Dikke plek linksachter achterkant kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje85

Dikke plek linksachter achterkant kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:50

Ik weet trouwens niet of ik hier goed zit, maar dan hoor ik het wel...

Ik zal even de situatie uitleggen:

Zo'n twee weken terug viel me op dat bij mijn E-pony merrie haar linkerachterbeen aan de achterkant van de kogel een zwellinkje zit. Ik dacht ik eerste instantie dat er gewoon door een ander tegenaan getikt is tijdens het spelen o.i.d., want zelf komt ze daar niet bij. Dan moet ze wel heel moeilijk gedaan hebben.

Als je zegmaar vanaf de achterkant kijkt zit er in het midden van het onderbeen een bot en bij de kogel zit aan weerszijden van dat bot de zwelling. Het is beperkt tot dat gebied, want haar kogel zelf is verder mooi 'droog'. De zwelling is niet hard en lijkt vooralsnog gewoon vocht te zijn, want je kunt het zo induwen.

Ze geeft ook geen pijn aan als ik er in duw of aanzit. Ze loopt er overigens ook niet kreupel, zelfs niet onregelmatig van. Het voelt ook niet warm aan (niet warmer als haar andere benen) en na het rijden lijkt het zelfs iets minder opgezet te zijn. Afspoelen die ik na het rijden ± 10 minuutjes, maar hier lijkt de zwelling niet minder van te worden.

Vanaf het moment dat het me eerst opviel tot nu is de zwelling eigenlijk hetzelfde gebleven qua dikte en ook niet groter geworden. Haar lopen is ook niet verandert, sterker nog ze gaat op het moment heel fijn. Wie weet wat ik hier mee moet? Wat is jullie advies? Toch dierenarts erbij als het nog langer gaat duren?

Groetjes Charlotte

Ponygekkie95

Re: Dikke plek linksachter achterkant kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:14

ons paard heeft iets soortgelijks.
eerst bij zijn voor been, dat is nu helemaal over en we hebben er niets aan gedaan. maar nu heeft hij het ook bij zijn LA been, daar zit het nu nog maar we denken dat het binnenkort weer over zal gaan.
in jou geval zou ik het ook nog even aankijken, hij schijnt er geen last van te hebben en dus is een DA/VA niet noordzakelijk, maar je kan altijd bellen voor de zekerheid... beter het zekere voor het onzekere

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:16

Ik weet niet hoe het er uit ziet... (foto?) en kan nergens een voorbeeld foto vinden. Maar ik vermoed dat het een gal is bij het kogelgewricht.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:17

Ja natuurlijk ik kan altijd bellen en laten kijken kan natuurlijk ook geen kwaad. Bij jouw paardje ging het vanzelf weg dus... Ik heb a.s. donderdag les en dan zal ik mijn instructise er eens naar laten kijken en oordelen.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:19

Kelly_ann schreef:
Ik weet niet hoe het er uit ziet... (foto?) en kan nergens een voorbeeld foto vinden. Maar ik vermoed dat het een gal is bij het kogelgewricht.

Ik heb geen voorbeeld foto, maar het zit ter hoogte van der strijklapjes aan de achterkant. Het elastiek daarvan valt er precies overheen...
Kun je me uitleggen wat een gal is?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:37

Gallen zijn overvullingen van peesscheden of gewrichtszakjes.
Er wordt dus teveel (gewrichts)vloeistof gemaakt. En dat zie je als een bubbel die je een beetje in kunt duwen.

Het kan komen van overbelasting, na een blessure of slijtage in het gewricht. Bij een jong paard kan het wijzen op slecht beenwerk te vroeg en te veel belasting of een verkeerde beenstand.
Als ze er niet kreupel van zijn hebben ze er geen last van. Het is meer een schoonheidsfout. Veel paarden die hard werken (manegepaarden grand-prix paarden) hebben gallen.

Igor heeft aan alle 4 de benen behoorlijke gallen. Door oude blessures en ook door zijn harde werk. Toch loopt hij er nog prima mee.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:01

Het zou toch wat zijn als ik haar nu overbelast met om de dag een uurtje rijden in bak of anderhalf uur op buitenrit en tweemaal in de week longeren een half uur! Ze is pas het afgelopen jaar echt een beetje aan het werk, daarvoor was ik ziek en daarvoor was ze nog niet van mij. Ze is pas op 3½- jarige leeftijd ingereden en verder is er vervolgens bar weinig mee gedaan tot ik haar kocht... Slecht beenwerk heeft ze ook niet. Ze heeft keiharde en droge benen die erg goed tegen een stootje kunnen en snel herstellen na een stootje.
Verkeerde beenstand is al helemaal niemand opgevallen, wel staat ze achter beetje koehakkig (is toch als springgewrichten naar elkaar toewijzen?), maar ik geloof niet dat paarden daar veel last van hebben...

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:03

Het enige wat ik me dan kan bedenken is de af en toe best zware bak waar we in rijden...

Is een gal echt zo'n uitstekende bobbel die geconcentreerd zit?