Zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sweet_gait

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:42

Hoi, Voordat mijn pony gaat rollen eet hij wel eens zand. En volgens mij ook als hij niet gaat rollen:O Wat kan ik doen en hoe kan ik het controleren! Ik maak me namelijk best zorgen! Kusje Marieke
Alvast thnQ

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:38

Hier staan op medisch al diverse toppics over misschien moet je daar eens kijken. Succes

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:03

Ik geef die van mij altijd een plakje hooi mee als ze de paddock in gaat zodat ze niet aan het zand begint.
Het schijnt vaak te komen door een tekort aan mineralen.

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:32

Inderdaad wat biep zegt, er hooi bij neerleggen. Laat hem/haar niet te veel zand eten, dan is er kans op zandkoliek.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:36

Komt idd vaak door mineralen tekort maar kan ook een gwoonte zijn. Als het gewoonte is kom je er moeilijk vanaf. Zorg in iedergeval voor een liksteen en leg idd wat ruwvoer in de paddock

sweet_gait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 17:04

Mare, hij staat al in een wei!! Ik heb geen bak enz.. Dus hij staat gewoon in de wei!

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:43

Of je paard veel zand eet kun je controleren in de mest.
Verse schone (geen zand aan) mest ballen in een emmer water (of makkelijker in een doorzichtige plastic zak) doen. Een kwartiertje laten uitzakken en dan kijken hoeveel zand er op de bodem ligt (mest blijft drijven, zand zakt naar beneden).
Een beetje zand is normaal, maar er moet niet te veel inzitten. Zit er wel veel zand in, dan kun je bij de paardendrogist Sandclear kopen. Dat zijn psylliumvezels die het zand in de darmen inpakken en zo met de mest het lichaam uit brengen.
na afloop van de kuur nog eens de mest bekijken, dan zie je hoeveel er normaal bij je paard in de mest zit...

sweet_gait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:13

thnQ ik ga het proberen:D