Vervoer van shetlander in de trailer. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Vervoer van shetlander in de trailer. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:14

Volgende week moet ik met de trailer weg met een shetlander. Naar de kliniek ivm kreupelheid.

Nu weet ik uit het verleden dat de voorstang van de trailer te hoog is, hij loopt er zo onder door.
Hoe doen jullie dat?

In het verleden hebben we wel geprobeerd de voorstang lager te hangen, maar dat scheelde niet meer dan een centimeter of 5.
Het is een huurtrailer dus ik kan hem niet verbouwen.
Ik zit nu al te denken om een baaltje stro voorin te leggen, zou dit een idee zijn?

Het gaat trouwens om een standaard 1,5 paards trailer.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:15

Wij hebben ook een 1,5 paards trailer en daar zetten we onze shet ook wel eens in.
Ja ze kan onder de voorstang door... maar verder ook niet.
Een baal stro kan je er idd wel in leggen
Heeft ze gelijk iest om aan te knabbelen.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:18

Wij hebben wel eens een shetlander in een 2 paard trailer gehad (wel met schot ertussen), gewoon goed vastzetten en een strobaal ervoor gelegt. ging prima.

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:20

ik zet mijn shet altijd zo vast dat 1 touw boven de stang loopt en 1 touw onder de stang zodat hij er niet overheen kan en er niet onderdoor kan. We hebben gemerkt dat een strobaal niet altijd even handig is omdat deze vaak moeilijk vast te zetten zijn en als het gaat schuiven ben je verder van huis.

Vickelientje

Re: Vervoer van shetlander in de trailer. Hoe doen jullie da

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:31

Ik heb nu een klein trailertje, maar toen ik m'n shet moest vervoeren in een grote, zette ik haar gewoon los. Imo is dat in zo'n geval toch veiliger...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:34

Ik weet niet hoe ver je moet reizen maar meestal ga ik zelf gewoon met de shet in de trailer. Ik zet 'm wel vast maar blijf er wel bij. Dan kan hij niet omvallen/omdraaien etc.

Ik weet dat het niet mag, maar soms is het ff niet anders.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:18

Mijn pony's stonden in een gewone 1,5 of 2 paards trailer altijd los. Alleen als ik Dennis samen met hengstige merries mee had ging Dennis vast.

Nu heb ik een 1,5 paards trailer ingericht voor 2 pony's. Ze staan dus keurig tussen een schot met een voor en achter stang op hoogte.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:03

Ik heb toevallig vandaag onze Shet naar de hoefsmid heen en weer vervoerd in een 1,5 paardstrailer. Met 2 touwtjes, links en rechts vastgemaakt en dat ging prima. Los zetten zou ik niet doen. Ik heb ooit eens de Shet van een kennisje vervoerd en die moest er volgens haar los in. Heel fijn toen ik het voordeurtje open deed om het touwtje vast te maken. Ze dramde door het deurtje en sprong bijna boven op me. Ik heb nog nooit zo een trailer uitgeladen. Je kunt nl. de klep niet opendoen omdat ze er dan ook zo uitstormen. In ieder geval dus vastzetten.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:42

Onze shet staat gewoon in de trailer. ja, ze kan er wel onderdoor maar verder doet ze niks en het gaat altijd goed. Een strobaaltje kan inderdaad wel

sylvia_1975

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:32

wij vervoeren onze shet gewoon in een 1,5 paards trailer en zetten hem vast met voorin een strobaal. wel goed vastmaken inverband met het verschuiven.

