Preventief ontwormen onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Preventief ontwormen onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:20

Het is vrijwel gebruikelijk om iedere 2 maanden een wormenkuur in een paard te stoppen. De diverse werkzame stoffen dienen afgewisseld te worden, zegt men, en daarom bieden sommige dierenartsenpraktijken en paardenwinkeltjes zelfs 'abonnementen' aan. Zíj zorgen ervoor dat jouw op paard op het juiste moment de juiste spuit met wormmiddel krijgt.

Da's wel lekker makkelijk natuurlijk.

Ik vraag me alleen af hoe zij weten welke worm op welk moment mijn paard lastigvalt en óf er op dat moment wel een worm mijn paard lastigvalt. Mijn kennis gaat niet verder dan dat een wormmiddel alleen werkzaam is in de darm. De worm moet zich dus dáár bevinden wil hij bestreden kunnen worden. Is het dan verstandig om een willekeurig(?) gekozen middel toe te dienen of zou je beter eerst kunnen bepalen welke worm je wilt bestrijden.

Samengevat heb ik 2 vragen

* Kun je een paard preventief ontwormen (geen wormen in de darmen op moment van toedienen)?

* Hoe bepaal je welke wormen je op welk moment gaat bestrijden met welke werkzame stof?

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:48

Het kan wel maar dan zul je eerst een mestonderzoek moeten laten doen zo weet je precies welke wormen die heeft of natuurlijk dat die ze niet heeft

Aan de hand van dat mestonderzoek kun je ook bepalen welke wormenkuur je nodig hebt

Adrienna

Re: Preventief ontwormen onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:54

Wil je het helemaal precies weten zul je mestonderzoek en bloedonderzoek moeten laten doen, aangezien niet alle wormen in de mest aangetoond kunnen worden.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:04

Heeft het zin om een willekeurige wormkuur toe te dienen als je níet weet welke wormen je paard heeft?

Syrianda

Re: Preventief ontwormen onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:05

Adrienna schreef:
Wil je het helemaal precies weten zul je mestonderzoek en bloedonderzoek moeten laten doen, aangezien niet alle wormen in de mest aangetoond kunnen worden.

Helemaal mee eens. Enkel mestonderzoek heeft helemaal geen nut.