Weide vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Weide vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:29

Nu ik dan 2 'postzegelweitjes'(vrij kleine weitjes) tot mijn beschikking kan krijgen heb ik enkele vragen over het gras management.
De weitjes zijn op dit moment 2 oerwouden en zal ik dus eerst om moeten ploegen.

- Hoe omploegen, hoe diep?
- Wanneer zaaien?
- Met wat inzaaien? En waar kan je dat het beste halen?

- Hoevaak maaien voordat de gras goed stevig in de grond zit; en je de paarden erop kan gooien?
- Ik heb altijd geleerd dat je het beter wat langer kan houden, want gras dat in zijn groei beperkt is produceert fructaan -> bevangenheid.

Hoe houd ik al het andere behalve gras"(onkruid en plantjes die ik niet wil zien) uit het weitje?

Wat voor plantjes moet ik helemaal mee opassen; kruiskruid weet ik, dat herken ik wel; ?

Ik kan dus die twee weitjes afwisselen zodat het gras ook de kans krijgt te groeien, en er is ook een paddockje, dus ze kunnen ook helemaal van het gras af.
Moet ik in het voorjaar ze er maar helemaal afhouden, zodat het gras goed kan groeien?

CKdamour

Re: Weide vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:45

Ik heb die van mij nu niet op het gras staan. Heb een aantal weken geleden ingezaaid opnieuw. Had eigenlijk al eerder gemoeten maar het is nu raar weer.
Ik heb G11 graszaad ofzo? Gewoon bij de boerenbond gevraagd voor een paardenwei.

Mij is verteld... 2 keer maaien zodat het goed kan wortelen. Je kan ze er beter een hele tijd niet opzetten want het gras is dan veel te kwetsbaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:46

CKdamour schreef:
Ik heb die van mij nu niet op het gras staan. Heb een aantal weken geleden ingezaaid opnieuw. Had eigenlijk al eerder gemoeten maar het is nu raar weer.
Ik heb G11 graszaad ofzo? Gewoon bij de boerenbond gevraagd voor een paardenwei.

Mij is verteld... 2 keer maaien zodat het goed kan wortelen. Je kan ze er beter een hele tijd niet opzetten want het gras is dan veel te kwetsbaar.

Dat dacht ik ook idd. Volgens mij moet je best lang wachten voordat het gras echt goed stevig is.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:48

ja, ik heb vorig jaar ook nog gezaaid en ze er toen te snel opgezet met als gevolg dat het in no time weg was.
Zelfs als ze er 1 keer overheen rennen trekken ze het dan al uit. Het is moeilijk om te wachten (vind ik) maar ik laat ze nog ff lekker op het andere stuk.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:26

Het beste is inderdaad je weiland het eerste jaar niet te begrazen maar twee keer te hooien.
Je krijgt dan een sterke grasmat. Wil je het helemaal goed doen dan zet je het tweede jaar schapen op je land.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:04

Is het echt nodig om opnieuw in te zaaien, of kun je ook een heel eind komen met onkruid spuiten en bijzaaien?

Met inzaaien is het volgens mij aan te raden om de paarden sowieso een jaar niet op de wei te laten komen, dacht ik.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:14

Misschien lukt het je met nu een stukje te zaaien en ze daar niet op te laten en dan volgend jaar het volgende stukje te doen?
Zo heb je in iedergeval een weitje waar ze nu alvast op kunnen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:35

aerdenhout1 schreef:
Het beste is inderdaad je weiland het eerste jaar niet te begrazen maar twee keer te hooien.
Je krijgt dan een sterke grasmat. Wil je het helemaal goed doen dan zet je het tweede jaar schapen op je land.

Dat had ik idd ook gehoord, van die schapen.
Waarom zijn schapen goed voor een jong graslandje? Komt dat door hun 'graas methode'?

Thanx iedereen!
Inderdaad één voor een had ik ook al in mn gedachte. Alleen onkruid wieden o.i.d. is niet genoeg, want op dit moment is het bijna alleen maar onkruid...

