Welke goeroe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke NH 'goeroe' vinden jullie het best

Pat Parelli
9 (17%)
Emiel Voest
14 (27%)
Linda Tellington Jones
6 (11%)
de man van KISS
1 (1%)
monty Roberts
21 (41%)
Ray Hunt
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:11

runningkawa schreef:
"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben


En hier ben ik het volledig mee eens!
Ik sta voor veel dingen open maar dit vind ik echt onnodig (voor mezelf en ook voor mijn paarden). Ze hoeven echt niet met een touwtje voor mijn paard zijn neus te zwaaien. Denk ook niet dat ze het echt zullen apprecieren Haha!

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 00:48

mijn goeroe staat er ook niet bij Haha!
als ik over een jaartje of twee een eigen ijslandertje koop is en blijft mijn "goeroe" Carla van Nunen , ik heb daar twee maanden stage gelopen en het is ongelooflijk hoeveel ik daar geleerd heb
groetjes sonja

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 00:51

ps als ik dan toch zou moeten kiezen, dan Monty roberts
heb het boek gelezen en hij doet puur lichaamstaal in principe
nee dat voest gebeuren hoeft van mij niet mij veel te zweverig
endie kiss kerel is een kennis van mij naar toe geweest en die is niet geduldig en zorgvuldig genoeg
Hempfling vind ik helemaal drie keer niets
en de rest ken ik eingelijk niet

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 08:02

Volgens mij was die KISS goeroe ene Alex Ryder, kan dat kloppen??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 08:25

Voor mij is NH een ander woord voor het uitleggen hoe een paard denkt. Zeg maar gerust: paardenpsychologie. Het duidelijk aanreiken van een methode voor iedereen die er nog niet zoveel ervaring mee heeft om met je paard te communiceren. Er komen steeds meer mensen die eindelijk de middelen hebben om een paard te kopen en pas als eigenaar tegen problemen aanlopen die ze voorheen met het rijden op manegepaarden niet tegen kwamen. Je kunt je best doen om deze problemen op te lossen (en helaas soms op de verkeerde of hardhandige manier, en het paard is er de dupe van) of je stopt na verloop van tijd helemaal met de paardensport. Zeer frustrerend resultaat.

Voor de doorsnee ruiter is harmonie tussen hem en zijn paard het uiteindelijke einddoel. Op welke manier dat wordt bereikt is om het even, maar NH biedt een handvat voor het omgaan met paarden dat gegarandeerd resultaat opleverd. Daar hoef je geen jaren zelf voor aan te klooien, met het nodige gebrek aan resultaat of twijfelachtige middelen. En omdat er steeds meer nieuwelingen (en oudgedienden de een andere aanpak willen leren niet te vergeten) komen, is het alleen maar goed voor de paarden dat NH zo'n hype aan het worden is. Ik pas persoonlijk toe wat mij het beste lijkt, en laat de rest inderdaad liggen. En of het nu KFH is, Monty Roberts of Pat Parelli, de basis is hetzelfde, namelijk het paard. Voor de rest zijn alle richting NH variaties op één thema, namlijk de psychologie, de manier van denken van "HET PAARD"

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:22

Ik vind NH leuk ter afwisseling, het is eigenlijk een normale manier van omgaan met lichaamstaal en dat effect op paarden, maar met de cultuur van 'my way or the highway' en 'snel, sneller, resultaat' denk ik dat mensen zich snel vervreemden van het luisteren naar hun paard en zijn manier van communiceren.
Als deze goeroe's dat kunnen overbrengen in hapklare brokken,
met spelletjes en je eigen houding leren (her)kennen, vind het best.

Van Parelli vind ik voornamelijk de 7 games en te paard laterale flexie en de 'noodstop' dingen om te doen met mijn paard.
Van Voest het loswerken, Ttouch enkele lichaamsoefeningen die je met je handen bij het paard uitvoerd.
Er ontbreekt echter een man in de lijst, Mark Rashid.
("a good horse is never a bad colour")

