vraagje mbt weide en bomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

vraagje mbt weide en bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 10:04

hallo...als de moderators een betere titel weten verander gerust ik weet het namelijk niet.

de lente is er weer en de bloesem groeit aan de bomen. bomen vallen nu dus meer op en ik begin weer te denken...ik heb echt geen verstand van bomen maar wil later als ik paarden heb en een grote wei, als ik toestemming krijg er bomen plaatsen ergens in de hoeken of midden in de wei en struiken voornamelijk tegen de omheining aan.

Nu vraag ik me af of jullie mooie struiken kennen die men in een paardenwei kan plaatsen. het hoeven niet allemaal eetbare struiken te zijn maar zolang ze maar niet giftig zijn voor paarden. (stel ze ZOUDEN er toch van eten) ik wil namelijk een mooie natuurlijke wei creeren met een zoon uitgebreid mogelijk natuurlijk dieet...wat ik dus dan al doe met gras, hooi, wortels enzo...maar eventueel ook met struiken waar ze wel eens van snoepen. en voor de sier en opvulling wat struiken die niet giftig zijn maar niet gegeten worden door paarden.

verder tja de bomen moeten schuilgelegenheid geven dus ze hoeven niet hoog te zijn! als ze maar hoog genoeg worden voor een paard om eronder te staan of grazen en liggen uiteraard. en ze takken dan naar de breedte groeien...(denk een aan eik maar die groeit zo langzaam dat ik daar de eerste 20 jaar echt niks aan heb)
liefst dus ook nog een boom die je of vrij groot kunt komen of snel groeit...het mogen ook bomen zijn die net van nature naar de zijkant groeiten maar door ze boven af te snoeien je ze dwingt zo te groeien.
(zeg er wel gelieve bij of het struken/planten zijn die paarden eten of niet) en of de bomen genoeit zo moeten groeien of van nature al zo groeien.

zelfs kruides die paarden eten voor vitamine of wat dan ook zijn altijd welkom...of weet je een goed boek over kruides (ook bijvoorbeeld boekjes waar kruides in staan die paarden eten met geneeskrachtige werking bijvoorbeeld pijn of wat dan ook) en of planten struiken bomen VOOR PAARDEN! is het zeker welkom die hier neer te zetten.
Ik weet dat ik veel vraag maar ALLE KLEINE BEETJES info helpen!

ps: hoe zit het met bamboe is dat giftig voor paarden of kan dat gerust ergens in de wei staan???

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:07

Wilgen
Rozen (met rozenbottels)
Hazelaar
Berk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:16

Pff... Wilg is een goeie boom, erg smakelijk, zowel de takken als de bladeren, die van mij zijn er gek op. Nadeel is dat die bomen langzaam groeien voor je er beschutting van hebt, maar je kan ook grotere bomen kopen wellicht? Wilg werkt trouwens zeer licht verdovend, vandaar ook dat ze het lekker vinden. Niet schadelijk overigens, daar moeten ze heel veel voor eten.

Voor te schuilen zijn Kastanjes erg geschikt, die bomen groeien ook relatief snel, met 10-15 jaar heb je wel aardige schaduw.

Verder, alles wat in de winter groen is, is giftig.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:18

Ik zou de paarden niet de gelegenheid geven om echt veel van de bomen en struiken te eten, dan heb je namelijk binnen no-time geen boompjes meer.
Dat is namelijk ook gebeurd bij de wei waar mijn paard nu ook staat.

Daar staan trouwens o.a. beukenheggen en kastanjebomen.
Waar mijn paard eerder stond, stonden eikenbomen, de paarden waren gek op de eikels, maar dat is wel uitkijken geblazen omdat die in grote hoeveelheden giftig kunnen zijn.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:26

alvast bedankt...maar bamboe is volgensmij groenblijvent dus is dat dan ook giftig?? ik wil niet heel veel eetbare planten en bomen neer zetten ook..en zal het ook vooral als de bomen nog niet groot zijn afzetten de boomschors verbind ik ook met het 1 of ander zodat ze niet de hele schors erafeten