Zonder of met zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Zonder of met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:02

Wat is fijner voor een paard.
Het rijden zonder of met zadel?

ellepel

Re: Zonder of met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:00

ligt aan meer dingen he...

als je een goed passend zadel hebt en je zit zelf ook goed dan is dat prima toch?

zonder zadel hetzelfde, als je goed zit is er niks mis mee toch?

maar als jij niet goed zit en je stoort je paard in zijn beweging...tja...dan kan dat zowel met als zonder zadel niet prettig zijn voor een paard

Annn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:12

ligt idd aan hoe het zadel zit enzo

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:57

Mijn paard heeft een aardige ruggengraat. Het lijkt me voor het beest niet fijn als daar iemand op zit te "bonken". Terwijl een zadel de ruggengraat vrij laat.

Verschilt dus idd per geval. Dus of het zadel goed ligt en de bouw en hoe de ruiter zit etc.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:25

En daarbij een goed passend zadel verdeelt de druk beter over een groter oppervlak. Dat lijkt me fijner, maar als je een goede zit hebt, maakt het niet zoveel uit denk ik.

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:40

hangt van paard tot paard af, mijn D-pony heeft een hle brede rug, dus daar kan je perfect op zitten zonder zadel, en ik heb het idee dat hij het ook veel fijner vind.
bij mijn andere paard heeft een hele felle ruggengraat, dus het is zeer onaangenaam voor paard en ruiter

Anne_Bo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:18

het hangt idd van je paard af

SelindeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:34

Ik denk, dat je botten in je kont, je paard behoorlijk kunnen zeer doen.. maar ik denk ook (poeh hey, ik denk een boel ) dat af en toe een ritje zonder zadel wel goed is voor je paard en voor jezelf.. qua zit enzo..

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:45

Nou ik denk dat dat van die botten in je kont wel meevalt hoor Ik heb er iig genoeg vet omheen zitten heb ik het idee

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:46

ik denk dat het voor een ronde pony (geen botten/ ruggegraat), in combinatie met een ruiter die goed zonder zadel kan rijden (niet in de manen hangt te trekken ), wel fijner is zonder dan met zadel, alleen al om de singel!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:50

Ik rij mijn paard wel eens zonder zadel en hoofdstel, en hij heeft er wel lol mee.
Dat hij moet luisteren dat snapt hij niet want hij heeft niks in de mond, maar zonder zadel vind hij prettiger..

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:53

Hangt misschien zelfs van het weer af, als het heeel warm is, dan vinden ze het misschien minder fijn, zo'n zweetzadel erop

Ik denk trouwens dat veel paarden toch zonder zadel zouden kiezen, zo'n strakke singel vinden ze niet allemaal even fijn

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:50

Ja, ik heb ook zo het idee dat paarden zelf zonder zadel eht fijner vinden. En ik vind dan ook altijd dat je dichterbij bent bij je paard om het maar zo te zeggen. Je krijgt er denk ik ook een betere band mee om dat je meer met je stem moet rijden..

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:32

Mij lijkt als iemand erop zit te bonken dat een zadel toch wel fijner is voor je paard, omdat die de ruggengraat vrij laat en de druk verdeeld. Zoals velen hier al zeggen, als je zit goed is kan het geen kwaad en zonder zadel op je paard stappen is voor het paard wel prettiger lijkt mij. Daarom ga ik ook graag uitstappen zonder zadel