(als ik al uberhaupt voor die weitjes ga, maak ik er misschien wel gewoon een groot zand paddock van, mijn paard mag toch niet het heel jaar door op gras en om nou zoveel ruimte, geld, tijd en moeite voor die 2 maanden dat ze wel op het gras kan te steken... Denk dat zij zelf ook blijer is met een groter paddock waar ze altijd op mag)

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:42

hm als ik jou was zou ik voor de weides gaan. paard hoort toch zoveel mogelijk op een weide te staan indien mogelijk..

wij hebben er eerst een week koeien op laten staan, daarna weer aan laten sterken en groeien en dan paard er op.

koeien maken niet zo veel kapot qua gras die gebruiken de tong ipv de tanden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:42

Dat heeft inderdaad te maken met de graasmethode, daar schijnt de grasmat sterker van te worden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:50

Jen33 schreef:
hm als ik jou was zou ik voor de weides gaan. paard hoort toch zoveel mogelijk op een weide te staan indien mogelijk..

Ja maar mijn paard is erg gevoelig voor gras (hoefbevangenheid, diarree) dus ik kan haar zoiezo max 2 maanden erop laten staan, en dan alleen in de periode voor het najaar, waarop het gras dus nietzoveel fructaan produceert.. Dus dan zou ze een heel jaar op een kleine paddock staan zodat ze 2 maandjes in het jaar op een mini weitje kan... En ik kan voor 35 pm haar op het grasland van iemand anders zetten, dat zou ik dan bijv 1 maand kunnen doen en dan heb ik én niet zoveel zorgen om het graslandje, en dan kan ik teminste een mooi groot paddock maken, waar ze dan de hele winter kan staan met inloop stalletje.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:00

Ik zou mijn paard zeker weten niet gelukkig maken met alleen een paddock. Die blijft dan speuren naar gras.

Als je het fructaanrisico wilt beperken zou ik trouwens zorgen dat je langzaam groeiende grassoorten gebruikt, dus absoluut geen 'koeiengras'.

Houd er trouwens rekening mee dat je immers nog een stal wilt verhuren, dus kijk niet alleen naar je eigen paard maar ook naar wat een eventuele huurder zou willen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:00

Wendy schreef:
Houd er trouwens rekening mee dat je immers nog een stal wilt verhuren, dus kijk niet alleen naar je eigen paard maar ook naar wat een eventuele huurder zou willen

Nogmaals, zomers kunnen ze dus wel gewoon op weiland, dat is dan alleen mijn weiland niet. Het ligt wel naast het stalletje. Kosten blijven gelijk. Ik denk dat ik juist opdeze manier aantrekkerlijker ben, want dan kan er én een grote winter onderkomen, en een gewoon weiland (niet een postzegel weitje) worden gebruikt. Die mini graslandjes waren toch te klein geweest, hoe lang je ook wacht met erop zetten geheid binnen een week helemaal stuk gelopen.
Ik ben is langs de stadsweides gegaan die ook mini weitjes hebben, en die hebben er ook weinig aan, hoe goed ze ook managen. Daarom lijkt met dit een betere oplossing.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:09

Toydoll schreef:
Jen33 schreef:

Ja maar mijn paard is erg gevoelig voor gras (hoefbevangenheid, diarree) dus ik kan haar zoiezo max 2 maanden erop laten staan, en dan alleen in de periode voor het najaar, waarop het gras dus nietzoveel fructaan produceert.. Dus dan zou ze een heel jaar op een kleine paddock staan zodat ze 2 maandjes in het jaar op een mini weitje kan... En ik kan voor 35 pm haar op het grasland van iemand anders zetten, dat zou ik dan bijv 1 maand kunnen doen en dan heb ik én niet zoveel zorgen om het graslandje, en dan kan ik teminste een mooi groot paddock maken, waar ze dan de hele winter kan staan met inloop stalletje.

hm kan ze in de winter er niet op blijven staan dan? mijn pony staat de het hele jaar in de weide en het gras gaat dan langzaam groeien omdat het te kort is afgebeten..en als je dan het voorjaar voorbij bent doe je je pony in het andere weide, en dan wissel je het af ofzo.???

die van mij gaat ook rare dingen bedenken als er geen gras meer is, zo is het haar al gelukt om in de sloot te komen haha en dan echt zo kijken van haal me er maar uit, hier is het toch niet zo leuk haha