Verkoop paard naar Amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith1978

Verkoop paard naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 08:59

Wie o wie heeft er ooit zijn paard verkocht naar Amerika?
Het is algemeen bekend dat de betere dressuurpaarden naar Amerikaanse dressuurstallen gaan en dat ze daar behandelt worden als kleine koninginnetjes maar zou er toch graag meer info over willen.
Mijn paard staat in de verkoop en vanavond komt er een vrouwtje kijken die bemiddelt voor een Amerikaanse klant.
Het is dan wel allemaal heel definitief.. ik zie hem dan echt nooit meer terug..
Misschien heb ik dit onderwerp wel helemaal verkeerd geplaatst maar ik wist niet waar ik hem anders moest plaatsen.
Gr.Judith

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:03

ik werkte op een stal waar vrij veel naar amerika ging en ben zelf een keer meegevlogen met 1 van die dieren naar New York.
Zijn er specifieke dingen die je wilt weten of meer echt ervaringen van eigenaren van wie het paard naar de states is gegaan?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:50

Een aantal paarden van ons zijn naar Amerika verkocht. Dit waren wel goede dressuurpaarden die daar ook op goede stallen terecht zijn gekomen. Je ziet ze inderdaad nooit meer terug, of je moet een keer gaan kijken.
Maar verder worden er ook veel paarden verkocht naar Amerika als Hunter paard. Meestal voor lagere prijzen. Heb van een aantal mensen eens wat gehoord over zo'n hunterrubriek en het stelt schijnbaar vrij weinig voor. Paard moet vlakke gangen hebben en een sprongetje kunnen maken, vandaar denk ik ook de lagere prijzen.
Als je hem verkoopt naar Amerika, heb je wel een goede reden om daar op vakantie te gaan

judith1978

Re: Verkoop paard naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:04

Mijn paard word in de hogere prijsklasse verkocht dus ik ga er niet vanuit dat hij voor Hunter gebruikt gaat worden(zijn gangen zijn niet echt vlak) maar bedankt voor de tip ga het zeker vanavond vragen aan die vrouw.
Als ik meer weet zoals bv in welke plaats die dressuurstal ligt kan ik meer details vragen aan jullie (of jullie die stal kennen) ene Roel theunissen uit Cuijk schijnt daar DE dressuurruiter te zijn??
Ja klopt ik heb dan wel een goed excuus om een keer naar Amerika te gaan... zou het zo doen, echt waar!!!
Bedankt

judith1978

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:06

Hoe gaat het vliegen? Hoelang duurt die reis?
Zijn de paarden dan gestresst?
Natuurlijk heeft mijn paard geen ervaring met vliegen ben gewoon een beetje bezorgd.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:20

naar New York is een uur of 7. (hangt er een beetje vanaf waar ze heen vliegen, geloof dat ze vanuit Nederland ook naar LA kunnen?)
ze gaan meestal per 3 in een container. Er wordt ter plaatse bekeken welke waarschijnlijk het best bij elkaar kunnen.
Onze vlucht had 3 containers, ik denk dat 3 paarden eerder gevlogen hadden, 6 dus niet. Ze gaan dan in de container het vliegtuig op en krijgen tijdens de vlucht steeds water en wat hooi aangeboden.
Wij hadden een hele rustige vlucht, geen turbulentie ed en dan zijn ze eigenlijk alleen bij het opstijgen en landen iets onrustig, maar ook dat viel eigenlijk erg mee. Het is voor hen natuurlijk ook even een raar gevoel, maar zo gauw je gewoon vliegt is dat weg. Dan is het gewoon een lange 'rit' per transport, maar meer niet.
Aangekomen in Amerika gaan ze weer uit de container en per vrachtwagen naar de quarantaine.
Alles natuurlijk met goede begeleiding.