Verder is het gewoon goed om te kijken naar je paard, ik ga weleens in de weide of de paddock bij hem zitten, doe wat aan acupressuur (dan ben je ook snel ruim een uur zoet met eigenlijk het aanraken van je paard).
Maar kijk ook graag naar andere paarden en de rangorde.
De manier waarop je iets doet maakt niet zoveel uit, zolang je jezelf niet anders voordoet dan je bent... openstaat voor communicatie en je paard een goede leider in jou ziet Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:39

waar slaat dit op dan?
waarom zouden het goeroes zijn?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:41

chantal1"]
[quote="runningkawa schreef:
"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben


En hier ben ik het volledig mee eens!
Ik sta voor veel dingen open maar dit vind ik echt onnodig (voor mezelf en ook voor mijn paarden). Ze hoeven echt niet met een touwtje voor mijn paard zijn neus te zwaaien. Denk ook niet dat ze het echt zullen apprecieren Haha!
[/quote]

o ja en daarom zijn er meer dan de helft van de paarden mensen met problemen die ze niet kunnen oplossen en maar gaan slaan. ja dan praat ik over bijna alle paarden mensen die hun paard behandelen als of het een machine is.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:43

sonjas schreef:
ps als ik dan toch zou moeten kiezen, dan Monty roberts
heb het boek gelezen en hij doet puur lichaamstaal in principe
nee dat voest gebeuren hoeft van mij niet mij veel te zweverig
endie kiss kerel is een kennis van mij naar toe geweest en die is niet geduldig en zorgvuldig genoeg
Hempfling vind ik helemaal drie keer niets
en de rest ken ik eingelijk niet


emiel voest zweverig? leg eens uit. ik heb hem nog nooit boven de grond zien zweven hoor, maar ik hoor het graag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:48

sonjas schreef:
ps als ik dan toch zou moeten kiezen, dan Monty roberts
heb het boek gelezen en hij doet puur lichaamstaal in principe
nee dat voest gebeuren hoeft van mij niet mij veel te zweverig
endie kiss kerel is een kennis van mij naar toe geweest en die is niet geduldig en zorgvuldig genoeg
Hempfling vind ik helemaal drie keer niets
en de rest ken ik eingelijk niet


Monty Roberts kan je helpen met het overwicht krijgen op je paard door middel van een join-up en aansluitend follow-up. Maar daar stopt het dan ook.

Wil je iedere keer als je een probleem hebt met je paard terug moeten naar de join-up? Het is een gigantische psychologische dreun die je iedere keer uitdeelt als je de join-up doet. En ik weet uit ervaring dat paarden die veel in handen zijn geweest en waar je dit vaker mee doet een stuk minder onder de indruk zijn. Zijn trouwens ook de woorden van Monty Roberts tijdens een demonstratie van zijn methode op de Equitana vorig jaar.

Pat Parelli daarentegen reikt een duidelijk gestructureerde methode aan waar je naar toe kunt werken tot het punt dat je zonder zadel en hoofdstel op je paard kunt rijden. En dat zie ik je met de methode Roberts niet doen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:44

Sinds vorig jaar terug in het paardenwereldje, daarvoor ben ik er 3,5 tot 4 jaar uit geweest.
Voor die tijd bestond er nog geen NH.
Toen noemden we het gewoon paardvriendelijk/paardgericht bezig zijn. Een beetje spelen en goed kijken naar je paard.

Nu zijn er mensen gekomen die ons vertellen dat longeren zonder lijnen moet, dat jij de leider moet zijn, dat je zonder hulpmiddelen moet werken etc. etc.
En die mensen kunnen opeens behalve met paarden omgaat ook opeens schrijven, acteur zijn in hun eigen videoclip, clinics geven en bakken met geld verdienen.

Ik zeg niet dat hun methoden slecht zijn, maar het is iets van deze tijd. Vroeger deden we het onbewust ook al, maar dan zonder die mensen. Mensen die lang in het wereldje zitten hadden allang ontdekt dat het met je lichaamstaal te maken heeft. Dat het nu in alle boeken beschreven wordt is fijn voor de paardenmens die dit nog niet door had. Het is een mooie rode draad om te volgen.
Er zitten goede dingen tussen en slechte.

Ik lees het wel, ik kijk ernaar en pik er dingen uit die mij leuk lijken om eens te doen.

