Krachtvoer noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_a

Krachtvoer noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:35

Hallo, ik heb even een vraagje

mijn verzorgpony krijgt nooit krachtvoer of brok te eten, ik heb daar natuurlijk niet echt veel over te vertellen als verzorger wat ze te eten krijgen.

Maar hij krijgt pulp met mais & hooi. hij staat op een vrijwel kaal weiland waar nu een beetje gras groeit.

Hij loop 3 tot 5 keer per week. En hij heeft geneog energie, dus eigenlijk is er niks om me druk over te maken en is niet te mager ( wel magerder dan in de winter, maar is dit wel normaal?

in de winter staat hij trouwens zonder bijvoer heel de dag op de wei. alleen met sneeuw word er hooi bijgevoerd.

Dus kan dit wel? Ik hoor namelijk altijd wel dat paarden brok krijgen, ook als ze niet werken.

dorientjuh

Re: Krachtvoer noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:48

Krachtvoer is absoluut niet noodzakelijk. Ik ben een natural-type, en op deze natural site staat een stuk met informatie over krachtvoer. Mocht je geinteresseerd zijn, dan staat het hier stuk: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan moet je rechts een beetje naar beneden scrollen en dan op ''natuurlijke voeding'' klikken.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 16:49

bedankt!!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:54

Het is idd niet noodzakelijk. Je zegt dat je verzorgpony nog genoeg energie heeft, dus dan zou ik me niet zo;n zorgen maken. Als ie te mager wordt, kun je beter meer ruwvoer voeren.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:47

Toch moet je hier een beetje mee oppassen. Paarden in het wild halen hun vitamines/mineralen uit de planten die ze in het wild eten en onze paarden die in een wei staan beschikken daar niet over. Wil je toch je paard zonder bix ofzo laten staan denk ik dat je toch een supplement moet geven voor de nodige vitamines e.d. Je kan hier bijv. denken aan een kriudenliksteen of zoiets dergelijks

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:06

De kwaliteit van je ruwvoer is ook heel belangrijk, dat moet gewoon goed zijn, anders moet je idd bijvoeren.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:13

Als het voer van goede kwaliteit is, zullen er denk ik weinig tekorten ontstaan.
En als het paard er ook gezond uitziet en energiek is, zou ik me er ook niet al teveel zorgen over maken.
Je zou eventueel nog kunnen zorgen voor een liksteen, dan worden eventuele zouttekorten aangevuld (bijvoorbeeld te merken als het paard overal aan likt)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:03

Zoals jij beschrijft wat je pony aan ruwvoer krijgt en hoe het gedrag is, zou ik me weinig zorgen maken.
Krachtvoer is in principe niet nodig, ruwvoer is veel belangrijk! Wel van goede kwaliteit natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:45

Het is niet nodig, maar als je veel rijdt wel. En als ie niet mager is is er niks aan de hand.

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:27

volgens mij moet je je geen zorgen maken, ik voer de paarden in de winter wel goed bij omdat ze nogal eens durven vermageren en dat lijkt me niet zo goed, in de zomer krijgen zo ook wel bijgevoerd, alhoewel dat eigenlijk niet nodig is

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:05

Als het paardje 3 a 5 keer per week 'normaal' word gereden en niet extreem intensief of iets dergelijks. Dan zou dit genoeg moeten zijn.
Eventueel wat extra vitamines en mineralen, denk dan aan een liksteen.
Als hij wat magerder wordt geef dan een plakje extra ruwvoer. Dat mag (in de meeste gevallen dan) altijd.
Wanneer je echt denkt dat je paardje te mager word en intensief wordt bereden kun je muesli of een handje brok gaan voeren.
Maar zoals je je verhaaltje verteld is dat niet van belang

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:17

Krachtvoer is leuk voor erbij. Onze paarden krijgen elke dag een handjevol om de knoflok mee te mengen, tegen de vliegen, maar anders kregen ze niks. Ze staan overdag op de wei en 's nachts in een grote paddock.
Er wordt 3 - 4 keer per week behoorlijk mee gewerkt en ze zijn tonnetje-rond