Deken om bij jaarling??kan iemand advies geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

Deken om bij jaarling??kan iemand advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:50

Hai

Ik heb een hengstje van een jaar oud. Hij staat nu 24/7 op het land. Ze wintervacht is er al bijna af en ze staan best wel op een open stuk waar het wat waait. Nu zag ik op het weerbericht dat het van het weekend snachst stukken koeler word. Nu zit ik me af te vragen is het nodig hem een deken om te doen of zeggen jullie zou ik niet doen? Heb altijd paarden gehad maar me vorige pony was bikkelhard en kon overal tegen dus die had nooit een deken om zelfs in de winter niet hij beet hem er zelf dan af. Deze is toch weer anders en hij is wat ielig dus wat vinden jullie?

Zucchero

Re: Deken om bij jaarling??kan iemand advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:55

Nergens voor nodig!!! Hij is niet van suiker! Die van ons staan al sinds begin april buiten en hebben nergens last van. Wat je eventueel zou kunnen doen is extra hooi voeren. Door het eten en de voeding - extra energie - blijven ze makkelijker warm, maar eigenlijk is ook dat in dit jaargetijde echt niet meer nodig.

Een deken om doen, vind ik echt grote onzin...

Groetjes!

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:55

Het is gewoon de natuur meid, geen deken opdoen. Bij ons zijn de jaarlingen dag en nacht binnen/buiten geweest in de winter, ze kunnen onder een grote overkapping uit de wind, regen en kou staan, maar ook naar buiten. ALs het regende gingen ze vaak buitenstaan...

Je moet er geen mietjes van maken, zo worden/blijven ze hard en gezond, dus die van jou ook zeker geen deken op doen als het in mei wat kouder wordt.

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:58

Ik ben er zelf ook niet geheel voor inderdaad me vorige paardje had er nooit een om maar omdat ie zo iel is dacht ik misschien is het verstandig. Maar hij word al extra bijgevoerd omdat hij aan de magere kant is (ik heb hem net 6 weken) bij de vorige eigenaar kreeg hij niet echt genoeg te eten. Maar dan krijgt hij dus geen deken ik vind het zelf ook beter want net wat er al gezegd word straks is hij nergens meer tegen bestand. Ik zat al te twijfelen maar wilde toch jullie mening even bedankttt

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:59

Je zegt het zelf al, als hij genoeg te eten krijgt kan hij prima zonder deken hoor!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:00

Hoeft niet hoor...mijn naarling eh...nu 2 jarige heeft deze winter ook zonder deken op buiten gelopen (snachts stal) ze maakt heel weinig haar aan maar het is toch goedgegaan (mix Anglo Arab/volbloed/holsteiner)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:33

de ideale temperatuur van een paard ligt tussen de 6 en de 15 graden..
dus 6 snachts en 15 overdag...
t is dus nu juist aan de warme kant overdag voor paarden, dus hoeft er snachts zeker geen deken op.

helemaal bij een jaarling zou ik er niet aan beginnen, die moeten weerstand kweken

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:36

Ook kun je niet echt naar de vacht kijken om te bepalen of het paard het misschien koud heeft. Mijn 3-jarige heeft de hele winter zonder deken buiten gestaan maar had helemaal niet zo'n dikke wintervacht. Toch heeft hij het nooit koud gehad, ze kunnen echt wel wat hebben!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:36

Ik zou je jaarling echt geen deken opgeven. Laat hem maar lekker staan. Mijn tweejarige is ook al zijn wintervacht kwijt, maar staat ook gewoon 24/7 buiten. Als je nu al met dekens gaat beginnen, krijgt hij nooit een beetje weerstand. Laat hem maar lekker hard worden, heb je later alleen maar voordeel bij.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:09

geen deken, nergens voor nodig, vooral als ze zo jong zijn moeten ze weerstand opbouwen!!

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:13

sherif schreef:
geen deken, nergens voor nodig, vooral als ze zo jong zijn moeten ze weerstand opbouwen!!

Helemaal mee eens !!