard je nu pas echt een beetje door begint te krijgen.

Volledig de schuld neerleggen bij je bijrijdster omdat het rijden nu wat minder gaat lijkt me onterecht. Maar daar staat tegeover, als jij merkt dat je verzorgster niet goed voor je paard is. Stop er dan mee voordat je problemen krijgt.

Meisjes van 11 zijn nog jong en onervaren, dit kan uitten tot minder verantwoordelijk zoals bij dit meisje.

Je bent geen liefdadigheid die haar paard uitleent aan iemand terwijl ze er zelf geen voordeel uit haalt maar nadelen in ziet.

Dat ze dingen anders doet dan jij (anders opbergen etc) is het probleem niet, maar als je merkt dat ze onzorgvuldig met je spullen (en Paard!) omgaat.

Ontbind jullie afspraak. Je merkt dat ze niet geschikt is voor jouw paar den merkt dat ze ook niet wil luisteren naar evt. goede ideeën van je.

Geen moeite in stoppen, eindig je liefdadigheid en ga een gesprek aan met haar (liefst samen met haar vader weer). Zeg dat het hebben van een bijrijder niet is zoals je had gedacht (het waarom en hoe achterwege laten, dat hoeven zij niet te weten. Jouw paard en jij beslist). En besluit voorlopig even zelf weer te gaan rijden. Evt. kun je weer op zoek naar een bijrijder die verantwoordelijker is en wellicht wat ouder.

En even een tip van te voren, spreek een proefmaand af waarna je nieuwe bijrijder en jij even bij elkaar komen om van beide kanten definitief ja te zeggen. Zo voorkom je moeilijkheden de volgende keer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:53

Ik zou ermee stoppen.
Ze heeft al te veel dingen gedaan die niet kunnen naar mijn idee, en als ze dan ook nog liegt...
Ze is dan wel pas 11, maar een meisje van 11 kan ook nadenken!
succes ermee iig!

Loeser

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:59

een snotneus van 11.....die had toch al veel eerder kunnen vertrekken! Heb in je profiel gekeken en denk dat er zat (WEL!) zorgvuldige meisjes zijn die je pracht pony willen verzorgen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:02

Bedankt allemaal en Loeser bedankt dat je het zo`n pracht pony vind

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:03

idd met haar stoppen en zelf wel lessen nemen;-)

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:44

Ik denk dat het voor mij tamelijk duidelijk zou zijn, je bent steeds vriendelijk tegen dat meisje, je probeert haar dingen te leren, je gunt haar een bijrijdpony.
En wat heb jij; alleen maar nadeel!!
Ik zou de samenwerking beeindigen, en waarschijnlijk krijg je er van die wilde verhalen over waarbij zij ow zo goed voor de pony, en jij niet. Maar dat moet je dan maar voor lief nemen.

Succes!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:48

Meteen stoppen ermee, als het voor jou gevoel niet gaat zou ik per direct stoppen. Misschien gaat het nu een tijdje goed, en vervalt ze snel weer in haar oude patroon.