Verlichte zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 17:06

Op de manege waar ik heb leren rijden moest je altijd in verlichte zit zitten met springen. Dus al als je op de hindernis afrijd.
Waar ik nu rijd (heel wat profesioneler) Moeten we gewoon zitten en niks verlichte zit, je gaat vanzelf mee in de sprong.
Ik zie sommige springruiters in het parcours wel alles in verlichte zit doen, anderen niet Verward
Ik heb ook wel eens gehoord dat eropaf rijden in verlichte zit goed is voor beginners qua balans en beweging in de sprong Verward

Wat denken jullie??

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:12

Ik heb altijd geleerd ( maar ja wie ben ik ..) dat je als je op de sprong afrijd gewooon moet blijven zitten, en als je paard of pony afzet, of iets daar voor, dat je dan pas in verlichte zit moet gaan zitten.....
Maar in het begin moesten wij wel de hele tijd in de verlichte zit zitten, dus misschien klopt dat over die beginners inderdaad wel...... Verward

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:05

ik denk dat dat v die beginners klopt, zodat ze er feeling voor krijgen, ik leerde dat eerst ook, en toen ik bij de gevorderde kwam moest je pas in zn laatste pas verlicht gaan zitten, net voor de afzet. en dat van die professionals kan ik ook wel verklaren denk ik, als mn verzorgpaard een beetje opgefokt wordt neemt ze hele grote passen, daar is nauwelijks op te lichtrijden, laat staan doorzitten, door in de verlichte zit te blijven blijf ik beter in balans en heb ik meer controle over haar, anders blijf ik ook achter in de sprong. en het kan natuurlijk ook, dat ze het gewoon fijn vinden zitten Verward Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:56

Hoi!
Ik heb zelf sinds een tijdje springles, en het bevalt goed. De instructeur, zelf ook goed springruiter, zegt dat we moeten lichtrijden wanneer we op de hindernis aanrijden. Vroeger werd er gezegd verlichte zit, en de ruiters die dit nog steeds doen, zijn ervan overtuigd dat de oude methode goed is.
Wij leren echter de nieuwe (al bijna weer oude) methode.
Ook als je paard te hard gaat en te grote passen neemt, moet je blijven lichtrijden, of in galop dus de normale houding aannemen. Hierdoor kun je je paard beter terugrijden volgens mijn instructeur (rustiger tempo dus). Dit komt doordat je tijdens verlichte zit minder goed je paard tussen je benen/lichaam kunt opsluiten en hem niet met je zit kunt terugrijden. Ik heb het ook maar van hem hoor, maar het klinkt wel aardig logisch.
Doei! Dorine.