Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Littleghoul

Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:14

Ik wil graag wat ervaringen en meningen van mensen over natuurlijk bekappen.

Graag waarom wel of waarom niet. Met uitleg!

Alvast bedankt!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:42

Ik ben zeker voor natuurlijk bekappen.

Ik zou mijn eigen pony´s niet op ijzers willen hebben. Wel
over nagedacht. Maar ik wil het nu absoluut niet meer.
Paarden zijn toch ook niet geboren met ijzers??
Mijn ervaring met natuurlijk bekappen.... helemaal goed

De pony van mijn zus die loopt wél op ijzers.. máár dat moet
omdat hij anders verkeerd gaat lopen...

alex66

Re: Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:03

iedereen die zijn gezonde verstand gebruikt, weet dat ijzers een lapmiddel zijn
en dus als het niet noodzakelijk is laat je een paard lekker zonder lopen.

tussen ijzers en natuurlijk bekappen zit echter nog iets anders namenlijk gewoon bekappen.

zou mijn paard zonder ijzers kunnen dan zou ik daar voor kiezen.

geen haar op mijn hoofd denkt er aan om na een cursus van een paar dagen zelf in de voeten van mijn paard te gaan snijden.

dan liever een gediplomeerde smid die er voor geleerd heeft en weet waar hij mee bezig is.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:28

Leandra15 schreef:
Paarden zijn toch ook niet geboren met ijzers??

Jij bent toch ook geboren zonder schoenen? Maar die krijg je ook wel dus dat maakt niet uit.
Ik vind dat het eigen keuze is, soms hebben paarden het ook nodig, maar als je vaak in het bos of op straat rijd zijn ijzers wel handig want anders slijten de hoeven zo snel.

Ontopic: ik ben ook voor natuurlijk bekappen, hoewel ik het andere ook niet erg vind. Maar ik zou zelf denk ik wel kiezen voor natuurlijk bekappen, als ik een eigen paard had.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:34

Sinds dat mijn vzpaard natuurlijk bekapt is kijk ik met een scheef oog naar ruiters met paarden die vierkant beslagen zijn op onze manège.

Tot nu toe heb ik nog geen paard tegengekomen waar het écht nodig is dat het op ijzers moet.Meestal luidt het argument:we maken veel buitenritten.

Ik heb ook een paard gezien dat verkeerd beslagen is:
1voorvoet met 1lipje en de ander met 2 lipjes.
Dan vraag ik me af wat er met die ene voorvoet aan de hand is.

Dus nee,voor mij geen ijzers meer

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:12

Ik heb er goeie ervaringen mee.
Ben geen voorstander van ijzers, dus heb haar van de ijzers gehaald en toen geprobeerd met gewoon bekappen, maar toen hield ze geen hoef meer over. Toen toch maar weer op ijzers gezet en later weer eraf gehaald en natuurlijk bekappen geprobeerd. Dat ging meteen al een stuk beter.. Ook had ze platvoeten toen ze nog op ijzers stond, dat is nu ook verholpen. Dus ja, voor mijn paard werkt het goed

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:13

inderdaad ijzers zijn niet noodzakelijk, dus het hóeft niet. en daarbij komt dat bekappen ook nog eens goedkoper is

Littleghoul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 06:54

Heb nu ijzers eraf laten halen op de gewone manier, omdat ze helemaal in zijn hoeven zaten (na 5 weken!) dus ik denk ik haal ze eraf. Maar hij loopt echt kreupel nu.
Morgen komt de natuurlijk bekapper dus ik wil wel even mening weten.. maar ben nog niet uit wat ik nou wel en niet moet doen en wat wel en niet goed is.
Hij heeft geloof ik al best lang ijzers voor gehad.. hmmm.. hahaha..
Meer meningen of verhalen?? Kom maar op..
Jullie vast bedankt allemaal!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:04

Ik heb er goede ervaringen mee. Van belang is dat je wel iemand langs laat komen met een goede opleiding (de mijne heeft een opleiding gehad in de VS en volgt daar nog regelmatig bijscholing etc). Ook is het handig om jezelf er in te verdiepen zodat je regelmatig wat zelf gaat bijvijlen en dat je het ook kunt zien als er iets fout zou gaan.

Littleghoul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:12

oh bij ons kpmt iemand van hoofbalance.nl

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:14

Zegt me zo niks, dr staat geen naam op die site toch?

