Ik moet voor mijn opleiding een verbetervoorstel schrijven voor een mestafvoersysteem voor een paardenbedrijf. Wie heeft ervaring met een systeem als een mestketting oid. het gaat om een automatiseringsproject. Waar kan ik een offerte aanvragen voor zo'n systeem Waar is info op internet??
Op de pensionstal waar ik sta hebben ze een mega investering gedaan in een mestafvoersysteem dat uiteindelijk waardeloos blijkt te zijn.
Voorheen haalden ze de tussenschotten weg en haalden 1 x per week alles leeg met de shovel. Dit kostte teveel tijd vonden ze en in zwitserland hadden ze een mooi systeem gezien:
In iedere individuele stal is een buis geplaatst die als stofzuiger fungeert en aangesloten is om een centraal systeem. Ze hoeven dan alleen een soort kattenluikje in iedere stal open te doen en de mest daarin te scheppen en het systeem zuigt het weg en spuit het op de mesthoop. Alleen in nederland zitten er geen steentjes in het stro en dat zorgt voor opstoppingen in het systeem. Ze hadden het systeem in zwitserland gezien en daar zorgden de steentjes ervoor dat het systeem niet verstopte.