De stress bij de paarden viel mij dus reuze mee. Die 'van ons' was echt een flinke neuroot en kon in de trailer al compleet flippen, maar tijdens de vlucht (en ook laden enz op het vliegveld) heeft hij echt niks gedaan.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:04

Had jij jou paard verkocht naar Amerika dan?
Waar in Amerika?
Klopt het dat de paarden hier in Nederland relatief goedkoop zijn voor de rijkeluis mensen daar?
Ik ben erg benieuwd vanavond, misschien vind ze het wel niets maar ik ben in ieder geval blij met de info die ik gekregen heb! Bedankt!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:26

nee, van mn werk ook.
deze is naar omgeving New York gegaan. 2 anderen in de tijd dat ik daar zat naar California.

de paarden die 'wij' verkocht hebben waren niet relatief goedkoop, maar wat wel vaak scheelt, is dat als ze ze rechstreeks uit NL halen, ze maar 1 tussenhandelaar hebben vaak. Zo gauw ze door een handelsstal in Amerika aangekocht worden in NL en je wil ze dan komen, betaal je ook weer flink aan de Amerikaanse stal, dus feitelijk dubbelop. Vandaar dat rechstreeks hier kopen voordeliger uit kan pakken, dan hebben ze meestal 1 nederlandse tussen persoon.

en voor de echte rijke mensen daar zijn wat hier toch erg goede paarden zijn gewoon leuke opvulling voor in de stal

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:49

Een paard van ons is naar Amerika verkocht als jachtpaard (wel in een hogere prijsklasse). Ook naar de oostkant. Helaas heb ik hem nooit meer terug gezien.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:03

Heb verschillende paarden verkocht naar Amerika en ook de export zelf begeleid (dus mee reizen van A naar B). Ik ben blij dat ik het allemaal zelf heb mogen ervaren want zo weet ik beter voor welke paarden export dus helemaal niet geschikt is. Het is een zware reis voor die dieren. Een gemiddelde vlucht duurt ca 12uur en ze hebben weinig sta ruimte. De verzorging aan boord van een vliegtuig is goed. Ook de quarantaine na aankomst in Amerika. Verder ben ik over de reizen in amerika zelf niet altijd te spreken. 1 Paard moest vervoerd worden naar noord amerika tegen de canadese grens en heeft 4 dagen onafgebroken in een vrachtwagen gestaan met 8 andere paarden. Zo gaat het vrijwel meerendeels. Omdat het veel goedkoper is en de afstanden nu eenmaal groot zijn.

Nerveuze paarden zou ik nooit en te nimmer naar bijv. amerika verkopen. Een van mijn eigen merrie`s kon ik ook goed verkopen maar dat kan zo`n stress kikker zijn, die zou nog een hartstilstand krijgen voor ze aankwam in de states.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:40

Jij praat over 12 uur en Noukie over 7 uur... Dat scheelt nogal wat hoor!
Mijn paard is geen stresskikker maar hij is soms wat ongeduldig op de trailer (net zoals bijna alle paarden als het te lang naar hun zin duurt).
Is het een standaard procedure om je verkochte paard naar de nieuwe eigenaar te begeleiden?
Blijf je dan een paar dagen daar? In een hotel of daar bij die eigenaar?

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:48

De vlucht zelf duurt vaak 7 a 8 uur maar dan nog de uren ervoor en erna. Dus gemiddeld moet je rekenen op zo'n 15 uur ligt eraan waar in Amerika.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:29

inderdaad. de tijd om de vlucht heen is langer. Wij hebben ze toen 3 uur van tevoren op container gezet, dan de vlucht nog. Na de vlucht hadden we ze gelukkig wel snel op de wagen, maar dan moeten ze dus nog naar quarantaine ruimte.

het hangt er vanaf of je zelf mee gaat. Meestal gaat het gewoon via de maatschappij waarmee ze vliegen, dus jij zorgt dat ze (vaak ook via vervoersbedrijf) op Schiphol aankomen en dat alle papieren in orde zijn en dan komt het verder goed. (meestal dan)
maar je kunt ook zelf mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:37

Over transporten kun je misschien even Dendrofleur een pb-tje sturen, haar man doet de paardentransporten begeleiden als beroep, en zover ik weet de amerikaanse vluchten.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:07

De prijzen van de paarden hier, zijn voor de meeste mensen in Amerika niks. De stalling daar is nml ook heel duur.

zigranta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:17

IK weet niet of het waar is maar ik heb weleens gehoord dat de transportkosten voor de verkopende partij zijn.Als het waar is,is dat iets om rekening mee te houden!