stand zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:02

Ik vind de hele dag in een box van 3 x 3 al zielig, dus dan kan je wel nagaan wat ik van stands vind!
Al moet ik wel zeggen dat mijn paarden in de winter graag s'avonds op stal gaan, maarja, s'ochtends er ook graag weer uit...

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:19

Het ligt eraan hoe groot en luxe de stands zijn. En of je paard er de hele dag in moet staan of ook nog veel buiten staat in paddock/bak/wei.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:40

ik vind het sneu als je je paard/pony in stand zet hij/zij heeft dan helemaal geen bewegingsvrijheid

poll

Berichten: 201
Geregistreerd: 14-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:56

ik vind dat een paard niet vast hoort te staan, maar in een box. ze hebben meer bewegingsruimte en kunnen doen wat ze willen.

Frieda_a
Berichten: 155
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:31

Ik vind stands niet zielig, maar ik ben wel tegen stands. Paarden zijn bewegingsdieren, en wat hebben ze nou te doen in een stand als hun eten op is en ze de muur als 82758923 keer hebben bekeken? Maar als ie alleen 's nachts in een stand staat en overdag op de wei of in de bak dan is het niet zo erg.

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:31

Paarden werden vroeger op stand gehouden omdat ze overdag op het land werkte. Ze stonden dan alleen s'nachts op stal. En in de zomer stonden ze in de wei. Het gebruiksdoel van paarden is door de jaren heen veranderd.Op maneges worden/werden er ook gebruik gemaakt van stands. Dit omdat de paarden toch vaak meerdere uren per dag lopen. Men zegt dat als paarden voldoende beweging krijgen het niet erg is om ze op stand te houden. Vaak is het ook ons eigen idee dat een paard het niet leuk vind op stand. Een paard is toch wel eerder tevreden als dat wij denken. Op tijd zijn eten uitgemest worden en voldoende lichaamsbeweging. Dit wil overigens niet zeggen dat ik paarden liever in boksen zie staan hoor.

tanja_vg
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:31

xx_Horsiex schreef:
Wat zielig? Okay, ze kunnen zich niet omdraaien of zo, maar dat is juist handig! Stel je voor, als zo'n beginnertje een pony moet pakken uit een box, en die pony gaat dan de hele tijd draaien of trappen omdat hij weet dat het toch maar een beginner is, wat dan? En de meeste pony's staan er echt niet de hele dag in. Voor beginners is het veel handiger zo'n stand, lijkt mij zo. Bij ons hebben we stands en boxen, en het is geweldig om te zien dat zelfs met lastige pony's de beginner het meeste zelf kunnen doen omdat de pony zich niet kunnen draaien.

Edit; Maar ik snap het heus wel wat jullie bedoelen enzo, is niet aanvallend bedoelt!



mee eens!

_loekie_
Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:13

vind stands maar niets zeker niet omdat de paardne die in stands staan er vaak niet meer als 3 uurtjes uit komen en dus met dikkestal benen op stal staan

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:36

tanja_vg schreef:
xx_Horsiex schreef:
Wat zielig? Okay, ze kunnen zich niet omdraaien of zo, maar dat is juist handig! Stel je voor, als zo'n beginnertje een pony moet pakken uit een box, en die pony gaat dan de hele tijd draaien of trappen omdat hij weet dat het toch maar een beginner is, wat dan? En de meeste pony's staan er echt niet de hele dag in. Voor beginners is het veel handiger zo'n stand, lijkt mij zo. Bij ons hebben we stands en boxen, en het is geweldig om te zien dat zelfs met lastige pony's de beginner het meeste zelf kunnen doen omdat de pony zich niet kunnen draaien.

Edit; Maar ik snap het heus wel wat jullie bedoelen enzo, is niet aanvallend bedoelt!



mee eens!


Mijn ervaring met vervelende pony's, stands en beginners is juist dat d'r alleen maar kindertjes geplet worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:18

Ik vind stands ook niks. Ze kunnen er in staan en liggen, maar dat is ook alles.
Verder staan ze altijd vast, lijkt me ook niet echt prettig voor het beestje..

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:13

Ik vind stands niet zielig, het ligt eraan hoe mensen er mee omgaan. Bij ons staan ze ook stand, alleen in de wintermaanden en dan pas sávonds overdag gaan ze het land op.

Als ze de hele dagen erin staan vind ik het een ander verhaal. Maar een paard op box de hele dag vind ik ook niet nodig net zoals stand.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:15

Anoniem schreef:
Ik vind stands ook niks. Ze kunnen er in staan en liggen, maar dat is ook alles.


Wat is hiermee het verschil met een box dan?? Daar kunnen ze ook niet echt voltes draven he?

