Wie heeft er tips voor bang paard!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vallie

Wie heeft er tips voor bang paard!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:56

Zoals de tekst al zegt wie kan mij helpen!

Mijn paard is heel erg bang om geent te worden, hij is echt heel bang voor de prik de DA is nu al 2 keer geweest maar het wil niet lukken, we willen het niet met geweld voor elkaar krijgen maar met geduld. Heeft iemand ervaring met dit soort bange paarden en heeft iemand een goed idee wat kan helpen!!!

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:52

Met geduld kan je een heel eind komen maar dan ben je ruim over de datum heen dat het paard geënt had moeten worden. Wat je zou kunnen proberen is een doek over zijn hoofd doen en zorgen dat hij de da. niet ziet en dan snel de prik geven. De prik hoeft niet in een ader ofzo en kan dus snel gegeven worden nog voordat het paard doorheeft dat er wat gaat gebeuren. Een praam zou ook eventueel kunnen helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:59

Tja, bij ons op stal gaat al gauw de praam erop, hoewel dit na meerdere malen ook niet meer al te effectief is; sommige paarden hebben al door wat er gaat komen en zijn ook niet rustig te krijgen. Het klinkt gewelddadig, zo'n ding om z'n neus, maar een praam zorgt ervoor dat het lichaam een soort eigen verdoving aanmaakt, waardoor het paard als het ware rustiger wordt.
Je kan eens van die kalmeringsmiddelen proberen uit zo'n doseerspuit? Calmitan bijvoorbeeld? Ik heb geen ervaringen, misschien een andere Bokker wel.
Verder is het denk ik een questie va geduld, geruststellen en afleiden. Klinkt zo simpel gezegd, maar ik zou het anders ook niet weten .

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:03

Er zijn idd kalmeeringsmiddelen te verkrijgen die je van te voren kan geven voordat de da. komt. Volgens mij het het Sedalsin ofzo en dit kan je zonder voorschrift kopen in de betere paardewinkels.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 17:08

Dank voor jullie reacties, een praam is geen optie want daar wordt hijalleen maar nog banger van, maar idd dat spul door zijn eten is een optie!

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:34

Wees er wel voorzichtig mee en probeer het eerst uit voordat je gaat spuiten. Het ene paard reageert er heftiger op dan het het andere. Ik hoop dat het werkt voor je.

pimpeloentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:16

volgens mij mag je een paard helemaal geen sedasan geven voor een enting, en het gaat het probleem ook niet uit de weg, je schiuft het alleen maar weg

Anoniem

Re: Wie heeft er tips voor bang paard!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:24

Misschien kun je een andere dierenarts vragen?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:34

CCCCorine: Nee, ik denk dat dat niet zal werken.
Je paard heeft ook een soort van intuitie.
En trouwens als een paard weet welke DA hem vorige keer heeft geent mag je weer een nieuwe gaan zoeken.

Ik zou toch gaan proberen met een handdoek over zijn ogen.
Geef hem wat lekkers enzo. Ik heb welleens gehoord dat als je je paard gaat enten dat het dan gevaarlijk is om kalmerings middelen te gebruiken?! Weet dit niet zeker hoor
Vraag het even na.

Praam had je al geprobeert, hea?
Wat raar dat dat niet heeft gewerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:45

Ik heb het de mijne zo geleerd.
Eerst snij ik wat wortels in schijfjes,die doe ik in een emmertje daarmee ga ik naast het paard staan ter hoogte van de hals en vooer uit mijn hand stukjes wortel de dierenarts staat er eerst gewoon bij en terwijl het paard zich concetreert op mij en de wortels ,ent de dokter snel.

Onder tussen laat ze het gewoon doen hoor,dit was in het begin toen ik ze nog niet zo lang had.Onder tussen vind ze de dierenarts niet meer eng.
Dit was trouwens ook de truc bij de hoefsmid.
Ik ben een goede klant van de wortelleverancier

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:49

Ik zou absoluut geen handdoek over de ogen leggen. Ik denk dat de meeste paarden het daar al absoluut niet mee eens zijn. Wat de DA meestal wel doet is zijn assistent een hand achter het oog laten houden. Dus het zicht naar achter afschermen. Voor zover ik entingen heb gezien, was dit eigenlijk wel voldoende.

Ben je zelf wel rustig genoeg? Als jij je al erg druk maakt, zal je paard dat zeker voelen en alleen al op jou reageren. Als dat zo is, kun je misschien een andere bekende erbij zetten, die meer rust uitstraalt.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:53

Bij sommige paarden werkt het echt om een doek ogen zijn ogen t eleggen. Het hoeft niet worden vastgeknoopt en als je paard druk rodt zou het er gewoon afvallen en dus geen paard in paniek. Als je merkt dat je paard alleen maar paniekiriger wordt, dan natuurlijk niet doen

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:04

Doek om het hoofd kan ik afraden. heb ik ene keer goed fout zien gaan bij een pony die niet afgespoten wilde worden. Pony liep zo met zn oog tegen een vensterbank

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:21

RicardoOpa schreef:
CCCCorine: Nee, ik denk dat dat niet zal werken.
Je paard heeft ook een soort van intuitie.
En trouwens als een paard weet welke DA hem vorige keer heeft geent mag je weer een nieuwe gaan zoeken

Ik bedoelde meer een andere DA in de zin van een snellere. Een dierenarts die regelmatig bij ons op stal komt, kan zo snel enten dat een paard niet eens de tijd heeft om bang te worden. Het is dan ook nog nooit gebeurd dat hij het bij een paard niet voor elkaar kreeg.

