haren afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__manon__

haren afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:03

Ik zie dat sommige paarden de haren bij de hoef hebben afgeknipt (ben de naam vergeten, volgens mij kogel ligt op puntje van mijn tong ), ikzelf vind dat mooier, maar wat doen jullie en wat is beter voor het paard?
Afbeelding

SaraJoyce

Re: haren afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:13

Ik heb ze afgeknipt.
Ten eerste omdat ik dat netter vind staan en ten tweede omdat Unique helemaal niet zulke grote sokken krijgt en er dan maar een plukje haar hangt... Als het nou een Tinker of een Fries was met mooie sokken zou ik dat niet doen, maar voor een dressuurpaard wel

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:17

Net wat saartje zegt......niet elk bij elk paard of pony mag je de sokken afknippen. Nou ja, het mag natuurlijk altijd maar het hoort bij sommige rassen niet.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:19

Ik heb die bij mijn kwpn'er en new forest gewoon afgeknipt hoor...

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:21

Ik heb het niet afgeknipt maar het lijkt me wel mooier !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:24

Met uitzondering van rassen met erg veel behang ( Friesen, Tinkers, Haflingers e.d. ) gewoon afknippen. Ik vind het veel netter staan. Nog mooier is het om de beentjes te scheren, maar dat kan ik niet, helaas. Kan altijd nog wel een stalgenootje aankijken misschien?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:25

Ik heb geen eigen paard, maar bij een paard met echte sokken zal ik het nooit doen, maar als er inderdaad zo'n heel klein plukje aan zit, zou ik het afknippen. Dat staat wat netter vind ik.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:28

Bij paarden die het hele jaar op het land staan of veel op 'nat' land staan mag het niet. Je hebt dan te veel kans op mok. Bij Opa wordt het geschoren, vind knippen persoonlijk niet zo mooi omdat het dan zo ongelijk is en te 'recht'

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:29

Oke ik vind het ook mooier staan. Hij staat meestal in een stal en hij is een NRPS. Bedankt voor jullie reacties.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:29

RicardoOpa schreef:
Bij paarden die het hele jaar op het land staan of veel op 'nat' land staan mag het niet. Je hebt dan te veel kans op mok. Bij Opa wordt het geschoren, vind knippen persoonlijk niet zo mooi omdat het dan zo ongelijk is en te 'recht'

Het is toch zo .. dat als ze zoveel haar daar hebben het langer nat blijft... en dat het daarom de kans op mok vergroot..

Lijkt me ook het meest logische ..

kort- droogt snel, minder kans op mok
Lang- blijft lang nat.. kans voor mok om de kop op te steken.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:29

Dat heb ik dan gezien bij mensen die het hadden geknipt, maar er zullen ook mensen zijn die het wel goed kunnen. Dus excuses voor hen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:32

Idd Whiz: Met lange haren heb je meer kans op mok. Korte haren drogen juist snel op!

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:33

@ Whiz : Nee, bij lang haar komt het niet op de huid. Daarvoor is het ook beschermd door lang haar. Bij kort haar komt het direct op de huid

Bijv. een ijslander die het hele jaar op het land staan mag ook niet tot nauwelijks worden geborsteld omdat die haren juist moeten blijven zitten om de nattigheid van de huid vandaan te houden en hoeft dus geen deken om

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 16:33

Ik knip ze wel af

Even offtopic, erleyne weet je dat de mooiste fotos link niet werkt of ben ik de enigste?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:35

RicardoOpa schreef:
@ Whiz : Nee, bij lang haar komt het niet op de huid. Daarvoor is het ook beschermd door lang haar. Bij kort haar komt het direct op de huid

Bijv. een ijslander die het hele jaar op het land staan mag ook niet tot nauwelijks worden geborsteld omdat die haren juist moeten blijven zitten om de nattigheid van de huid vandaan te houden en hoeft dus geen deken om

Echt niet..... 1 van mijn paardjes had mok. en ik had de sok ook lang... en stond elke dag op wei.. en het wilde maar niet weg.. Toen heb ik de sokken afgenipt... Die overigens echt zeik nat waren. En daarna was het zo afgelopen met de mok.

Die sokken worden echt wel tot aan het vel nat hoor... Als ze op drassige grond staan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:36

Als je na de link op vernieuwen drukt, doet hij het bij mij wel. Ga even sleutelen, dank je wel!

Edit: hij doet het weer
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 13-05-06 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:39

Nou dit is in ieder geval wat ik weet, en mijn vorige verzorgpaard moest en zou lange sokken hebben omdat ze anders mok zou krijgen.