Ttouch vind ik hier niet tussen horen. Dit heeft meer met massage, fysio en ontspanningsoefeningen te maken vind ik. Kijken naar het karakter van je paard, de zwakke punten en dit op die manier sterker maken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:55

Ik denk dat je niet perse een goeroe moet aanhangen, maar gebruiken wat je gebruiken kan. Van de genoemde namen vind ik Hempfling wel wat zweverig, de clinics die hij nu geeft staan in het teken van spirualiteit, dat hoeft voor mij niet zo. Monty Roberts heeft goede ideeen, maar ik heb nu een paar keer wat gehoord over zijn oplossing tegen bokken, een soort opzetteugel, alleen dan met een scherp touwtje over het tandvlees. Dat is dus echt niet meer natural dan bijzetteugels ofzo, alleen maar slechter. Ik ben zelf wat met de methode van Voest bezig geweest, en wil binnenkort met Parelli beginnen. Een kennis van mij heeft 1,5 jaar in Amerika gezeten en komt binnenkort terug. Ze heeft daar veel met PNH gedaan en ik hoop dat ze me dan eens kan helpen Haha! .

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:25

ikke"]
[quote="runningkawa schreef:
"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben


Goddank, er zijn nog verstandige mensen. Overigens zal Linda het niet op prijs stellen om het etiketje NH opgeplakt te krijgen. Toen al die andere goeroes nog in de poepluiers rondliepen had Linda al in de gaten hoe dingen zouden kunnen werken. Tteam is geen methode, maar een hulpmiddel.
Pat heeft tenminste nog nagedacht alvorens zijn systeem te gelde te maken, zodat ook gewone stervelingen er nog iets mee kunnen.
De rest kan alleen maar aap-kunstje-leren, heeft verder niet zo heel veel om het lijf.
[/quote]

dat linda gebeuren vind ik nou echt niets. wel de massages, maar ik word moe als ik naar haar kijk.
klassieke manier. is hoe je zo snel mogelijk jepaard doods bang voor van alles en nog wat kunt maken en vooral voor zijn baas.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:42

sorry dat ik zoveel schrijf. ik zal het in een keer doen.

Nh bestond al voordat de klassieke manier kwam. De indianen werken er al eeuwen mee.
De klassieke manier lijkt er met geen poging op. de klassieke manier is ontworpen door mensen die paarden niet zien als levendewezens. resultaat zo snel mogelijk dat was wat gold. Het is er nu in gesleten en een gewoonte geworden. Mensen stellen geen vragen meer, maar nemen over.
Het vilgen van een methoden id dodelijk voor de ontwikkeling. Als je open staat kom je een stuk verder, maar dat is moelijk voor de meeste. Ze zeggen het is altijd al zo geweest waarom zou ik het anders doen.
Denk na. Hoe leeft een paard in het wild. Hoe gedraagd hij zich in het wild?
Wat eet hij in het wild?
Leeft hij samen met omnivoren in het wild?
Nee. het paard heeft het bar slecht als je naar zijn natuurlijke omstandigheden zou kijken, maar dat doen we niet, want waar is dat nog te zien? Niet hier. Niet zo als het hoort.
al die namen die worden genoemd zijn mensen die ons wakker willen schudden. Ga een naar je paard en kijk eens naar hem in zijn box van hoog uit 4 bij 4 en zijn wei van 1h bij 1h. Zijn uurtje werken en de rest in het hok. Dat is toch geen manier? geef nou toe. Er is weinig mogelijkheid hier, maar daarom moeten paarden eigenaren en stal eigenaren eens wakker geschud worden. Geef het paard een paard waardig bestaan. Dat betekend niet dat hij in het veld wordt gezet en vervolgens zijn gang kan gaan. Nee het is een vrirend van ons en wij hebben hem om lol te hebben, dus zou hij toch voor ons moeten werken, maar maak dat werk dan zo leuk mogelijk en zorg dat hij je als een leider ziet en dus alles graag voor je doet.
Wees eens niet zo kort af en denk eens na over wat Emiel Voest Pat peralli enz. te zeggen hebben. Luister er eens naar en denk eens niet dat je het allemaal al weet, want dat is niet zo. Wij zijn omnivoren en leven dus niet van naturen samen met paarden. we moeten ze bestuderen voordat we weten hoe ze te behandelen. Wees blij dat zij dat al voor je gedaan hebben, want het kost enorm veel tijd en geduld. Veroordeel niet voordat je er voor open staat.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 11:49

wat doe ik dan?? mijn verzorgpaarden staan dag en nacht op het land, ook het wedstrijdpaard.
Als ik gereden heb, volgens ze mij, ga ik naar links, paard naar links, stop ik, paard stopt enz. Soms zijn de paarden natuurliijk wel afgeleid, maar meestal doen ze dit. Ook met de hand aan een lang touw kan ik ze zonder aan te raken laten wijken.
Het lijkt wat op Hempling, maar is toch anders, ik heb nooit een cursus ofzo gevolgd, maar ik doe dit eigenlijk zonder voorkennis, gewoon spelen met het paard zeg maar, als ontspanning.
Wat is dit dan???

