veulen in de kudde ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akina

veulen in de kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 01:17

Ik zit in een 2strijd, heb een veulen van en maand oud en op het landje waar ze met mams staat is niet genoeg gras, naast haar is er wel genoeg maar daar staan een x aantal merries, nu wil ik proberen om ze bij de merries te gaan zetten. Wat als beste tedoen alle ideeën zijn welkom.
De een zegt doen voorzichtig iedere keer 1 merrie er bij en weer een ander zegt niet doen maar moeder en kind hebben niet genoeg gras in het land waar ze nu staan.
Alvast bedankt voor alle ideeën.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 01:48

Een merrie zonder veulen is wat fanatieker naar ander paarden toe dan een merrie met veulen. Ik zou de merrie wel in een groep zetten maar dan met allemaal merries met veulen aan de voet.

akina

Re: veulen in de kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 01:59

Alleen die van mij heeft een veulen de rest niet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 02:00

Dan zoek je een kudde waar meer merries met veulen lopen, desnoods bij een ander.

akina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 02:18

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:20

Ik heb mijn veulens altijd gewoon in de kudde gehad, de moeder had rust want al die tantes pasten ook allemaal op het veulen.

Zou het gewoon even proberen, weet niet om hoeveel merries het gaat?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:23

Volgens mij zijn andere merries toch niet echt gevaarlijk naar een vreemd veulen toe..??
Als je het toch niet vertrouwd, voer je gewoon bij.. (Lijkt mij wel logisch om te doen, vooral bij een merrie die een veulen heeft.. )

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:35

mijn merrie ging met veulen ook ALTIJD in een kudde en over het algemeen was mijn merrie dan altijd de enige met veulen. is er in de groep niet 1 waar ze voor die tijd al goed mee op kon schieten? dan zet je eerst die er bij dan heeft de merrie meer steun omdat dat paard het veulen dan ook al kent. wel even de eerste paar uur in de gaten houden als ze de groep in gaat. paar mensen aanwezig laten zijn als je ze er bij zet want er zou natuurlijk een dwarse tussen kunnen zitten maar over het algemeen gaat het altijd heel goed hoor dus probeer het gewoon veel zucces er meer

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:59

Ook wij doen het in de jaren dat we geen meerdere veulens hebben en alle merries zijn er braaf tegen en voeden het veulen samen met mams op.

Ik doe het wel pas vanaf een week of 3 zodat moeder en kind goed aan elkaar gewend zijn!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:09

Mijn merrie met veulen staat sinds een paar dagen in de groep(5 merries en een ruintje). Xavi was een week toen ze de groep in gingen, zijn grote zus(van 2) liep er toen al wel 2 dagen bij.

Gaat prima, Xavi vind het reuze interesant, zijn tantes zijn erg lief voor hem en moeder vind het prima dat hij met zijn grote zus speelt.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:15

Wat je ook kunt proberen is eerst één merrie uit te zoeken waarvan je denkt dat ze wel vriendjes wordt met jouw merrie, en die een dag of twee samen op het kale stukje zetten. Als dat goed gaat kun je ze bij de rest zetten, dan heeft je merrie al een vriendje en hoeft ze misschien minder te knokken om een plekje in de kudde. Ik heb wel eens gelezen dat dit een goede manier is om een vreemd paard bij een kudde te zetten, dus dat is misschien ook wel aan te raden voor een merrie met veulen???

Edit: sorry lees nu dat die tip al gegeven is

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:39

waarom niet een stukje van die andere wei afzetten en dan daar de merrie met veulen op zetten? of gaat dat niet?

akina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:55

IEDEREEN BEDANKT VOOR ALLE REAKTIES!!!!!!!!!!

We hebben vanmiddag de meiden er bij gedaan.
1 merrie daar heeft ze vorig jaar al mee gelopen en die staat ook bij ons op stal en daar had ik ook het idee van dat gaat wel goed nou dat was ook zo.

De andere drie zijn pas een paar maanden geleden bij ons op stal gekomen 1 daarvan staat naast haar op stal die andere 2 hebben we even uit het land gehaalt en daarna er 1 voor 1 bij gedaan nou dat ging goed ze waren lekker loom van het rijden en het warme weer, ik op m'n gemakje drollen uit het land gaan halen zodat ik er wel in de buurt was maar het ging allemaal goed.
Toen ze aan het eind van de middag naar binnen gingen lag de kleine lekker in het gras te slapen, met alle tantes om haar heen.

Dus morgenochtend gaan de meiden er eerst in en dan rustig weer 1 voor 1 die andere erbij.
Gaat goed komen.
Nogmaals allemaal bedankt.

Groeten Akina

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:23

Oh gelukkig maar, kunnen ze weer lekker mee-eten!

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:34

Meestal is het de eerste 3 min niet kijken, want dan rent het rond en denk je: nou als dat maar goed gaat. Maar eigenlijk altijd is het na 5 min rustig en staat iedereen vredig te grazen...

Wat zal die van jou manieren krijgen tussen al zijn oppas tantes!!

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:45

Bij ons loopt er ook een merrie met veulen bij 2 andere merries zonder. Gaat prima, de 2 andere houden het veulen mooi bezig als de ma ligt te slapen