Bodem voor buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Bodem voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:34

Hallo, ik wil binnenkort (heb nog tijd ) een buitenbak aanleggen, maar ik vraag me af welke ondergrond we moeten gebruiken, ik heb al vanalles gehoord over een bepaalde korrelgrote van zand of snippers hout erin doen, maar ik vraag advies omdat ik van de eerste keer de goede bodem wil.. Lijkt me logisch.. Wil niet zo'n zware bak, of een te hobbelige bak of een te natte bak.. (je begrijpt me wel ) Graag jullie advies hier over
Alvast bedankt

Jol1

Re: Bodem voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:17

Wij hebben pas een nieuwe bak en ik heb me er aardig in verdiept. Al met al is het nog een kostbare geschiedenis geworden. Wij zitten op zware kleigrond dus moest er eerst drainage aangebracht worden. Daarop wegendoek uit één stuk en daarop speciaal zand met houtchips. (megatop) We slepen de bak met een weidesleep en drukken hem aan met een landrol. Hij is (zonder te sproeien) heel goed en licht berijdbaar. We laten de paarden er ook los in lopen, dus we moeten wel af en toe slepen. We hebben voor houtchips gekozen omdat de afvoer van zand met hout nooit een probleem is. Als je zand met bijv. tapijtsnippers ooit zou willen afvoeren dan kost dat een vermogen.

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:25

Oooo oké, maar euh, bij ons is het al niet duur (we kennen iemand) om de bak te laten uitgraven, snap je, ik moet gewoon een goede ondergrond vinden... En bij mij is het eigenlijk gewoon de bedoeling om in te rijden (omdat het een buitenbak in de weide wordt) dus mjin paard mag dan in de weide lopen rond de buitenpiste...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:26

Bij ons is er iets met leem en nog wat. Was met zo'n grote graafmachine heel diep in de grond gegaan om de goede samenstelling te krijgen. Deze bak is ook goed gedraineerd.