Scheren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:00

Je paard scheren of niet?en wat is jou reden om t wel te doen?
Ik zit er nml over te twijfelen of ik mijn haflinger ook zou scheren, ik heb hem nou 2,5 jaar en is nog nooit geschoren geweest.
Maar na vandaag in de buitenbak een klein uurtje gereden te hebben was ie zeiknat!!..hij is op t moment wel in de rui, maar heb t gevoel dat ie t heel snel warm heeft.
Wat zijn jullie ervaringen met het scheren van je paard/hafje?moet je hem dan vaker bij gaan houden met scheren?en moet ie dan in de winter meer dekens op enzo?nu staat ie nml gewoon zonder dekens de hele winter buiten op de wei als t kan.
En scheren jullie dan helemaal of voor de helft?ik weet t zijn veel vragen maar ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven...alvast bedankt!!!

Authentic

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:40

Vandaag was/is het wel errug warm hoor, ik heb vanochtend gereden met een geschoren paard en die was zeik en zeiknat. Voor in de winter is het handig als je veel traint om je paard te scheren, maar als je recreatief rijdt is het eigenlijk niet zo heel erg nodig.

Als je paard helemaal geschoren is heb je natuurlijk dekens nodig, maar je hebt bijvoorbeeld dat lage streeppatroon ofzo (dat je van de onderkant van de hals tussen de voorbenen door t/m de buik een streep scheert), en dat schijnt al een hoop warmte af te voeren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:42

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 16:40

hi jus deorange bedankt voor je tip!!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:54

Mijn pony is vorige week ook geschoren. In de winter hebben we hem ook al geschoren omdat hij heel dik in het haar zit. Hij is 16 jaar en kwam niet meer goed door het haar heen. Hierdoor had hij stekeltjes haar en dat zag er heel raar uit, het brak ook af op de plaats van de sporen waardoor daar zwarte plekken ontstonden.

Wij hebben hem helemaal geschoren, op de plaats van het zadel na. Daar zit nog op een klein stukje haar.

Overdag staat hij nu zonder deken, 's nachts met een winterdeken. In de winter had hij zelfs 2 of 3 dekens op.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:57

Ik zou hem nu niet meer gaan scheren.Goed borstellen zodat hij snel door de rui heen is.Je kunt ook wat zonnebloem olie door zijn voer doen dat wil wel eens helpen om beter te verharen.

Je kunt ook je training aanpassen door of heel vroeg te gaan rijden of 's avonds te gaan rijden dan is het minder warm.Of overdag een lekkere rustige buiterit maken.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:23

Nu zou ik niet meer scheren. Het is ineens erg warm geworden voor de paarden. Maandag was het nog 10 graden en nu is het overdag gerust 25 graden, toch een heel verschil, ook voor de paarden. Ik zou lekker goed poetsen. En dan 's ochtends op tijd of 's avonds gaan rijden en niet op het warmst van de dag.

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 08:15

ja misschien is dat ook wel een beter idee..ik had ook al een tip over lijnzaadolie, waardoor ze eerder hun zomervacht krijgen, ga dat maar eens proberen!! in ieder geval bedankt voor de reacties!!

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:49

Ik zou nu niet meer scheren. Die van mij is ook geschoren, maar dan wel in de winter en heeft nu ook nog een heel dun vachtje. Iedere dag na het rijden is het helemaal wit van het zweet en dan spuit ik hem lekker af. Ik denk dat je dat nog beter kan doen dan nu gaan scheren. nu ze weer lekker buiten staan is een klein beetje vacht ook wel lekker, helemaal als het gaat regenen

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:06

Ik ben zelf tegen scheren, maar het hangt ook van de dikte van de vacht af. Maar als je paardje de hele winter in de wei staat met deken kan het op den duur wel heel smerig worden met blubber. Dan komt dat blubber aan de randjes van de deken enzo en krijgt je pony een natte buik.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:24

Ik scheer wel, maar niet rond deze tijd van het jaar. Dat is meer voor de winter. Hij moet dan wel dekens op, niet alleen om hem warm te houden maar ook om te voorkomen dat het haar weer snel teruggroeit. Ik scheer helemaal en de reden is dat ik een paard in wintervacht totaal niet drooggestapt krijg en om esthetische redenen.
Gisteren en eergisteren was mijn driejarige (niet geschoren, wel al helemaal in zomervacht) trouwens ook na drie minuten longe kleddernat. Gewoon te snel te warm geworden, vandaag heeft hij weer als vanouds gewerkt.

sanne_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:54

Heey marjon,
wij scheren abel (ken je nog wel van meereboer) altijd in de winter omdat ie dan echt nooit meer droog word. En dan scheren we hem helemaal, dit jaar ook zelfs zijn sokken. Alleen moeten we hem wel bijna plat spuite want hij wordt al helemaal gek van het geluid. Ik heb alleen wel het idee dat na meerdere malen scheren de haren sneller terug komen (net als bij mensen). Nu heeft ie ook alweer een dik pak haar...Maar voor de zomer scheren we hem niet.
Groetjes Sanne

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:59

Ik zou nu ook zeker niet meer scheren. Heb Novél 1 keer zomers geschoren, omdat hij nadat hij z'n winterdekens had afgekregen opeens in de zomer zijn wintervacht ging ontwikkelen, dus op de dierenarts advies hem geschoren.. Bovendien haal je dan ook bescherming tegen de zon weg..

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:27

dank jullie voor de reacties...ik was ook iets te voorbadig, scheren is ook zkr nie meer nodig, rebel is zijn haren oppeens bijna allemaal kwijt!!zo zat ie nog dik in zijn vacht en nu is ie weer (bijna)lkr door zijn vacht heen!!...

Hoi sanne!! leuk dat je ook ff hebt gereageerd gaat ie goed met al de paardjes daar?..vast wel groetjes

sanne_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:49

hey marjon ja het gaat heel goed met de paardjes daar. Ik rijd inmiddels met abel wedstrijden...de eigenaar van urvana (jorid) en van Jigger(bonnie) zijn inmiddels allebei bevallen van hun 2e kind. Jorid heeft een jongetje genaamd rick en bonnie een meisje maud. Daraxo is inmiddels ook alweer een tijdje verkocht..pais vasco is ook verkocht..we hebben nu weer 2 nieuwe paarden erbij en 2 hele lieve shetlander hengstjes.
Ik hoop dat met rebel ook alles goed gaat:)
groetjes Sanne

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:46

He ja die shetjes heb ik hier op bokt wel eens rond zien "hangen"wat een schatjes zijn dat!!!...toch weer heel wat veranderingen dus!!..super tof dat je wedstrijden rijd met abel!!heb je daar al foto's van ben erg benieuwd!!...met reb gaat t ook goed, hij staat nu dichtbij het bos waar we veel buitenrijden, en hij word alweer een tijdje dressuurmatig bijgereden, inmiddels heeft ie zelfs zijn 1ste onderlinge wedstrijdje op de manege gereden!..nou leuk om zo weer eens wat te horen hoor!!
groetjes