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:17

Tja wat is zielig. Wanneer een paard er regelmatig uit komt voor beweging, kan je het niet direct zielig noemen wanneer ze op een stand staan. Maar ik zou er nooit voor kiezen in ieder geval! Een paard moet toch wat bewegingsvrijheid hebben, ook al staat hij binnen.
Nee, die dingen mogen wat mij betreft afgeschaft worden.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:30

Mik_ schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind stands ook niks. Ze kunnen er in staan en liggen, maar dat is ook alles.


Wat is hiermee het verschil met een box dan?? Daar kunnen ze ook niet echt voltes draven he?


In een box kan een paard zich omdraaien wanneer hij dat wil, als je in een stand staat en je hebt een chagrijnige buurman dan moet je daar maar mee leren leven.

Ik vind liggen in een box wel verschillen van liggen in een stands, of iig de stands die ik heb meegemaakt. Je kan maar op 1 manier liggen, ik heb nog nooit een paard lekker languit zien liggen in een stand, maar allemaal op dezelfde manier, op stal ligt mijn paard net zoals op de wei, languit en zoveel mogelijk ruimte innemen.

Een box is niet ideaal, maar geeft het paard nog wat meer keuze ipv diezelfde muur waar hij anders tegenaan moet kijken.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:26

Op de manege waar ik altijd heb gereden staan de pony's in stands. E-pony's en grotere staan gelukkig wel in een ruime box.

Ze krijgen natuurlijk wel iedere dag beweging, maar verder gaan ze veel te weinig de wei op (vind ik).. Maarja..

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:00

Sapphire schreef:
Vanaf 2007 is het volgens mij zelfs verboden! Ik ben er ook geen voorstander van hoor

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een artikel waar dit in staat? Dit is volgens mij net zoiets als de minimale boxmaten die ingesteld moesten gaan worden, waardoor stallen van 3x3 te klein zouden zijn... eerst zien dan geloven... helaas, want ik ben geen voorstander van stands of kleine boxen.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:48

Ik ben dr ook niet echt voor.

'Vroegah' stond mn paardje wel in een stand. Van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends ofzo. Dat vind ik nog wel kunnen (de rest van de dag op de wei)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:52

Jus_dOrange schreef:
Mik_ schreef:
Wat is hiermee het verschil met een box dan?? Daar kunnen ze ook niet echt voltes draven he?


In een box kan een paard zich omdraaien wanneer hij dat wil, als je in een stand staat en je hebt een chagrijnige buurman dan moet je daar maar mee leren leven.


Daarom dus.

KimHJarig

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:57

Ik zie eerlijk gezegd liever een paard in een box Maar als ze beweging krijgen, regelmatig op het land staan vind ik een stand niet zielig

lind_fura

Berichten: 66
Geregistreerd: 28-04-06

Re: stand zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:53

ik ben helemaal niet zo'n voorstander van het binnen zetten van paarden. mijn paardjes staan dag en nacht buiten, het hele jaar door.

volgens meerdere onderzoeken blijkt ook dat paarden heel veel sociaal contact nodig hebben en dat is zo veel minder als ze binnen staan.
paarden die veel binnen staan kunnen ook depressief en "ongelukkig" worden volgens het nieuwste onderzoek van Van Dierendonk.

dus zorg er gewoon voor dat je paardje zo veel mogelijk buiten staat met zn vriendjes en anders met een ander paard in een grote stal.

gr

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:04

Jus_dOrange schreef:

In een box kan een paard zich omdraaien wanneer hij dat wil, als je in een stand staat en je hebt een chagrijnige buurman dan moet je daar maar mee leren leven.

Ik vind liggen in een box wel verschillen van liggen in een stands, of iig de stands die ik heb meegemaakt. Je kan maar op 1 manier liggen, ik heb nog nooit een paard lekker languit zien liggen in een stand, maar allemaal op dezelfde manier, op stal ligt mijn paard net zoals op de wei, languit en zoveel mogelijk ruimte innemen.

Een box is niet ideaal, maar geeft het paard nog wat meer keuze ipv diezelfde muur waar hij anders tegenaan moet kijken.




Wie zegt dat een stand zegt dat ze altijd tegen een MUUR aan kijken ?
Ik vind dat sommige mensen een beetje snel oordelen.

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:06

ik vind dat ze in stands te weinig bewegingsruimte hebben, soms kunnen ze niet eens gaan liggen.

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:53

Ik vind dat paarden in een box of in het weiland moeten staan.. Stands zijn zo klein :S Paarden moeten gewoon los staan en gewoon een beetje ruimte hebben vind ik!

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:58

vind het nie zo zielig hoor. bij ons op de manege staan de manege paarden overdag buiten (tot uur of half 4, 4 uur begint de les) en op zondag staan ze ook buiten. ze worden ook heel goed verzorgt..

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:15

Mik_ schreef:
Wie zegt dat een stand zegt dat ze altijd tegen een MUUR aan kijken ?
Ik vind dat sommige mensen een beetje snel oordelen.


Over het algemeen is het zo dat een paard in een stand tegen een MUUR kijkt ja, ik kan niet elke uitzondering in een bericht gooien.