Eigen pony... wat komt er allemaal bij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsaa_Ellen

Eigen pony... wat komt er allemaal bij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:58

Hallo allemaal,

Ik zou heel graag een eigen pony/ paard willen maar ik zit nog op school en heb daar dan denk ik niet genoeg tijd voor. Ik heb ook een heel leuk verzorgadres waar ik ook kan rijden enzo, dus dat is ook helemaal geweldig!!! Ik vraag me alleen af hoevaak je een pony in de week zou moet rijden en wat je allemaal aan de verzorging moet doen?
Verder weet ik ook nog niet wat er allemaal voor kosten nog bij komen?

Ik zou het heel fijn vinden als jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

Alvast bedankt.

Gr Ellen.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:43

-> VMR VSW

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:05

Nou rijden doe ik niet zo heel vaak omdat ik het druk heb met school op het moment, maar die van mij lopen dag en nacht buiten, dus ze krijgen voldoende beweging. Verder moet ik er dus iedere dag heen om te voeren en te controleren of alles nog in orde is. Ik heb geen stal, dus mesten hoeft niet.

Op dit moment poets ik de shetten een aantal keren per week goed, omdat ze nog steeds aan het verharen zijn.

Kosten:
Stalling/weide
dierenarts
hoefsmid
voer
poetsspullen
tuig
Het is ook altijd handig om wat geld te sparen voor een onverwachte uitgaven bij ziekte bijvoorbeeld.

Verder schiet het me nu niet te binnen.

mhfp

Re: Eigen pony... wat komt er allemaal bij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:26

Dag Ellen,

Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag in m'n hoofd .
Ik rijd al sinds m'n tiende en heb altijd gedroomd van een eigen paard. Mijn ouders hebben steeds beweert dat ze er geen geld en tijd voor hadden en dus kreeg ik geen paard. 'Onzin', dacht ik, 'er zijn er zovelen die dat wel hebben: hebben die dan wel allemaal geld en tijd?'.
Een tijdje geleden zei mijn vriend (waarmee ik nu al meer dan 2 jaar samen ben): 'Weet je wat, als we nu eens een paard kopen?'. Eerst dacht ik dat hij grapte, maar geleidelijk aan werd zijn idee serieuzer en ging hij er meer over nadenken. En toen we een weide 'kado' kregen van een klant van hem, was de knoop doorgehakt: we kopen een paard! Ik was supergelukkig, natuurlijk, en ben dat nog steeds .

Met spijt in het hart , moet ik toegeven dat er ergens een kern van waarheid in mijn ouders' verhaal zat: een paard kost heel wat geld en tijd. Vooral geld. Tijd maak je daarvoor. Ik dacht ook eerst dat ik dat nooit zou kunnen combineren met mijn school (op dit moment: drukke stage), mijn vriend en m'n andere drukke bezigheid: het internet.
En eigenlijk is het onzin dat je totaal geen tijd hebt voor een paard, je MAAKT er tijd voor. Je moet alleen je kostbare tijd wat beter inplannen en dan is dat allemaal te doen. Ik denk trouwens dat je later (als je volwassen bent en werkt) nog minder tijd hebt dan nu op school. Nu heb je nog veel vakantie, moet je geen huishouden runnen, niet voor de kinderen zorgen, enz. Wel goed je huiswerk blijven maken, hoor

Geld is een andere zaak... Mijn vriend en ik zijn eigenlijk met ons 'achterste in de goede boter gevallen' : de weide mogen we 'lenen', de stal hebben we op de kop kunnen tikken van een kennis en de aanschaf van paard en spullen viel al bij al nog mee. We hebben wel een specifiek budget uitgelegd voor het paard. Voor de aankoop van een paard was het zeker geen groot budget. Ik dacht eerst dat het ons niet zou lukken om een paard voor die prijs te vinden, maar blijkbaar is het wel gelukt. Je moet alleen een beetje harder en langer zoeken. En even onderhandelen over de prijs. Heel wat eigenaars zijn toch bereid om hun paard voor een iets lager bedrag te verkopen, als ze maar zeker zijn dat hun paardje een goede thuis krijgt. Maar houd wel in gedachte: een paard kost een handvol geld (zeker in het begin) en zal altijd geld blijven kosten. En dan kan je beter hopen dat het niet ziek wordt of gewond geraakt...

Hoe vaak je een paard of pony moet rijden, hangt een beetje af van zijn karakter en jouw tijd. Een vurige pony moet je misschien 4X per week rijden, terwijl een rustig paardje voldoening heeft aan 2X per week. Er is trouwens meer dan rijden alleen. Het kan goed zijn dat je maar 2X rijdt in de week, maar daarnaast nog iedere dag met hem in de weide speelt, hem borstelt en vertroetelt of hem nog wat vrijheidsdressuur leert. En dat kan prima voor jouw paard lukken en het is ook nog leuk voor jou. Als je je alleen fixeert op 'rijden', dan ben je verkeerd bezig. Er is nog zoveel meer te doen met je paardje!!

Dus, kort samengevat, de tips:

*Een paard kost wel veel geld, vooral in het begin. Denk maar aan weide huren of kopen, stal huren of bouwen, een paard kopen, spullen kopen, enz. Nadien, als je eenmaal gesettled bent, kost het wel minder, maar houd in gedachten dat je veearts, hoefsmid, tandarts, enz. ook moet betalen. Zet je je paard op de manege, dan komt het nog duurder uit dan op de wei. En denk eraan: nu vallen al die kosten terug op jouw ouders... En ze zullen ook wel wat tijd moeten maken, bv. om jou naar je pony te brengen, om jou en je pony naar bv. wedstrijden, lessen, enz. te brengen. Hebben zij wel geld en tijd voor een paard?

