Krijgt mijn shet te veel/weinig of genoeg eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Krijgt mijn shet te veel/weinig of genoeg eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 08:34

Aangezien ik het idee heb dat meneer in een week tijd al flink wat is aangekomen (of ik ben aan zijn omvang gaan wennen, zou ook kunnen) vraag ik maar even of mijn shet voldoende, zo niet, te veel eten krijgt?

's ochtends: 1/4 pavo koek en een beetje brok (vitaminenbrok, geen sportbrok ofzoiets, ook van pavo) en een plak hooi

's middags: staat ie op het land, schraal landje.

tussendoor: handje muesli en handje zemelen met hierdoor vitaminen en mineralen. bij elkaar ongeveer 1/4 biksschep zeg maar

's avonds: 1/4 pavo koek en een beetje brok, en een plak hooi.

Gaat het goed zo, of zou ik wat in het voerschema kunnen veranderen? Hij was wat aan de schrale kant, mocht zeker wel wat aankomen, maar het moet natuurlijk geen verdere gevolgen hebben voor zijn gezondheid ofzo.

Xx_Mitt_xX

Re: Krijgt mijn shet te veel/weinig of genoeg eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:39

Ik denk dat je het tussendoortje beter kunt vervangen door een plak hooi. Rijd je verder op je shetlander of staat hij voor een kar? zo niet, dan mag hij nog wel wat minder, kun je bijvoorbeeld de koek weglaten en alleen een beetje biks geven met voldoende hooi.

(denk je eraan dat je de zemelen met water moet aanmaken!)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 08:44

Slobber, dus de muesli en de zemelen krijgt ie met water hoor

En die koeken, daar zit juist volgens mij zeg maar niks in, alleen de vitaminen en mineralen die ze nodig hebben als ze op het land staan... van die PavoSummerfit koeken.
Er wordt momenteel alleen mee gewandeld ofzo, hij wordt niet bereden.

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:06

Ik denk dat het wel genoeg is hoor, zolang die niet te veel stil blijft staan.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:15

Ik vind dat hij teveel krijgt!

Ik zou de biks en de musli helemaal weglaten maar wel die vitamines bij blijven voeren.

Ipv de biks en musli hooi bijgeven!

Het lijkt weinig maar een shet die praktisch niet hoeft te werken wordt op deze manier moddervet! en een hoefbevangenpony wil je echt niet!!

Ik heb een shet en een kruising shet/welsh en die krijgen alleen een uurtje gras per dag, een compleet supplement voor de nodige vitamines en mineralen en verder wat hooi!
Ook als de welsh in de zomer voor de wagen loopt krijgt hij geen biks bij.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:27

De biks is alleen vitaminenbiks, dus met verder weinig voedingswaarde, maar die kan ik wel weglaten inderdaad.
Slobber moet ie toch een handje van krijgen, omdat ie samen met een andere pony gevoerd wordt, en anders heeft ie niks. Maar een handje kan vast geen kwaad dan, dat scheelt iig heel wat.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:32

hoeveel beweging krijgt je shet? of heb ik daar overheen gelezen..
mijn shetlander krijgt ongeveer hetzelfde.
Maar zij krijgt zeker 3 kwartier tot 1 uur beweging.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:35

Hij krijgt momenteel nog niet veel beweging, hij kan namelijk nog niks... En ik ga eerst even mijn examens maken, dan heb ik alle tijd om hem het longeren te gaan leren enzo, vandaar.

Ik vond het zelf al een beetje veel eten, daarom heb ik nu zijn biks en zijn slobber erafgehaald. Dan krijgt ie dus op een dag 2 plakken hooi en een halve PavoSummerfit koek. En dan 'smiddags op het land, maar dat stelt niet echt heel veel voor, er staat wel wat, maar het is schraal. De hoeveelheid hooi, maakt dat nog uit?

Ook voor hoefbevangenheid ofzo? Ja sorry hoor, maar ik ben echt een leek wat paardenvoeding betreft volgens mij...

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:39

Mijn pony heeft ook altijd vrij snel last van hoefbevangenheid, maar bij ons maakt de hoeveelheid hooi daarbij geen verschil..... ( is dan wel pony van 1.25m, maar krijgt eigenlijk onbeperkt hooi + 1 kg bix(in dagdelen verdeeld)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:43

Oke, dan moet het vanaf nu goed komen Bedankt voor jullie reacties allemaal, meer reacties zijn natuurlijk nog steeds wel welkom hoor

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:45

idd meer hooi/kuil/gras gaan voeren, de verhouding krachtvoer (pavoblok/brok/muesli) op ruwvoer moet 1:11 zijn. Hooi en gras is voor je shet veel belangrijker dan krachtvoer, je kunt het best hooi of meer gras geven dus.

goodwin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:04

nou suuz ik vind dat tie gewoon goed te eten krijgt!!!!
al zie ju hoe smallie die is!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:07

Geen kuil voeren ivm gevaar hoefbevangenheid. Hooi kan geen kwaad dus dat kan je onbeperkt voeren. Let wel op dat het oud hooi is (nu is er nog niet geoogst, maar het hele seizoen kan je beter hooi van vorig jaar voeren). Aan een halve summerfitkoek en een klein handje heeft ie idd meer dan genoeg als hij niet werkt. Dus dat heb je zo prima voor elkaar.

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:11

Als ie inderdaad niet stil komt te staan is het wel goed zo

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:40

[quote="Dribje"]Hij krijgt momenteel nog niet veel beweging, hij kan namelijk nog niks...[quote]

kan hij wel aan het halster draven etc..? dat is ook het enige wat ik doe met mijn pony: draven + galloperen aan de hand en fiets

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:01

alleen hooi en een zo een summerfitkoek is wel genoegt hoor ... scheelt ook weer in de kosten en ze hebben het gewoon niet nodig zoveel ... ik zou zelfs minder hooi bijvoeren ... in de zomer hebben ze zo weinig nodig ... mijn shet krijgt een halve plak hooi en staat voor de rest overdag op een mega schrale weide

Dlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:25

Mij lijkt het genoeg. als die genoeg bewegen krijgt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:41

shadowflower schreef:
alleen hooi en een zo een summerfitkoek is wel genoegt hoor ... scheelt ook weer in de kosten en ze hebben het gewoon niet nodig zoveel ... ik zou zelfs minder hooi bijvoeren ... in de zomer hebben ze zo weinig nodig ... mijn shet krijgt een halve plak hooi en staat voor de rest overdag op een mega schrale weide

Dat zou ook goed voor hem zijn, maar hij mag eerst nog wel ff wat aankomen want meneer is wel wat magertjes