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:18

Volgens mij is dat de site van Bram de Langen

Littleghoul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:20

Ja dat is hem, haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:27

Ik bekap mijn paardje nu ruim anderhalf jaar zelf na de "beruchte" 1-dags cursus. En waarom? Omdat mijn paardje sindsdien geweldig loopt onder het zadel. Ze staat niet kaarsrecht op de achterbenen, maar ze strijkt zichzelf niet, waar ik (toen ze nog traditioneel bekapt werd) - bij wijze van spreken - op zat te wachten. Ik hou slechts zoolhoogte aan. Helaas zullen haar hoeven nooit 100% herstellen, want daar is echt 24/7 weidegang voor nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:37

ik blijf een voorstander van gezond (boeren)verstand. Zorg dat je paard correct op z'n voeten staat er ermee kan doen wat je van 'm vraagt.
Ik ben allergisch voor smeden die stickertjes op hun werk plakken, ik wil geen plakkers, ik wil goed werk, punt uit!
Als ik het noodzaak vind om ijzers onder mijn paard te timmeren, dan is dat mijn verantwoording en als ik denk dat ie het zonder kan, dan is ook dat mijn verantwoording.
Als de reguliere hoefsmid-opleiding nou eens gewoon wat meer aandacht besteedde aan communicatie in hun opleiding, dan zou er een hoop minder kaf onder het (alternatieve) koren zijn. Dan zou de smid vragen naar wat je met je paard doet, hoe vaak, hoeveel en onder welke omstandigheden. Dan zou hij op basis daarvan een goed advies kunnen geven, in het belang van het paard EN de ruiter/menner.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:39

Ik ben ook voor natuurlijk bekappen, rijd ook weinig over straat, dus ijzers zijn niet echt nodig, vind het ook best prijzig.

Had toch ook nog een vraagje om de hoeveel weken bekappen jullie, of is dit per pony verschillend?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:01

Marijuhhhhh schreef:
Had toch ook nog een vraagje om de hoeveel weken bekappen jullie, of is dit per pony verschillend?

Ikzelf doe het wekelijks, zo krijgen de hoefwand en steunsels geen kans te lang te worden. Toch gaat het allemaal niet makkelijk hoor, de hoefwand wordt kei- en keihard, de grofste vijl kan er bijna niet doorheen. In dat opzicht is een regenbuitje af en toe wel eens lekker

(Dagelijks een afstand over straat rijden, is met NB nl. ook geen probleem)

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:03

Betere doorbloeding van de ondervoet = gezondere benen!!
Ik ben VOOR

Littleghoul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:11

Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze daaraan wennen.. zo ineens zonder ijzers? Want hij loopt echt kreupel nu!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:14

Ik ben tevreden met ijzers dus zal zeker niet overstappen naar natuurlijk bekappen. Wat mij heel erg tegen staat is dat mensen zelf gaan lopen klungelen na 1 cursusdag (niet voor iedereen er zullen ook mensen zijn die dat wel kunnen) en daarmee even snel de hoeven in de vernieling brengen.
Het is de trend van tegenwoordig maar ik houd het bij traditioneel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:16

Mijn paard kwam niet "vers" van de ijzers af (liep trouwens gedurende de periode met ijzers niet lekker).

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:18

Dat vind ik ook niks! Ik heb dan ook gewoon een prof aan mijn paard dr voetjes en dat hou ik zo.

Sinds ik weet hoe het hoefmechanisme werkt staan mijn paarden zonder ijzers en ze gaan echt super!
De meeste mensen hebbend enk ik geen idee van hoe het hele mechanisme van de ondervoet werkt en wat voor invloed een ijzer daarop heeft.

Littleghoul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:20

Oh nee ik ga echt niet zelf iets doen.. een hoefsmid doet dat maar lekker, die heeft er tenslotte voor geleerd!

Maar natuurlijk en traditoneel hebben zulke verschillende meningen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:20

jeannaa schreef:
Ik ben tevreden met ijzers dus zal zeker niet overstappen naar natuurlijk bekappen. Wat mij heel erg tegen staat is dat mensen zelf gaan lopen klungelen na 1 cursusdag (niet voor iedereen er zullen ook mensen zijn die dat wel kunnen) en daarmee even snel de hoeven in de vernieling brengen.
Het is de trend van tegenwoordig maar ik houd het bij traditioneel.

Wat mij dan weer erg tegen staat is dat dit door veel mensen wordt beweerd, maar men nooit met voorbeelden kan komen.
Verder wordt er op de cursussen altijd verteld dat deze niet voldoende zijn om zonder toezicht aan de hoeven te zitten, maar dat je altijd moet werken onder het toezicht van een ervaren natuurlijk bekapper.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:21

Littleghoul schreef:
Oh nee ik ga echt niet zelf iets doen.. een hoefsmid doet dat maar lekker, die heeft er tenslotte voor geleerd!

Maar natuurlijk en traditoneel hebben zulke verschillende meningen!

Dat is dus lang niet altijd waar. Er zijn ook traditionele smeden die qua werkwijze heel dicht tegen het natuurlijk bekappen aan zitten. Verder zijn er in het natuurlijk bekappen ook weer verschillende stromingen.