ruin 'dekt' ruin probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niessie

ruin 'dekt' ruin probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:17

Hoi allemaal..
Sinds eergisteren heb ik een 10 jarige Merens ruin: If is zijn naam . Gisteren heb ik hem bij de 3 weidegenoten (ook ruinen) gezet, dit ging de hele ochtend goed. Beetje snuffelen maar geen gegil/ uithalen etc.
Heb alleen een probleem: 1 van de ruinen wil sinds vanmiddag steeds op If, soort van dekken (hij probeert echt te dekken)... dus ruin op ruin, dominantie gedrag of zo? Weet alleen niet goed wat ik er mee aan moet If vind het niet fijn, probeert echt weg te rennen en ik ben bang voor problemen.
Herkent iemand dit? En wat kan ik het beste doen? Nog een dagje aankijken of.....???

_Dunja_

Re: ruin 'dekt' ruin probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:21

Ik herken het wel
mijn merrie doet dit als een andere merrie hengstig is.
Het enige wat je hieraan kan doen is ze appart zetten, bijvoorbeeld een draadje tussen de paarden zetten.
Of je kijkt het nog even 1 of 2 dagen aan, misschien dat het dan wel over is als de rangen zijn bepaald.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:22

Het lijkt me dat je er niets aan kan doen. Je ziet wel vaker dat ruinen alles proberen te dekken in het voorjaar. Als If het niet leuk vindt, zal hij van zich af moeten bijten. Is de wei groot genoeg dat ze echt weg kunnen en kunnen vechten?

Niessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:26

Het is een grote wei, If kan wel wegrennen maar geeft op een gegeven moment op. Hij stond ook te trillen dat ik aankwam op stal, daarom ben ik benieuwd of hier misschien 'bokkers' zijn die dit probleem herkennen en wat voor hun paard de oplossing was. Wanneer dit vandaag nog zo is, zal ik If wel apart zetten en vragen of hij in een andere groep kan geplaats worden. Ik wil echt dat hij tot rust kan komen en niet steeds last heeft van die ruin.

_Dunja_

Re: ruin 'dekt' ruin probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:29

Dat is denk ik wel het beste...
Misschien als je er een draadje tussen kan zetten dat ze elkaar wel kunnen ruiken, dat het probleem dan ook minder is als je ze dan weer bij elkaar zet.
Dan zijn ze al gewend aan elkaar.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:32

Ja, die oplossing van vlasta lijkt me ook goed. Even aankijken nog maar. 't Is wel sneu voor hem, nieuwe omgeving en dan meteen zulke 'aanrandingen'.

Niessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:35

Ja dat is zo, maar ik denk zelf dat, ook al zet ik hem apart voor nog een aantal dagen (en ze wel kunnen snuffelen etc.)... en ik hem er dan weer bij zet, dat er dan toch weer het zelfde gaat gebeuren? Ik vind het ook echt sneu, daarom ben ik benieuwd of iemand t zelfde heeft meegemaakt

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:37

Ja ik heb t zelfde probleem me jaarling haal ik elke dag weer met een wond erbij van t land en die oudere ruin springt ook elke x boven op hem met ijzers voor gister had hij een streep op ze rug wat open lag . Word er niet goed van, en wat je er aan kan doen tjah niks ja of apart zetten. Ik kijk t nog een paar dagen aan aners trek ik mooi bij de stal eigenaar aan de bel dan maar apart of bij andere in de wei.

Niessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:40

TeQuiero1 schreef:
Ja ik heb t zelfde probleem me jaarling haal ik elke dag weer met een wond erbij van t land en die oudere ruin springt ook elke x boven op hem met ijzers voor gister had hij een streep op ze rug wat open lag . Word er niet goed van, en wat je er aan kan doen tjah niks ja of apart zetten. Ik kijk t nog een paar dagen aan aners trek ik mooi bij de stal eigenaar aan de bel dan maar apart of bij andere in de wei.

Oei! met ijzers en dan steeds er boven op... dat is ook niet best nee voor je jaarling

Moeilijk om nou te bepalen wanneer je ze apart moet zetten of t nog een dagje aan te kijken. Voor ieder paard is toch dat sociale contact belangrijk...

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:42

Ja dat ben ik met je eens maar om je paard naar de gallemieze te brengen is ook niet de bedoeling.

Ga even informeren of t misschien mogelijk is om hem bij andere neer te zetten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:07

Mijn hengsten springen regelmatig op elkaar, kwestie van dominantie

Niessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:16

Vandaag was het al een stuk duidelijker... al is er nu wel een aparte rangorde in het groepje de ruin die steeds op If sprong is duidelijk dominant boven If (dit was gister nog niet duidelijk) If loopt echt voor hem weg. Ook vandaag geen toestanden meer gezien, dus wie weet is de rust in de groep en weet ieder z'n plekje

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:34

Dat zou mooi zijn. Hopen dat het zo blijft!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:35

mijn ene ezel doet het bij de andere. Die vindt het niet leuk in ieder geval

Tatt_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:01

Mijn merrie springt op de hengst die bij haar in de wei staat
Maar dat is maar heel even,de hengst loopt weg,ze rennen en bokken een rondje,en het is weer over

Mijn ruin dekt ook alle merrie's die hij tegenkomt Ook met rijden enzo gedraagt hij zich als een echte hengst, (dikke nek,hinniken en brullen) niet normaal Nee het is geen klophengst hoor ..

Niessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 19:20

Hihi t komt dus wel vaker voor bijzondere wezens toch paarden.... Bij mij is het probleem, in ieder geval voor tijdelijk, opgelost. De ruin waar t om ging, is de voedingsrijke wei op en If vanwege zijn buikje, niet. Dus het koppel is gescheiden