Waarom gaan staan als je op je paard zit en het plast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Waarom gaan staan als je op je paard zit en het plast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:31

(klinkt misschien hele domme vraag maar ik vraag het me wel af..)(ik weet ook niet of het hier goed staat, anders moet je maar temmen )
Waarom moet je eigenlijk gaan staan in je beugels als je op je paard zit en hij/zij moet plots plassen? Ik vraag het me wel af Sorry als het een domme vraag is...

Rachel_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:32

Mm,, ben ook benieuwd. *houd dit even in de gaten.. *

x_noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:33

Ik vind het geen domme vraag hoor......
Ik denk dat het is om je paard iets meer ruimte te geven zo dat ie gewooon kan plassen zonder dat jij echt op hem zit, het gewicht word er niet kleiner op maar ja........

mirror666

Re: Waarom gaan staan als je op je paard zit en het plast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:34

volgens mij was dat zodat je het paard zonder extra last in de vorm van jouw gewicht, op zijn rug, de rug bol kan laten maken...Maar ik weet het niet zeker, volg het dus ook even

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:34

NORALY_TJE schreef:
Ik vind het geen domme vraag hoor......
Ik denk dat het is om je paard iets meer ruimte te geven zo dat ie gewooon kan plassen zonder dat jij echt op hem zit, het gewicht word er niet kleiner op maar ja........

Ja dacht ik ook maar waarom dan niet gaan staan als ze mesten?

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:37

omdat ze bij het mesten ook gewoon door kunnen lopen of kunnen staan en ze bij het plassen in een heel andere houding gaan staan.

Imitador

Re:

Het is iets makkelijker plassen... Hij zet zijn benen heel erg naar achteren en maakt zich een beetje bol om goed 'druk te zetten' of te persen als jij dan blijft zitten is moelijker....

mirror666

omdat ze met plassen beetje op de tenen gaan staan, achterhand ''verdraaien'' en de rug bol maken en aanspannen... Bij het mesten gaat de achterhand alleen wat omhoog, en wordt de rug niet zo extreem bol gemaakt (is mijn logische gedachte hierachter )
[best gelijk geantwoord ]

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:39

zo word zijn/haar rug ontlast zodat ze makkelijker druk kan zetten voor te plassen.

Heb trouwens mijn paard al 11 jaar en die heeft nog nooit geplast als ik erop zit.........

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:40

Naaltje schreef:
omdat ze met plassen beetje op de tenen gaan staan, achterhand ''verdraaien'' en de rug bol maken en aanspannen... Bij het mesten gaat de achterhand alleen wat omhoog, en wordt de rug niet zo extreem bol gemaakt (is mijn logische gedachte hierachter )
[best gelijk geantwoord ]

Bedankt voor de reacties Misschien nog mensen die er iets anders van denken ? Ik vroeg het me wel af Ja eigenlijk als je logisch redeneert.. Maarja er kon ook een andere theorie achter zitten...

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:40

Wel ja een manegepaardje van bij ons deed het nu ook voor de eerste keer... Anders doet ze het nooit als er iemand op zit..

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:41

Mijn paard plast bijna altijd na het rijden als ze heel erg haar best heeft gedaan. Tijdens het uitstappen moet ze dan altijd plassen, soort ontspanning ofzo geen idee.
Ze maken de rug inderdaad wat bol, de achterbenen worden wat verder uit elkaar gezet en als je dan gaat staan in de beugels en wat voorover leunt geeft ontlast dat de rug zodat het paard makkelijker plast.

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:44

Hoop dan dat het paard waar ik altijd op rij niet gaat plassen tijdens het rijden want hij blijft soms wel een minuut of tien zo staan,