Rillen in de regen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hellgirlie

Rillen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:35

Sedert gisterenmiddag staat mijn paardje nu dag en nacht op de weide. Vooraf had ik haar al de temperaturen laten wennen door geen deken meer aan te doen in de stal.
Toen ik deze middag naar de weide ging, was het aan het regenen, en stond ze helemaal te rillen.

Is het beter om haar een waterdicht zomerdeken aan te doen als het regent en 's nachts tot het echt vollop lekker weer is?
Kan het dan kwaad als ze met zo 'n waterdicht zomerdeken dan in de zon staat (bv. 'smorgens voor ik naar haar ga) ?

nd423

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:40

Wanneer het langdurig zou regenen en ze heeft het langere tijd koud dan zou ik een waterdichte zomerdeken opleggen, maar wanneer ze het even koud hebben in een regenbuitje zou ik daar niets aan doen. Wanneer het weer droog is, heeft ze het zeer waarschijnlijk ook niet meer koud.

Nu een deken opdoen zou inhouden dat ze het grootste gedeelte van de dag waarschijnlijk onder de deken staat te zweten.

ellepel

Re: Rillen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:22

zolang het een buitje is kan het helemaal geen kwaad, laat maar lekker rillen.

rillen doet een paard om zijn temperatuur omhoog te brengen, een heel normaal verschijnsel, alleen het een dier doet het wel en het andere niet.

als het dagenlang regent kan het nadelig zijn,want rillen kost energie en dan verbranden ze natuurlijk veel.
maar als het buitjes zijn en ze tussendoor genoeg tijd hebben om op te drogen kan je ze het beste gewoon laten lopen zonder deken

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:04

mijn pony doet dat ook, maar staat dan ook bij het hek te hinneken totdat ze eruit wordt gehaald en op stal mag. Mijn pony is ook al redelijk oud dus dat rillen vreet erg veel energie.
Ik zou als het om een jongere pony gaat gewoon laten staan, kan geen kwaad,..

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:36

Ik zou dr ook gewoon zonder deken laten staan. het is nu warm zat. En idd als het echt aan 1 stuk door regent een waterdichte zomer deken!

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:58

Hmm, lastig. Mijn oude pony kon totaal niet tegen de regen. Ze rilde dan van top tot teen en dan moesten we ze echt naar binnen halen.
Je moet er geen mietje van maken, maar misschien zou je betreft de regen toch kunnen overwegen een zomerdekentje op te leggen of even binnen te zetten als het regent.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:43

Ik heb ook een riller... en die van mij krijgt een dekentje op als het regent.
Vindt het gewoon sneu voor hem.
En ik maak er echt geen watje van, maar hij heeft gewoon een dun velletje..
En wat voor moeite is een dun dekentje opleggen nu maar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:54