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:56

phoenix4ever schreef:
Nh bestond al voordat de klassieke manier kwam. De indianen werken er al eeuwen mee.


*proest*

2500 jaar geleden? toen liepen er nog niet eens paarden in america.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:41

phoenix4ever schreef:
De klassieke manier lijkt er met geen poging op. de klassieke manier is ontworpen door mensen die paarden niet zien als levendewezens.


en als je dit denkt zou ik toch eens wat meer lezen dan alleen aannemen van nh-guru's. oh nee want "jij stelde vragen" ipv dat je aannam...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:44

phoenix4ever schreef:
Nee. het paard heeft het bar slecht als je naar zijn natuurlijke omstandigheden zou kijken, maar dat doen we niet, want waar is dat nog te zien? Niet hier. Niet zo als het hoort.


als je dit wilt moet je helemaal geen menselijk contact hebben met paarden, ook niet op nh methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:55

SuperPepeijn"]
[quote="phoenix4ever schreef:
Nee. het paard heeft het bar slecht als je naar zijn natuurlijke omstandigheden zou kijken, maar dat doen we niet, want waar is dat nog te zien? Niet hier. Niet zo als het hoort.


als je dit wilt moet je helemaal geen menselijk contact hebben met paarden, ook niet op nh methode.
[/quote]

Precies, het is heel simpel, het heeft geen zin te hameren op de natuurlijke leefomstandigheden van een paard. Als je dat wilt, moet je m de prairie op sturen en nooit meer naar omkijken. Het heeft niet zoveel zin om er op te blijven hameren als je in een dichtbevolkt land bezig bent met dieren die ver door-gedomesticeerd zijn. De omstandigheden van je paard optimaliseer je in de reele situatie waar je in zit en niet in een fantasiewereld van de natuurlijke leefsituatie waarin het moderne paard niet eens zou kunnen gedijen.
Want als een paard dat mag, dan mag ik ook en dan wil ik ook weer in een berevel in een grot aan versgeflambeerd vlees kluiven terwijl ik nauwelijks onderscheidbare klanken uitstoot naar mijn grotgenoten. Want dat is mijn historie, schijnt het. Buiten die grot lopen wel paarden, maar daar doe ik niks mee behalve er af en toe in speer in persen omdat ik nu eenmaal ook moet eten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:56

Ik vind Klaus Hempling niet zozeer zweverig. mAar hij is wel een talent zoals hij met paarden omgaat. Helaas kan hij minder goed met mensen omgaan, en dat is een gebrek omdat hij hiermee zijn doel voorbijschiet: mensen om leren gaan met paarden.
Wat Mieke zei is waar: de meesten van ons beginnen op de manege en daar leer je er alleen maar op te zitten maar je leert er te weinig over het wezen paard. De NH methode is inderdaad zweverig in bepaalde opzichten maar geeft je wel inzicht in paarden en hoe je ermee om moet gaan. Ouderwetse paarden mensen die niets van NH afweten kunnen het, zonder er zelf erg in te hebben. maar die kunnen het een ander niet overbrengen. Ik ben wel eens naar een NH clinic geweest en ik heb toch weer interssante tips opgedaan die werken. Wat betreft vertrouwen is NH een prettige aanvulling in je relatie met je paard. WAar ik me echter aan erger, is als mensen rijtechnische problemen hebben en van die zweverige types met NH oplossingen aan komen. Wil je paard niet in lengtebuiging? Join ups doen! Nou sorry hoor ,maar DAAR moet je bij mij niet mee aan komen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:02

