Paard opeens grote bobbels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prii

Paard opeens grote bobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 12:25

Vanochtend kwam ik bij mijn vz paard.
en ik zag opeens grote bobbels onder haar buik(bij singel), maar ook 2 op de rug en langs haar buik.
Het zit ook op plekken waar het zadel niet komt.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn ?
Ik heb al iets gelezen over wratten, maar ik weet niet precies hoe dat bij een paard eruit ziet.

Zou het kwaad kunnen ?

Alvast bedankt

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:26

Dit kan zoveel zijn, het kan aan de voeding liggen, maar het kan ook vb. een allergische reactie op een deken oid zijn... Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het aan de DA vragen.

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:27

geen steken van horzels of een ander prikbeest?

prii

Re: Paard opeens grote bobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 12:28

Ik weet het niet..
Het zijn nogal grote bobbels,,die lijken me te groot voor steken

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:43

ja ik weet niet hoe het eruit ziet maar in deze tijd van hetjaar is de kans groot dat het een steek is ik heb een pony gezien die ook helemaal onder zat met van die megabulten wat wij toen hebben gedaan is haar gewoon afgespoten en later is de dierenarts geweest en volgens mij was het een allergische reactie

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:49

Het kan een steek van een beest zijn. Het kan allergie van het hooi zijn..

VRaag het eens aan de eigenaresse van je VP, misschien weet zij het wel..

paardkoetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:49

het kunnen ook horzel bulten zijn, dan hebben horzels eitjes vlak onder de huid van het paard gelegd en dan als ze uitkomen eten ze het paard op die bulten zijn volgens mij gelig en die moeten zsm door een dierenarts weg worden gehaald (mischien kan je het ook zelf doen maar das niet erg safe voorals het geeen horzel bulten zijn.)

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:33

Zijn het met vovht gevulde bulten??? De kans is groot dat je paard dan allergies is voor het wasmiddel waar je deken mee gewassen is. Beste is om de DA even te laten komen die spuit hem dan in met een vochtafdrijvend middel en een middel om de allergische reactie te stoppen.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:14

Mijn bijrijdpaard had gisteren ook ineens grote bulten vooral onder haar buik en een paar op de rest van haar lichaam. Bij ons zijn echter nog geen horzels te bekennen en de bulten zijn echt flink dus ook niet van een normale vlieg/ mug lijkt me. Wij zitten zelf te denken aan te veel eiwitten in het gras , omdat ze ook wat stijf loopt. Van te veel eiwitten kunnen ze ook bulten krijgen heb ik gehoord. Die van ons mag nu even niet in de wei om te kijken of het minder wordt als ze geen gras meer binnen krijgt.

remi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:09

clara schreef:
Mijn bijrijdpaard had gisteren ook ineens grote bulten vooral onder haar buik en een paar op de rest van haar lichaam. Bij ons zijn echter nog geen horzels te bekennen en de bulten zijn echt flink dus ook niet van een normale vlieg/ mug lijkt me. Wij zitten zelf te denken aan te veel eiwitten in het gras , omdat ze ook wat stijf loopt. Van te veel eiwitten kunnen ze ook bulten krijgen heb ik gehoord. Die van ons mag nu even niet in de wei om te kijken of het minder wordt als ze geen gras meer binnen krijgt.

Op de manege waar ik werk is 1 van de paarden overgevoelig voor muggenbeten, dit zorgt bij hem ook voor grote bulten......( en dan bedoel ik ook groooootte bulten) Dus het zou wel kunnen alleen past dan het stijve lopen er dan niet bij. Bij een teveel aan eiwitten is mijn ervaring dat je daar kleine bultjes van krijgt. Maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:36

Bij ons zijn de eerste muggebulten weer opgedoken, bulten van ca 2cm groot.

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:33

Mijne heeft er ook ieder jaar last van, grote bulten onder aan de buik, en het is nu inderdaad muggen en vliegentijd en de een is er gevoeliger voor dan de ander als ie gestoken wordt, net als bij de mens

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:31

ja mijn pony had ook een grote bult en ahd er naar laten kijken en eht bleek gewoon dat een mug lekker bezig geweest was

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:35

heej,
ik heb het pas nog bij biologie gehad als dat de bubbels zijn wat je bedoelt.
horzels kunnen het zijn ze komen op het een of andere manier onder de huid van hetpaard leggen daar eitjes en dat word een bobbel.
als dat zo is niet open maken die bobbel ze komen vanzelf zelf naar buiten zetten.
hoop dat je er wat aan heb.
goretjes lisa.

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:38

Het is nog niet de tijd voor horzels om eitjes te leggen dat dat kan het bij de paardennog niet zijn.

xxliesjexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:40

smano schreef:
Het is nog niet de tijd voor horzels om eitjes te leggen dat dat kan het bij de paardennog niet zijn.

o nou dan weet ik eht ook niet.
ik heb het geprobeert;) veel succes evrder ermee en hopen dat het snel weggaat.

loverambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:43

mijn paardje had ook bulten onder haar buik ik kijk morgen even anders moet de da maar even kijken!! geen idee wat het is

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:45

Mijn paard heeft ook al ongeveer 2 weken (sinds het warme weer) grote bulten of het een of ander dat hem steekt, met dit weer gaat het weer weg. Verder spuit ik iedere dag antivliegenmiddel en voer ik knoflook. Hij is gevoeliger dan zijn weigenootjes (een tinker en 2 welshen) Die hebben een dikkere huid dan mijn luxe uitgevallen Oldenburger (type amper manen en staart en dun vel). Hij heeft bulten van 2 euro formaat tot formaat tennisbal. Ook precies onder buik bij singel en op de rug. Heb maar een paar dagen zonder zadel gereden (spierpijn!!!)

Lietjuh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:48

Ik zou de veearts er wel bij halen, je weet maar nooit wat het is.
beterschap