mestopslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkimilan

mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:52

Hallo wie weet waar ik de pecieze regels kan vinden voor het opslaan van paardenmest van hobbydieren.
Moet dat in een bak of op een niet doorlatende ondergrond enz enz.
gr tineke

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:21

Voor de hobby zijn er geen regels (toch?). Bij ons iig niet! Bij 5 paarden of meer wordt het niet meer gezien als hobby en moeten de regels wel worden gevolgd.

Jol1

Re: mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:28

De hobbypaardenhouder hoeft geen mestboekhouding te voeren, maar de regels voor mestoplslag gelden wel. Je moet in ieder geval een niet vochtdoorlatende boedem hebben, zoals bijv. beton. Je mag de mest dus niet zomaar op een berg op de grond storten.

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:29

Ik hou dit topic even in de gaten, zit ook met een hobby matig stalletje en we willen de mesthoop vernieuwen zodoende. In de laatste Bit stond wel een artikel over paardenmest maar dat ging meer over de afvoer ipv opslag.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:57

En hoe zit dat dan als je gewoon paarden aan huis hebt?
Ik ken iemand die 2 paarden heeft en die gooit de mest gewoon op een grote hoop en dat laat ze composteren (of hoe dat ook mag heten )
Dus met een vochtdoorlatende bodem...
Mag dat dan ipc ook niet?

MysteryMum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:29

DunDijk, volgens mij mag dat idd niet.
Je zou eens op de site van het Ministerie van Landbouw Natuur en Visserij moeten kijken. www.minlnv.nl daar staat het vast op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:07

Ik hoop dat die onderzoeken naar biomassa nog wat gaan opleveren. Er wordt nl. gekeken (o.a. in onze gemeente) of het haalbaar is om te investeren in energie uit biomassa. Voor al die particuliere paardenhouders zou dat een uitkomst zijn. Dan kan je eindelijk eens op een eenvoudige (en hopelijk goedkopere) manier van je mest af.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:07

En hoe zit het dan met mest dat je uit je weiland haalt zonder dat er een stal bijzit, mag dit gewoon op een centrale plek op je weiland gegooit worden of moet je dit echt afvoeren? Als je het gewoon laat liggen wordt het ook niet afgevoerd.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:09

Dat vind ik ook altijd zo raar... als je het laat liggen in de wei is er geen haan die er naar kraait, maar zodra je het op gaat ruimen heb je een probleem.

Wat de regels zijn over composteren weet ik eigenlijk niet... het is dan in feite gewoon een composthoop toch?