Pomski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:33

Ik zet mijn shet los in de trailer!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:37

Vast langs twee kanten. Touwtjes over de stang heen, dan kan hij er niet onderdoor. Overheen doet hij *gelukkig* niet, dus daar hoef ik niet mee te rekenen.
Als je er een hooinet in hangt, let dan wel op dat ie erbij kan... Had het met mn blonde hoofd op paard-hoogte gehangen... tja geen wonder dat mn pony heel de rit onrustig was
Groetjes, Lacuna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:38

Ik heb een XXL trailer voor mijn paarden en als daar eens een shet in moet haal ik de trailer leeg, doe er een dikke laag stro in en zet de shet er los in.
Gaat prima, meestal gaan ze dwars tegen de klep staan.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:28

Hier moet je heel erg mee opassen hoor. Met een shetlander in een trailer. Die kleintjes gaan er snel onderdoor en hoeven maar 1
goede trap tegen het voordeurtje aan te geven en die is open.
Voor je het weet vliegt je pony eruit onder de rit.
Klink onlogies.. maar kan echt. Ik zou hem hele erg goed vastzetten
dat hij niet voor of achteruit kan. Aan 2 touwen als dat kan in die
trailer.

kavama

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:51

Toen wij onze shet op gingen halen bij de fokker adviseerde die ook om los te zetten, hij deed dat altijd zo.
en met uitladen, je weet dat ie los stond, dus voorzichtig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:56

Afhankelijk van de shet. Wij hebben ze al 45 jaar en gaan gewoon in een 1,5paards trailer. De een gaat gewoon los, de ander zetten we gewoon aan de stang. We hebben wel een hooinet voorin hangen, dat houd ze meestal wel rustig.

Maak in ieder geval niet de stang aan de achterkant (bij de klep dus) vast. Die stang zit jou alleen maar in de weg, maar een shet absoluut niet!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:56

Wij hebben een mini twee paards trailer gemaakt. Je kan bijvoorbeeld afzetten met wat hooibalen. Wij doen ook vervoer voor shetlanders, misschien dat iets voor de volgende keer

Ik persoonlijk vind los in een trailer erg gevaarlijk

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:03

Omdat de pony nogal kreupel is wil ik hem in ieder geval vast hebben staan, zodat hij nog enig houvast heeft.

Ook heb ik deze jongen al een keer half in mijn nek gekregen toen hij via het deurtje de trailer wilde verlaten. Dus los gaan we niet doen. Maar bedankt voor alle adviezen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:26

Ik zet ze altijd gewoon los, Eli doet anders toch zelf zijn halster af en staat dan alsnog los.
Als die dan zo het voordeurtje open zou kunnen trappen wat ik ergens las dan heb je wel een hele slechte trailer hoor. En dat ze niet door het voordeurtje naar buiten schieten terwijl jij daar staat en ze tegenhoud is wat mij betreft een kwestie van opvoeden zodat ze gewoon blijven staan waar jij wil dat ze staan.

Als je hem echt niet los wil laten staan haal dan alles uit de trailer en zet hem met twee touwen vast gewoon hoe je een groot paard ook zou vast zetten.
Strobalen kunnen aleen maar los gaan of uit elkaar getrapt worden door hem en dat zit je met de losse strotouwtjes dat vind ik een stuk gevaarlijker. Haal dan liever gewoon de voorstang eruit, kan hij zich ook nergens meer aan stoten ofzo.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:53

Wij hebben een extra lage boom voor de pony's zodat ze dus netjes naast elkaar blijven staan (2 paards met tussen schot) maar daarvoor zette ik ze altijd aan 2 touwtjes vast en dat ging prima.
Eentje links en eentje rechts.
Heb ze ook wel los gehad maar dan moet je wel een goede achter klep en zeiltje hebben en alles goed dichtdoen en opletten als je het voor deurtje opent dat ze er niet uit komen.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:02

Wij hebben een 2 paardtrailer en mijn pa heeft met van die dikke banden heel strak voorin gespannen, zodat ze er niet onderdoor liep. Een baal kon niet, omdat Amber aan de andere kant stond.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:59

De enkele keer dat wij met de Shetties op pad waren hadden we ze gewoon los staan. (2 stuks in 2paards trailer). Vastzetten vond ik te gevaarlijk. Ging prima hoor.