Veel eigenaren willen van het enten nogal eens een compleet ritueel maken. Dat is al probleem nummer 1. Doet de dierenarts hier ook nog eens aan mee dan wordt het een dubbelspannend ritueel en kun je ervan uitgaan dat het bij een moeilijk te enten paard niet meer gaat lukken.

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:30

heel veel geduld en eventueel een emmer brokjes onder de neus doen.. Dat helpt ook altijd heel erg goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:09

de mijne was ook altijd heel bang, hij werd toen altijd nog in de borst geprikt, en er was altijd een mannelijke veearts...

ik kwam toen op een andere stalling te staan waar ze een vrouw hadden.
mijn pony vond haar wel aardig en onder het kletsen haalde ze gewoon de spuit te voorschijn en zette die in zijn..hals!

sinds hij in zijn hals geprikt word en door een vrouw is t bij hem stukken en stukken minder geworden.
ik zou dus zeker deze opties gaan proberen.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:02

ja die van de lekkere hapjes hebben we al geprobeerd, mijn DA heeft het ook met een andere overlegd en de optie om het rustgevende te geven lijkt voor zover de beste. Maar die van die doek ga ik ook nog even oveleggen voordat ze komt. Dank jullie allemaal iedergeval voor het meedenken!!!!!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:31

er is een ander topic over enten in hals of borst. kijk anders ook even daar. er zit nl. een zeker risico aan enten in de hals!
succes.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:46

Wij rijden altijd naar de kliniek en laten de paarden in de trailer staan. De dierenarts stapt dan bij het paard in de trailer, praat ertegen, aait wat over zijn hals en zet de spuit erin. Ze hebben het nooit door en het paard kan geen kant op.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:17

Die van mij is ook doodsbang, hij wordt ook alleen maar erger, zo erg dat ie de laatste keer over een tussenwand wilde steigeren en 3 x aan toe tegen zijn deur rende om uit zijn stal te komen.
Steigeren heeft ie nog nooit gedaan dus was ook zeer verbaasd, normaal loopt ie naar achteren maar dan kan de DA erwel bij, nu dus niet.
Met eten kon ik hem ook niet rustig krijgen, hij keek er niet eens naar.......

Het is ook niet een kwestie van rustig aan of leid hem af want zodra ie de dierenarts ruikt of hoort is het helemaal mis dus een blinddoek zal ook bij hem niet helpen.

Praam heb ik wel over naar zitten denken omdat ie daar wel rustig van wordt met eventueel een hoofdstel met kleppen op, en wil de volgende keer hem vast zetten tussen de andere paarden en tegen de DA zeggen dat ie niks mag zeggen en hem eerst moet doen daarna mag ie weer spreken Hopen gaat dit goed.......
Maar had ook al over een kameringspasta gedacht die bij de paardendrogist te koop is maar wat jullie zeggen weet dus niet of dat samen gaat.

Maar even overleggen ook.......

Misschien is de optie wat ik volgende keer wil doen ook wat voor jou ......

Veel sterkte ermee weet hoe kloten het is om je paard gewoon rustig te houden .........

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:49

Mijn dierenarts komt morgen en ik laat jullie weten hoe het is gegaan. Neem zo naar stal een nep spuitje mee en kijk hoe hij daar op reageerd. Ik heb korreltjes gehaald wat door zijn eten kan om hem wat rustiger te krijgen en druppels van resque remedie van bach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:52

Bij ons gebruikt de dierenarts bij een bang paard geen ontsmettingsalcohol,dat helpt ook en geen witten jassen.Aan kleden als een normaal mens.Ik denk dat je er een beetje te veel heisa rond maakt.Ik neem teminste aan dat iemand vreemd toch wel bij je paard kan komen?En dan is een spuit gauw gegeven in principe kan je het zelf.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:23

Nee, vreemde mensen vetrouwd hij niet zomaar, en mannen al helemaal niet. Hij is gewoon echt bang, en we willen hem niet te veel stressen anders wordt het nooit wat met dierenartsen, stel nu dat hij echt wat heeft! Het is een beetje sensibel paard denk ik maar verder wel een schatje. Er zal in het verleden wel wat met hem gebeurd zijn ik had hem zwaar verwaarloosd en ondervoed gekocht en dat gebeurd ook niet zomaar.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:04

Yes, gelukt! Hij werd dus niet rustiger van de korreltjes door zijn voer, hij werd er alleen maar drukker van omdat hij voelde dat er wat was en zich niet daar aan over wil geven. De DA wilde de spuit al achterlaten zodat we het zelf konden doen, ze ging uitleggen waar geprikt moest worden mijn vriendin aaide hem daar zo van OOOOh hier dus en ik hield hem rustig vast aan zijn hoofd. Hij werd hier dus erg relaxed van en we hebben het er toch op gewaagd. DA spuit gehaald en stiekum aan geslopen mijn vriendin nog steeds aaiend en duwend op zijn hals ik zijn oog afgeschermd met mijn hand, DA naald op zijn nek(geen reactie) en prik!!! meteen goed en hij merkte pas iets op het moment dat de naald eruit ging! Yeeeeeh wij blij allemaal, echt super. Het enige minpuntje......het moet over 4 weken weer!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:08

Mooi dat het goed gegaan is. Je paard heeft dus blijkbaar angst voor de da en niet zozeer voor de prik zelf. Als je zo kan oplossen en het blijft op deze manier goed gaan zou ik zeggen, gewoon lekker zo blijven doen. Voor iedereen het minste stress.