Staartbandage snachts om na het wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Staartbandage snachts om na het wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:17

Pinky heeft flinke zomerexceem. Doordeweeks staat hij met boett deken om in een weide waar hij niet kan schuren en zo is het in toom te houden.
Nou rijden ze sinds dit jaar geregeld wedstrijden en moet hij dus na het wassen een nacht op stal krijgen waar hij dus uitgebreid zou kunnen gaan schuren. Wat zeker na het wassen interessant is...
Nou had ik het idee om zijn staart na het wassen in te bandageren en zo te voorkomen dat zijn staart helemaal vernield wordt op stal. Maar kan dit? Sterven zo de haren niet af of gebeuren er andere gekke dingen?
Ik heb de keuze uit een elastische bandage of een staartkoker.
Heb er nu even de staartkoker om zitten maar als ik hoor dat het beter is van niet dan haal ik die er dadelijk weer af.

Andere goede tips zijn uiteraard ook welkom!
Ben benieuwd!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:14

Je hebt toch ook van die speciale dekens voor op stal
dan was je hem gewoon, die staarten zijn zo droog dus dan zou je toch gewoon zo'n speciale deken voor op stal op leggen. Een paard op stal heeft ook erge zomer exceem en die heeft ook zo'n deken.

het paard heeft precies zo'n deken:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 12-05-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kapje

Re: Staartbandage snachts om na het wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:17

In ieder geval moet je zorgen dat er niks afknelt want dit is heel gevaarlijk bij de staart. Er was ooit een topic waar een foto in stond van een staart die helemaal opengeschroeid was door een staartbandage. Er kan dus echt alleen iets omheen als het heel los zit.

kapje

Re: Staartbandage snachts om na het wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:19

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:44

Toevallig heb ik hem er net afgehaald.
Ik wilde liever eerst wat reacties
Bedankt!
Even afwachten wat hij doet met zijn staart komende nacht.
De koker los erom en dan bevestigen aan een elastische singel/longeersingel zou evt ook een optie zijn...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:20

Ik zou altijd gaan voor de deken die switchx laat zien. Alle andere opties kunnen de staart afknellen of los gaan!

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:20

wij deden als we op wedstrijd gingen ook altijd een staartbandage om, tegen het schuren in de trailer. Maar bij ons zijn de staarten ook af gaan kneller (terwijl ze, de bandages maar maximaal 2uur achter elkaar in hadden) en de hele staart is er helemaal afgeweest en de staart wortel die was aan de binnenkant helemaal open gebarsten. Was echt een verschrikking, zeker omdat de dierenarts niet wist wat het was.
Dus ik zou absoluut geen staartbandages omdoen, want het resultaat is echt niet fijn

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:56

Pinky had nouwelijks geschuurd vanacht, gelukkig.

Die deken die jullie laten zien heeft Pinky 24/7 op alleen liever niet als we op wedstrijd gaan want ik heb er maar 1 en iedere keer wassen is geen doen.
Overigens kunnen ze door die deken heen prima schuren, als ze willen. Die deken helpt enkel tegen het steken van de mugjes.

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:32

er schijnt ook iets nieuws te zijn voor zomer exceem 1 of andere injectie o.i.d.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:19

Is het dan geen optie om hem lekker buiten te laten staan (waar hij zich goed voelt) en dan 's morgens een uurtje eerder uit bed te gaan?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:22

kun je geen stroom op de stal zetten?
en dat bedoel ik niet de hele stal onder stroom, maar draadjes langs de kanten... als je stal groot genoeg is merkt je pony daar niets van, behalve op het moment dat hij zn achterwerk tegen de wand aan zet om een lekker te schuren, dan krijgt hij een "klap".
dit werkt echt niet heel anders dan stroom op de wei.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 14:56

Klopt Liezel, Kan zeker nog wel een optie zijn als het erger wordt:)

Sjonnie:
Als het enkel om voetjes wassen zou gaan ja, maar om 6 uur sochtends ga ik geen pony wassen die vervolgens nog moet drogen en dan de trailer op moet. Teveel gestres en voor de pony ook niet prettig. Overigens voelt hij zich in de weide niet per direct fijner want de rede dat hij daar zeker niet schuurt is omdat zijn weide schuurvrij afgezet is....

Dit weekend heeft hij gewoon binnen gestaan en nouwelijks geschuurd, misschien valt het dus wel mee.

Orabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:06

Liezel1 schreef:
kun je geen stroom op de stal zetten?
en dat bedoel ik niet de hele stal onder stroom, maar draadjes langs de kanten... als je stal groot genoeg is merkt je pony daar niets van, behalve op het moment dat hij zn achterwerk tegen de wand aan zet om een lekker te schuren, dan krijgt hij een "klap".
dit werkt echt niet heel anders dan stroom op de wei.

Ik had dit bij paarden die ik verzorgde ook. Werkte erg goed, in de zomer zaten ze onder de wondjes en manen en staart helemaal kapot . Daarna in de stal gezet met stroomdraad eromheen. Ze schrikken wel maar dat gebeurt ook in de wei. En als ze minder schuren hebben ze ook meestal minder jeuk (denk maar aan muggebult, als je begint te krappen stop je niet meer ).

Let er wel op dat je dan electriciteit even uitzet als je zelf de stal in komt. Want ik ben 1 keer geelectrucuteerd en dat was geen pretje

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:58

Vind ik toch niet zo'n goed idee om schrikdraad in je box te gaan hangen! Een stal moet een veilig onderkomen zijn voor je paard en als hij een aantal keren tegen het draad loopt zal hij zich niet echt niet meer veilig voelen!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:05

maar als een paard zijn stal in moet en zich vervolgens helemaal tot bloedens open schuurt denk ik ook niet dat een paard dat prettig vindt.
we hebben deze week een paard weg gebracht omdat er niet meer te leven was met het eczeem wat hij had.
Als ik mocht kiezen tussen 1 of 2x stroom krijgen of mezelf helemaal gék krabben zou ik het wel weten.. sommige paarden gaan van ellende tegen de muren aan lopen.... (ik zit in de ijslanders, daar komt eczeem veel voor)

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:23

Hmm die stroom zou ik niet echt geweldig vinden, jeuk of geen jeuk. Een paard schuurt niet voor niks, als jij ergens jeuk hebt en je kunt echt niet krabben dan kun je alleen nog maar denken aan dat je jeuk hebt en over gaat het dan ook echt niet hor! Brrrr.

Er zijn tegenwoordig zat verkoelende middeltjes die je kunnen helpen de jeuk te verzachten. Iets met tea tree of andere middelen kunnen de jeuk verzachten en het schuren verminderen. Ook denk ik als de staart echt goed schoon is er ook minder jeuk is.

Als ik met mijn paard weg moet vlecht ik de staart losjes in en doe er een afgeknipte panty om. Mijn paard heeft dan wel geen jeuk maar ik doe et om dat de staart dan schoon blijft. Die knoop ik door de bovenste vlecht heen vast en blijft prima zitten.

Afbeelding