Stalling-troubles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwelfje

Stalling-troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:14

Moet het even van mij afschrijven, waar zal ik beginnen...Toen de zomer vorig jaar op zijn einde liep, zijn mijn vriendin en ik op zoek gegaan naar een stalling voor onze paarden. Bij ons zijn er echter niet veel mogelijkheden om je paard ergens gestald te krijgen, en als je er een vindt, zijn ze ook redelijk duur.

Toen zijn we uiteindelijk bij een voormalige boer beland, wiens stallen leeg stonden. Bedoeling was om de paarden er te zetten, we zouden zelf eten geven, boxen uitmesten etc. We hadden al links en rechts gehoord dat het geen kwade man was, maar hij dronk graag... Maar op die moment hadden we werkelijk geen andere keus, dus hebben we de paarden daar maar gestald.

Er was nog een grote schuur waar vroeger koeien stonden, die zou hij ombouwen tot 2 paardenstallen. Vonden we heel vriendelijk van hem, we zouden meehelpen etc. Maar die datum waarop de paarden zouden verhuizen kwam dichterbij, en nog steeds geen boxen... Ons werd er van alles beloofd, kwam niets van in huis. Uiteindelijk hebben wij ze dus helemaal zelf gebouwd, zelf ook naar materiaal gezocht enz.
De paarden zijn er dus nog ingeraakt, en ben toen gelijk bij de boer geweest om hem te betalen. Hij vroeg wat we gebruikten per week wat betreft hooi en stro, en op basis daarvan heeft hij ons een prijs gemaakt, die ook steeds correct betaald is geweest.

Midden in de winter kreeg ik dan ineens telefoon van de moeder van die vriendin, de mesthoop stond in brand. En ernaast stonden dus 2 gasflessen! Politie direct verwittigd, de boer in kwestie ook, en zo rap mogelijk begonnen met blussen. De boer is der een uur later pas aangekomen, rechtstreeks van café.

Een paar maanden later begon het opnieuw, ik ging betalen, bleek hij de prijs voor mij opeens te verhogen, bij mijn vriendin niet... Hij was het hooi er vergeten bij te rekenen, zei hij Terwijl mijn vriendin en ik ook steeds dezelfde hoeveelheid gebruikt hebben, en ook altijd dezelfde prijs betaalden.

Intussen vertrok mijn paard naar een andere stal om hem daar zadelmak te maken, de bedoeling was dat hij later terug zou komen en de wei op kon met het paard van mijn vriendin, zo waren we overeen gekomen.
Ook weer veel beloven, weinig in huis komen. Toen mijn paard terug naar huis moest, was de wei helemaal niet klaar. Dan maar een week extra betaald op die pensionstal. Uiteindelijk was de wei dan ook niet klaar, we hadden heel de tijd geprobeerd de boer te bereiken, "ja hoor, komt wel in orde!..." (na lang bellen)

Inmiddels heb ik als noodoplossing een andere wei gevonden waar hij voorlopig kan staan, maar dat is ook maar voor een paar weekjes max. Nu horen we die boer opeens wel, moeten we de achterstallige huur betalen We zouden moeten betalen voor 2 stallingen, hoewel we op voorhand waren overeengekomen dat we dit niet zouden doen. Eveneens voor hooi en stro voor 2 paarden, dat nooit gebruikt is geweest. Nu kan ik er mij wel iets bij voorstellen dat je de box voor een jaar huurt, maar dit is nooit overeen gekomen, integendeel, ze zouden er enkel in de winter staan en we zouden dus ook enkel daarvoor betalen.
Bovendien wil hij nu ook ineens dat we ook voor de wei betalen waar onze paarden niet instaan, ook omdat hij die nooit heeft in orde gebracht zoals hij beloofd had. Indien we dit niet doen, zijn we onze boxen maar kwijt, en het is mij een raadsel waar we ze dan kunnen stallen. Mijn vriendin wil nu nog wel naar die wei gaan kijken, ik heb er zo half mijn buik van vol.

Wij hebben die boxen gehuurd zonder contract, en langs deze weg zou ik ook andere mensen willen waarschuwen om een box steeds te huren met contract. Verder wou ik ook vragen of mensen er juridisch van op de hoogte zijn (in België) of die boer ons kan verplichten hiervoor te betalen. Alvast bedankt voor het lezen.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:32

Nou ik denk dat je toch moet gaan rondkijken voor een andere stalling. Er zijn vast nog wel meer van die boeren in de buurt die wel een paard kunnen stallen of die ze op het land willen hebben voor de zomer. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en bellen.
Voor hoe lang hebben jullie die boxen precies gehuurd? Als je het echt alleen voor de winter hebt gehuurd dan zou ik verder ook niet betalen.......Over dat voer ed zal ik nog even over nadenken. Het is vaker zo dat als je je box wilt aanhouden terwijl je paard weg is dat je dan wel door moet betalen.

Ik zou ook gewoon tegen die man zeggen dat je het vervelend vind dat hij zich niet aan de afspraken houd en dat je dus wilt dat hij dat nu weleens gaat doen en dat er anders consequenties volgen (niet betalen of het vertrekken naar een andere stal)
Mag ikook vragen wat jullie precies betalen?

naiade

Re: Stalling-troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:04

Zou hem lekker laten en op zoek gaan naar een andere plek, boer etc.
Als jullie over een gekomen zijn dat jullie alleen de winter komen is dat prima en als de wei niet gebruikt kan worden lijkt me ook niet dat je daarvoor betaald.

Je box door betalen is misschien wel logisch maar stro/hooi dat niet gebruikt is lijkt me niet.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:28

als er geen contract is kan hij jullie niets maken!!!
er is vast wel een stalling voor jullie waar je je paard met plezier heenbrengt of laat staan!!

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:23

Andere stal zoeken, je zal nooit op deze man kunnen vertrouwen.

In principe kan hij jullie niets maken, hij ziet nu alleen maar geld en kennelijk vind hij jullie een makkelijke melkkoe omdat jullie daar zo graag wilden staan, dat weet hij en maakt hij gebruik van.

Of alle afspraken duidelijk op papier met handtekening van beide kanten. Zo kan hij eenmaal gemaakt afspraken niet meer "vergeten". Maar het zal altijd lastig blijven en je zal altijd met hem in discussie moeten gaan.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om iets anders te zoeken. Dat geeft voor jullie ook een stuk rust. Nu denk je elke keer "waar zal hij nu weer mee aankomen". Straks kan je gewoon lekker naar je paard zonder al het gezeur erom heen, die energie kan je dan in het paard stoppen.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:43

Zolang er nietst op papier staat heeft de boer geen poot om op te staan. Ik zou je er ook niet druk over maken. Gewoon een ander plekje zoeken voor je paardje ook al is het moeilijk. Desnoods plaats je een advertentie waarin je de situatie uitlegt.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:00

Is het niet mogelijk om je paard tijdelijk op de stalling te zetten waar hij is in gereden en van daaruit opzoek gaan naar een andere stalling, als ik de situatie zo lees komt de boer niet erg betrouwbaar op mij over.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:08

Moeilijk hoor. Zijn jullie de enige pensionklanten eigenlijk?

Misschien kunnen jullie nog één keer met die man praten, alles duidelijk afspreken, op papier zetten en allebei ondertekenen.
Maar ik weet dat met sommige mensen niet te praten is, helaas.