*Een paard verzorgen kost veel tijd, maar een echte paardenliefhebber maakt daar graag tijd voor vrij, ongeacht dat hij daar misschien heel wat andere dingen voor moet laten (behalve je huiswerk, he )

*Ben je zeker dat je een eigen paard wil? Of twijfel je eraan of je binnen een paar jaartjes nog steeds even gek bent van paarden...?
Let op: de meeste ruitertjes stoppen met paarden rond 14 jaar, omdat ze dan andere interesses krijgen. Degenen die verder doen na hun 14de, zullen de paardenkriebel nooit kwijtraken...

*Ben je zeker dat je nu een pony wil, of toch maar liever een groot paard? Misschien ben je binnen 2 jaartjes te groot voor je pony... En dan moet je hem waarschijnlijk verkopen... Da's niet leuk, natuurlijk. Als je zelf niet te bang bent, of nu al redelijk groot, koop dan een grote (D-of E-)pony of een (klein) paard.

Kan je op deze tips (behalve de laatste) volmondig 'ja' zeggen? Dan heb ik nog maar één ding te zeggen: DOEN!
Een eigen paard is het mooiste wat een paardengek kan krijgen!

Groetjes Sylvia

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:44

Een eigen pony is echt héél iets anders dan een verzorgpony.

Ik heb zelf 4 jaar lang 2 shetlanders verzorgt toen ik klein was.
En die na die 4 jaar overgekocht... maar dat was echt een hele verandering. Ze stonden wel gewoon bij mij thuis. We hadden/hebben
land en stallen. Maar toch komt er veel bij kijken. Ineens moest
ik voor me eigen hooi gaan zorgen en stro. En de hoefsmid moest
komen... wormekuren zelf kopen.
Ik als 12 jarig meisje had de verantwoording ineens over 2 pony's.
Gelukkig hielp mijn zus me overal bij..
Ik heb er wel veel van geleerd en er zeker geen spijt van gehad.
Maar de verandering is enorm.. elke dag zelf voeren en op stal zetten.
Terwijl ik dat eerst nooit deed.

Maar als je een eigen pony koopt dan heb je dit allemaal nodig:
-Aanshafsprijs van de pony (Meestal ook niet echt goedkoop)
-Stalling (Pensionstal ben je alsnel 180 euro per maand kwijt)
- Eigen stal:
-Hooi
-Stro
-Hoefsmid
-Wormekuuren
-inenting
- alle spullen zoals +Zadel+hoofdstel+Halster+ Dekens+ enz.
En reken er maar op dat je wel een keer Dierenarts moet bellen.
Want je kan er niet vanuit gaan dat je pony nooit is iets zal krijgen.

En voor dat alles is een hoop geld nodig.

Dan nog tijd. Ik denk dat je als je op school zit... meer tijd heb zelfs
als waneer j werkt.
Als je een goede rijpony heb.. dan zal je zeker 3/4 keer in de week wel
een uurtje moeten rijden om z'n conditie op pijl te houden.
En het is het rijden niet alleen.. ook de verzorging van je pony.
Dus een verzorgpony is heel wat betjes goedkoper

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:38

ik heb een eigen pony daar doe ik mee

elke dag rijden poetsen wassen wegens zomer exeem
verder heb ik een all inclussif stal

z0rr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:39

en me stal kost 300 euro permaand

Tsaa_Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:36

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie goede uitleg! Het is veel duidelijker geworden!
Ik zou echt heel graag een eigen pony/ paard willen, maar ik hoor dat er heel veel bij komt kijken!
Ik heb ook echt een super leuk verzorgadres waar ik ook kan rijden, dus dat is ook al helemaal geweldig!!

Bedankt!!!!

Gr Ellen
Laatst bijgewerkt door Tsaa_Ellen op 19-05-06 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:38

Idd zoals hier boven genoemd word, er komt echt veel meer bij kijken dan jezelf denkt!

Bijv. Tandarts ook nog

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:48

jah idd een heleboel vooral de verzorging

4_LIFE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:17

Het is een heleboel maar dat is het dan wel waard

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:18

De TANDARTS komt er ook nog eens bij, minimaal 1 keer per jaar..

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:44

Een eigen paard kost veel tijd en geld dus je moet wel een goede berekening maken of je het aan kan

Kosten:
Aanschaf paard
Stalling
Eten
Tuig
Poets spullen
dekens
Wormenkuren ( 3 keer per jaar)
Inentingen (1 keer per jaar)
Tandarts ( 1 keer per jaar)
Hoefsmid (ongeveer 1 keer in de 8 weken)
Eventueel dierenarts kosten (hier moet je altijd rekening mee houden en kan hoog oplopen)
Verzekering

Tijd:
Als je paard op stal staat vind ik dat je minimaal 2 uur met je paard bezig moet zijn per dag o.a. los gooien, wandelen, poetsen, rijden of longeren etc. Als hij buiten staat ben je denk ik tussen de 1 a 2 uur bezig.

Als mijn paard op stal staat gooi ik haar eerst altijd lekker minimaal half uur los, ga ik rustig aan poetsen en knuffelen dan rijden of longeren en dan nog even lekker stuk wandelen en soms grazen.
Ik vind het erg belangrijk dat ze genoeg aandacht en beweging krijgt ze staan al de rest van de 22 uur op stal. Gelukkig wordt ze meestal meerdere keren per dag door anderen ook buiten gezet.

Als ze op het weiland staan ga ik eerst lekker poetsen en knuffelen dan rijden of longeren en dan meestal nog even wandelen.

En ja je moet er dingen voor laten maar vind het het wel waard!!!