waarom zou ik geen menselijk contact mogen. ik ben toch een mens. wat ik scheef ging over veel van de paarden mensen. smmige hebben het gewoon, die doen van zichzelf de dingen goed, maar de meeste niet.
als jij zeker weet dat je,je paard begrijpt dan heb ik het dus niet over jou.
de klassieke rijstijl zoals hij nu is bestaat nog niets eens zolang. tegenwoordig is hij velemalen harder. kijk maar eens hoe paarden ingereden werden dat gebeurd nu al anders op vele plaatsen, maar helaas nog steeds veel te snel en te ruig.
xenophon heeft vast nooit bedoeld dat wij paarden vast bonden en ze verotsloegen tot ze geen kick meer gaven. dat is de oude klassiekerijstijl die in nederland steeds minder word toe gepast.
wat de indianen met de paarden deden deden ze met andere dieren al lang voordat er paarden in america kwamen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:07

Lovely"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="phoenix4ever schreef:
Nee. het paard heeft het bar slecht als je naar zijn natuurlijke omstandigheden zou kijken, maar dat doen we niet, want waar is dat nog te zien? Niet hier. Niet zo als het hoort.


als je dit wilt moet je helemaal geen menselijk contact hebben met paarden, ook niet op nh methode.
[/quote]

Precies, het is heel simpel, het heeft geen zin te hameren op de natuurlijke leefomstandigheden van een paard. Als je dat wilt, moet je m de prairie op sturen en nooit meer naar omkijken. Het heeft niet zoveel zin om er op te blijven hameren als je in een dichtbevolkt land bezig bent met dieren die ver door-gedomesticeerd zijn. De omstandigheden van je paard optimaliseer je in de reele situatie waar je in zit en niet in een fantasiewereld van de natuurlijke leefsituatie waarin het moderne paard niet eens zou kunnen gedijen.
Want als een paard dat mag, dan mag ik ook en dan wil ik ook weer in een berevel in een grot aan versgeflambeerd vlees kluiven terwijl ik nauwelijks onderscheidbare klanken uitstoot naar mijn grotgenoten. Want dat is mijn historie, schijnt het. Buiten die grot lopen wel paarden, maar daar doe ik niks mee behalve er af en toe in speer in persen omdat ik nu eenmaal ook moet eten.
[/quote]

Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Lees het nog maar eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:07

phoenix4ever schreef:
xenophon heeft vast nooit bedoeld dat wij paarden vast bonden en ze verotsloegen tot ze geen kick meer gaven. dat is de oude klassiekerijstijl die in nederland steeds minder word toe gepast.
wat de indianen met de paarden deden deden ze met andere dieren al lang voordat er paarden in america kwamen.

Hoho phoenix, dat was niet de klassieke stijl, dat was de stijlloze stijl! Zo ging het inderdaad in de romeinse tijd, en het gebeurt in zuid amerika overigens nog steeds zo met de polopaarden, want die lui zijn blijven hangen in de tijd.
De klassieke methode is echter gebaseerd op het welzijn van het paard, met inzicht in het paard. Maar er zijn mensen die zichzelf verwarren met klassieke paardenmensen, maar het zelf niet zijn.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:26

ik weet niet hoe de anderen zijn, maar met emiel voest heb ik niet zulke goede ervaringen. hij kwam een keer bij ons op de manege een dmonstratie geven. hij had mijn paard uitgezocht en wilde van te voren even oefenen. dus hij met mijn paard in een afgezet stuk in de bak, heel had met touw zwaaien, mijn paard vond hem wel interessant en komt (heel rustig) op hem afgelopen, emiel nog hader met het touw zwaaien. paard niet zo onder de indruk blijft naar hem toe lopen (oortjes naar voren, totaal NIET gemeen oid). emiel gilt dat we dat gevaarlijke paard weg moeten halen, hij valt hem aan....tsssssssk en dat noemt zich paardenfluisteraar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:28

idd.
Op die manier een paard zadelmak maken heb ik gelukkig nog nooit gezien. En heeft naar mijn idee niks met klassiek te maken.

Maar 3 maanden over longeren met een zadel doen en vervolgens een half jaar aan de longeerlijn met iemand erop voordat hij eindelijk in stap los mag, vind ik ook niet juist.
Dan heeft het paard ook te veel tijd om trucjes te gaan bedenken.
En dan moet er ineens ge-NH worden, want het paard heeft kuren.